Imanipour M, Taheri M. THE QUALITY OF COMMUNICATION BETWEEN THE TREATMENT STAFF AND THE FAMILIES OF PATIENTS ADMITTED TO THE INTENSIVE CARE UNIT: A SYSTEMATIC REVIEW. Nursing and Midwifery Journal 2022; 20 (5) :359-369
URL:
http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-4673-fa.html
1- دانشیار گروه پرستاری مراقبتهای ویژه، مرکز تحقیقات مراقبتهای پرستاری و مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
2- دانشجوی کارشناسی ارشد پرستاری مراقبتهای ویژه، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران (نویسنده مسئول) ، mostafataheri7321@gmail.com
چکیده: (2311 مشاهده)
پیشزمینه و هدف: به دنبال بستری شدن فرد بیمار در بخش مراقبتهای ویژه، خانواده وی در معرض مجموعهای از واکنشهای جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی میگیرد. در این مرحله یکی از عوامل کمککننده به خانوادهها جهت سازش با بحران پیشآمده برقراری ارتباط کارکنان درمانی شاغل در بخشهای ویژه با خانوادهها هست. به راین اساس، این مطالعه باهدف بررسی کیفیت ارتباط کارکنان درمانی با خانواده بیماران بستری در بخش مراقبتهای ویژه انجام شده است.
مواد و روشها: این مطالعه مروری در سال 1401 با جستجوی مقالات مرتبط در پایگاههای علمی Science Direct, Web of Science, PubMed, Irandoc, Magiran, SID, انجام شد. کلیه مقالات به دو زبان فارسی و انگلیسی در بازه زمانی 2005- 2022 و 1384- 1401 بررسی شدند که در پایان مراحل غربالگری 14 مقاله مورد تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: با توجه به مطالعات مرور شده، کیفیت ارتباط بین خانوادههای بیماران و کارکنان درمانی شاغل در بخش مراقبتهای ویژه ضعیف و نامطلوب گزارش شده است. عوامل مختلفی در بروز این وضعیت نقش دارند که در دو حیطه عوامل فردی و عوامل شغلی-محیطی قابل تقسیمبندی بوده و منجر به تضعیف کیفیت ارتباط میشوند.
بحث و نتیجهگیری: کلیه کارکنان بخش مراقبتهای ویژه اعم از پزشکان و پرستاران بهعنوان اعضای اصلی تیم مراقبت و درمان باید به خانواده بیماران بهعنوان جزئی مؤثر در فرایند درمان بیمار توجه ویژه نموده و با تلاش بر اجرای رویکردهایی مانند مراقبت خانواده محور، سعی در افزایش کیفیت ارتباطات که عنصر و هسته مرکزی حمایت از خانواده بیمار بشمار میآید، داشته باشند.
نوع مطالعه:
مروری |
موضوع مقاله:
پرستاری