Shahangi M, Vafaee najar A L, Boushrouei shargh B, Rajaei P, Hooshmand E. CHALLENGES IN EVALUATING THE PERFORMANCE OF NURSES IN HOSPITALS AFFILIATED TO MASHHAD UNIVERSITY OF MEDICAL SCIENCES FROM THE PERSPECTIVE OF NURSING MANAGERS: A QUALITATIVE STUDY. Nursing and Midwifery Journal 2021; 19 (9) :704-715
URL:
http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-4423-fa.html
شاهنگی معصومه، وفایی نجار علی، بشرویی شرق بهاره، رجایی پریسا، هوشمند الهه. چالشهای ارزیابی عملکرد پرستاران در بیمارستانهای وابسته به دانشگاه علوم پزشکی مشهد از دیدگاه مدیران پرستاری: یک مطالعه کیفی. مجله پرستاری و مامایی. 1400; 19 (9) :704-715
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-4423-fa.html
1- دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
2- استاد مدیریت خدمات بهداشتی درمانی،گروه علوم مدیریت و اقتصاد سلامت، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر برسلامت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
3- دانشیار مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، گروه علوم مدیریت و اقتصاد سلامت، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر برسلامت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران (نویسنده مسئول) ، houshmande@mums.ac.ir
چکیده: (2027 مشاهده)
پیشزمینه و هدف: ارزیابی عملکرد ارزیابی دورهای و رسمی از عملکرد شغلی کارکنان است که نتیجه آن در ارتقاء اثربخشی، بهرهوری، افزایش کیفیت خدمات و پاسخگویی لحاظ میشود. مطالعه حاضر باهدف تبیین چالشهای ارزیابی عملکرد کارکنان پرستاری از دیدگاه مدیران پرستاری در بیمارستانهای وابسته به دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شده است.
مواد و روش کار: پژوهش حاضر یک مطالعه کیفی از نوع تحلیل محتوا است که در سال 1399 انجام شد. در این مطالعه با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند با 18 نفر از مدیران خدمات پرستاری (مترون) بیمارستان و سرپرستاران بخشها در بیمارستانهای وابسته به دانشگاه علوم پزشکی مشهد مصاحبه شد. آنالیز دادهها با استفاده از روش تحلیل چارچوبی دادهها و به کمک نرمافزار MAXQDA10 صورت گرفت.
یافتهها: در این مطالعه چهار مفهوم اساسی (ساختاری - انگیزشی - آموزشی - ماهیت فرآیند ارزیابی) و دوازده زیر مفهوم بهعنوان چالشهای دستورالعمل ارزیابی عملکرد کارکنان پرستاری از دیدگاه مدیران پرستاری شناسایی شدند. نتایج نشان داد قویترین چالش از دیدگاه مدیران خدمات پرستاری (مترون) بیمارستان و سرپرستاران بخش به ترتیب اولویت اول و دوم مربوط به مسئله انگیزش (100 درصد) و کمرنگ شدن نقش انگیزشی تشویقات (72 درصد) هست.
نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان داد که بزرگترین چالشها در مفهوم اساسی انگیزش است. لذا تلاش و توجه هر چه بیشتر مسئولان ارزیابی عملکرد دانشگاه در اصلاح فرآیند انگیزشی در اجرای دستورالعمل ارزیابی کارکنان ضروری هست.
نوع مطالعه:
کیفی |
موضوع مقاله:
مدیریت پرستاری