دوره 20، شماره 2 - ( اردیبهشت 1401 )                   جلد 20 شماره 2 صفحات 136-125 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Jafari S, Parizad N, Radfar M, Khalkhali H. THE EFFECT OF LOCALIZED PLAY THERAPY WITH PARENTAL INVOLVEMENT ON STEREOTYPED BEHAVIORS OF CHILDREN WITH AUTISM. Nursing and Midwifery Journal. 2022; 20 (2) :125-136
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-4509-fa.html
جعفری سیما، پریزاد ناصر، رادفر مولود، خلخالی حمیدرضا. بررسی تأثیر بازی‌درمانی بومی‌شده با مشارکت والدین بر رفتارهای کلیشه‌ای کودکان مبتلا به اوتیسم. مجله پرستاری و مامایی. 1401; 20 (2) :136-125

URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-4509-fa.html


1- کارشناسی ارشد روانپرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ایران
2- استادیار، پرستاری، مرکز تحقیقات ایمنی بیمار، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ایران (نویسنده مسئول) ، parizad.n@umsu.ac.ir
3- دانشیار پرستاری، گروه روان، پرستاری روان، بهداشت جامعه و فن، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران
4- استاد آمار زیستی، گروه آمار زیستی و اپیدمیولوژی، دانشکده پزشکی، مرکز تحقیقات ایمنی بیمار، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران
چکیده:   (35 مشاهده)
پیش‌زمینه و هدف: کودکان مبتلا به اوتیسم اغلب در رفتارهای کلیشه‌ای مشکل دارند. بازی‌درمانی به کودکان کمک می‌کند مهارت‌های جدید اجتماعی و رفتاری را بیاموزند. لذا این مطالعه باهدف تعیین تأثیر بازی‌درمانی بومی‌شده با مشارکت والدین بر رفتارهای کلیشه‌ای کودکان مبتلا به اوتیسم انجام گرفت.
مواد و روش کار: این مطالعه نیمه تجربی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل بر روی 40 کودک مبتلا به اوتیسم در سن مدرسه در شهر ارومیه در سال 1400 انجام شد. 40 نفر از کودکان مبتلا به اوتیسم با روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و سپس به‌صورت تصادفی ساده به دو گروه کنترل و مداخله تخصیص داده شدند. و مقیاس درجه‌بندی اوتیسم- گیلی‌ام (گارز 2) و پرسشنامه دموگرافیک برای جمع‌آوری داده‌ها استفاده شد. در گروه مداخله، بازی‌درمانی خانواده محور در 6 جلسه 2 ساعته به‌صورت مجازی از طریق تماس ویدیویی انجام گرفت. داده‌ها توسط نرم‌افزار SPSS (ver.22) تحلیل گردید.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که در روند میانگین نمرات رفتارهای کلیشه‌ای کودکان تفاوت معنی‌داری بین گروه مداخله و کنترل وجود داشت (001/0 P<). نتایج مقایسات دوتایی بر اساس آزمون بون فرونی نشان داد که در ارتباط با نمره رفتارهای کلیشه‌ای شرکت‌کننده‌ها در گروه کنترل در بازه‌های زمانی قبل و بعد از مداخله اختلاف آماری معنی‌داری وجود نداشت (P =1/000). اما در گروه مداخله بین بازه‌های زمانی قبل از مداخله، بعد از مداخله و سه ماه بعد از مداخله اختلاف آماری معنی‌داری وجود داشت (P<0/001).
بحث و نتیجه‌گیری: بازی‌درمانی بومی‌شده با مشارکت والدین به‌عنوان فعالیتی با قابلیت انطباق‌پذیری درخور توجه، نوعی وسیله برای درک و برقراری ارتباط با کودک به شمار می‌رود و بر کاهش رفتارهای کلیشه‌ای کودکان مبتلا به اوتیسم در سن مدرسه تأثیر مثبت داشته باشد.
متن کامل [PDF 699 kb]   (18 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پرستاری و مامایی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 CC BY-NC 4.0 | Nursing And Midwifery Journal

Designed & Developed by : Yektaweb