دوره 20، شماره 3 - ( خرداد 1401 )                   جلد 20 شماره 3 صفحات 219-210 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rahmani F, Firouzbakht M, Rahmani N, Alipour A H. INVESTIGATING THE RELATIONSHIP BETWEEN ANXIETY OF COVID-19 AND GENERAL HEALTH OF NURSING STUDENTS OF BABOL AZAD UNIVERSITY IN 2020-2021: A DESCRIPTIVE-CORRELATIONAL STUDY. Nursing and Midwifery Journal 1401; 20 (3) :210-219
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-4672-fa.html
رحمانی فائزه، فیروزبخت مژگان، رحمانی نرگس، علی پور امیرحسین. بررسی ارتباط بین اضطراب کووید-19 و سلامت عمومی دانشجویان پرستاری دانشگاه آزاد بابل در سال 400-1399: یک مطالعه توصیفی همبستگی. مجله پرستاری و مامایی 1401; 20 (3) :219-210

URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-4672-fa.html


1- دانشجوی پرستاری، کمیته تحقیقات دانشجویی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، ، بابل، ایران
2- گروه پرستاری و مامایی، مرکز تحقیقات جامع سلامت، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران
3- گروه پرستاری و مامایی، مرکز تحقیقات جامع سلامت، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، ، بابل، ایران (نویسنده مسئول) ، na57ra@yahoo.com
4- کارشناس پرستاری، تکنسین فوریت‌های پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، شبکه بهداشت آمل، آمل، ایران
چکیده:   (172 مشاهده)
پیش‌زمینه و هدف: کارکنان بهداشتی و درمانی در خط مقدم اپیدمی با استرس‌های زیادی مواجه هستند. بنابراین حفظ سلامت جسمی و روانی آن‌ها بر کیفیت کار و رضایت بیماران تأثیر می‌گذارد. پژوهش حاضر باهدف بررسی رابطه بین سلامت عمومی و سطح اضطراب کووید- 19 در دانشجویان پرستاری دانشگاه آزاد بابل انجام شد. مواد و روش کار: این پژوهش توصیفی همبستگی نیمسال دوم 1400-1399 در دانشگاه آزاد بابل انجام شد. جامعه موردمطالعه شامل 90 دانشجوی کارشناسی پرستاری بودند که با روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌بندی‌شده انتخاب شدند. ابزارهای تحقیق شامل پرسشنامه سلامت عمومی (GHQ) و مقیاس اضطراب بیماری کرونا (CDAS) است. تجزیه‌وتحلیل آماری با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه 20 انجام شد. از آزمون‌های توصیفی برای فراوانی و آزمون t-test، همبستگی و رگرسیون چندگانه استفاده شد.  یافته‌ها: یافته‌های پژوهش حاضر نشان داد که بیشترین درصد نمونه‌های پژوهش (1/53 درصد) نمره بین 22 تا 42 از 84 داشتند که نشان می‌دهد سلامت عمومی در برخی حوزه‌های اضطراب، افسردگی، بعد جسمانی و اجتماعی در معرض تهدید و آسیب قرار گرفته است. در زمینه اضطراب کووید، بیشترین درصد نمونه‌ها (7/87 درصد) دارای نمره 0 تا 16 از 54 در مقیاس اضطراب کووید بودند. نتایج آزمون همبستگی پیرسون نشان داد بین اضطراب کووید و حیطه‌های اضطراب، افسردگی و نشانه‌های جسمانی سلامت عمومی همبستگی مثبت و معنادار و حیطه عملکرد اجتماعی سلامت عمومی رابطه منفی معناداری (05/0p≤) وجود داشت. بحث و نتیجه‌گیری: یافته‌های پژوهش حاضر می‌تواند اطلاعات مفیدی در اختیار مسئولین آموزشی دانشگاه‌ها قرار دهد تا با اصلاح محیط آموزشی و کاهش عوامل استرس‌زا، برگزاری کارگاه‌های مدیریت استرس برای مقابله با اضطراب کووید-19 و ارائه مشاوره به دانشجویان گام مهمی در جهت بهبود سلامت عمومی دانشجویان پرستاری و ارتقا کیفیت مراقبت بردارند.
واژه‌های کلیدی: کووید 19، سلامت عمومی، پرستاری، دانشجو
متن کامل [PDF 616 kb]   (125 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پرستاری و مامایی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 CC BY-NC 4.0 | Nursing And Midwifery Journal

Designed & Developed by : Yektaweb