Jafari S, Parizad N, Radfar M, Khalkhali H. THE EFFECT OF LOCALIZED PLAY THERAPY WITH PARENTAL INVOLVEMENT ON STEREOTYPED BEHAVIORS OF CHILDREN WITH AUTISM. Nursing and Midwifery Journal 2022; 20 (2) :125-136
URL:
http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-4509-fa.html
جعفری سیما، پریزاد ناصر، رادفر مولود، خلخالی حمیدرضا. بررسی تأثیر بازیدرمانی بومیشده با مشارکت والدین بر رفتارهای کلیشهای کودکان مبتلا به اوتیسم. مجله پرستاری و مامایی. 1401; 20 (2) :125-136
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-4509-fa.html
1- کارشناسی ارشد روانپرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ایران
2- استادیار، پرستاری، مرکز تحقیقات ایمنی بیمار، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ایران (نویسنده مسئول) ، parizad.n@umsu.ac.ir
3- دانشیار پرستاری، گروه روان، پرستاری روان، بهداشت جامعه و فن، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران
4- استاد آمار زیستی، گروه آمار زیستی و اپیدمیولوژی، دانشکده پزشکی، مرکز تحقیقات ایمنی بیمار، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران
چکیده: (1760 مشاهده)
پیشزمینه و هدف: کودکان مبتلا به اوتیسم اغلب در رفتارهای کلیشهای مشکل دارند. بازیدرمانی به کودکان کمک میکند مهارتهای جدید اجتماعی و رفتاری را بیاموزند. لذا این مطالعه باهدف تعیین تأثیر بازیدرمانی بومیشده با مشارکت والدین بر رفتارهای کلیشهای کودکان مبتلا به اوتیسم انجام گرفت.
مواد و روش کار: این مطالعه نیمه تجربی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بر روی 40 کودک مبتلا به اوتیسم در سن مدرسه در شهر ارومیه در سال 1400 انجام شد. 40 نفر از کودکان مبتلا به اوتیسم با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و سپس بهصورت تصادفی ساده به دو گروه کنترل و مداخله تخصیص داده شدند. و مقیاس درجهبندی اوتیسم- گیلیام (گارز 2) و پرسشنامه دموگرافیک برای جمعآوری دادهها استفاده شد. در گروه مداخله، بازیدرمانی خانواده محور در 6 جلسه 2 ساعته بهصورت مجازی از طریق تماس ویدیویی انجام گرفت. دادهها توسط نرمافزار SPSS (ver.22) تحلیل گردید.
یافتهها: نتایج نشان داد که در روند میانگین نمرات رفتارهای کلیشهای کودکان تفاوت معنیداری بین گروه مداخله و کنترل وجود داشت (001/0 P
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
پرستاری