Shamsabadi A, Sohrabifard M M, Khodaverdilou R, Morshed Behbahani B, Falahati I, Jamali B, et al . FEAR OF COVID-19 IN SOCIAL MEDIA USERS, CORRELATING FACTORS: A SYSTEMATIC REVIEW. Nursing and Midwifery Journal 2022; 20 (4) :280-301
URL:
http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-4698-fa.html
شمس آبادی احمدرضا، سهرابی فرد محمدمهدی، خداوردیلو رسا، مرشد بهبهانی بهار، فلاحتی ابراهیم، جمالی بیتا، و همکاران.. ترس از COVID-19 در کاربران رسانههای اجتماعی، عوامل همبسته: یک مرور سیستماتیک. مجله پرستاری و مامایی 1401; 20 (4) :301-280
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-4698-fa.html
1- گروه فناوری اطلاعات سلامت، دانشکده علوم پزشکی اسفراین، اسفراین، ایران
2- دانشجوی دکتری روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
3- گروه بیولوژی تولید مثل، دانشکده علوم پزشکی پیشرفته، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
4- MPH سیاست سلامت و دکتری بهداشت باروری، گروه مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران
5- دانشجوی دکتری پرستاری، گروه پرستاری- جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
6- دکتری بهداشت باروری، گروه پرستاری و مامایی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بابل، بابل، ایران
7- دانشجوی دکتری ارگونومی، گروه مهندسی بهداشت حرفهای، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
8- دانشجوی دندانپزشکی، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران
9- دکتری بهداشت باروری، گروه آموزش مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران (نویسنده مسئول) ، kowsar.qaderi@gmail.com
چکیده: (385 مشاهده)
پیشزمینه و هدف: سازمان جهانی بهداشت بیماری کووید 19 را بهعنوان یک پاندمی اعلام کرد. قرنطینه و دوری از فعالیتهای اجتماعی عادی منجر به محبوبیت روزافزون شبکههای اجتماعی شد. در همین حال، ترس و اضطراب در میان کاربران شبکههای اجتماعی افزایش یافت. هدف از این مطالعه مروری سیستماتیک، شناسایی عوامل مرتبط با ترس از COVID-19 در بین کاربران رسانههای اجتماعی است. مواد و روش کار: کلمات کلیدی این مطالعه در پایگاههای داده Scopus، PubMed، Web of Science و ScienceDirect جستجو شده و همه مقالات اصلی مرتبط تا آگوست 2021 بررسی شدند. درمجموع 172 مقاله مرتبط شناسایی شد که پس از حذف موارد تکراری (28)، و غربالگری عناوین و چکیدهها (107)، متون کامل 37 مطالعه باقیمانده ازنظر دارا بودن شرایط و معیارهای ورود به پژوهش مورد ارزیابی قرار گرفته و 25 مقاله در این بررسی گنجانده شده است. یافتهها: جمعبندی مقالات مروری نشان داد، استفاده از رسانههای اجتماعی در دوران همهگیری COVID-19 مستقیماً با گسترش هراس و ترس در ارتباط بود. بیشترین استفاده از رسانههای اجتماعی فیسبوک، واتس اپ، اینستاگرام، توییتر، یوتیوب، تلگرام، لینکدین، تیکتاک، اسکایپ، زوم، ویبو، تلویزیون و منابع دولتی بوده است. تأثیر شبکههای اجتماعی بر هراس در این دورههای حساس، به سن، جنسیت، تحصیلات و فرهنگ بستگی دارد. نتایج این مرور سیستماتیک نشان داد که زنان، افراد متأهل، افراد دارای سابقه اضطراب، افسردگی، بیماریهای جسمی و مزمن و همچنین افرادی که بهطور منظم ورزش نمیکردند، بیش از دیگران هراس را تجربه میکردند. دنبال کردن صفحات پزشکی در رسانههای اجتماعی و نیز پست کردن مجدد و اشتراکگذاری اطلاعات COVID-19 در رسانههای اجتماعی با ترس بیشتر در ارتباط بود. بحث و نتیجهگیری: اگرچه رسانههای اجتماعی میتوانند نقشی محوری در افزایش آگاهی عمومی و غلبه بر محدودیتهای ناشی از COVID-19 از طریق کاهش ادراک خطر، تقویت روابط اجتماعی، و پیشگیری از ترس از خرید در دوران قرنطینه بهواسطه خرید آنلاین ایفا کنند، اما ممکن است بهطور غیرمستقیم منجر به انتشار گزارشهای کذب و افزایش اضطراب شوند.
نوع مطالعه:
مروری |
موضوع مقاله:
آموزش بهداشت