دوره 21، شماره 3 - ( خرداد 1402 )                   جلد 21 شماره 3 صفحات 249-238 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bagheriyeh F, Zadi Akhuleh O, Lotfi M, Aghazadeh A, Kianian T. EXAMINING THE EDUCATIONAL NEEDS AND BEHAVIOR OF NURSING STUDENTS IN PASSING THROUGH THE PSYCHOLOGICAL COMFORT ZONE DURING THE COVID-19 OUTBREAK: A MIXED METHOD STUDY. Nursing and Midwifery Journal 2023; 21 (3) :238-249
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-4841-fa.html
باقریه فرزانه، زادی آخوله امید، لطفی مژگان، آقازاده احمدمیرزا، کیانیان تکتم. بررسی نیازهای آموزشی و رفتار دانشجویان پرستاری در گذر از ناحیه امن روانی در بحران کووید-19: یک مطالعه ترکیبی. مجله پرستاری و مامایی. 1402; 21 (3) :238-249

URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-4841-fa.html


1- استادیار پرستاری داخلی و جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران
2- مربی پرستاری داخلی و جراحی و اتاق عمل، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
3- دانشیار پرستاری داخلی جراحی و اتاق عمل، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران (نویسنده مسئول) ، mojgan.lotfi@yahoo.com
4- دانشیار آمار زیستی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
5- استادیار پرستاری سلامت جامعه، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
چکیده:   (454 مشاهده)
پیش‌زمینه و هدف: درک بهتر نیازهای آموزشی و رفتار دانشجویان پرستاری، می‌تواند نقش مهمی در پیشگیری، تجسس، آموزش و ارائه مراقبت در شرایط شیوع بیماری‌های عفونی نظیر کووید-19 و محدودسازی انتشار این نوع عفونت‌ها داشته باشد. هدف از مطالعه حاضر، بررسی نیازهای آموزشی و رفتار دانشجویان پرستاری در گذر از ناحیه امن روانی در بحران کووید-19: یک مطالعه ترکیبی بود.
مواد و روش‌ها: این پژوهش یک مطالعه ترکیبی از نوع متوالی اکتشافی بود. جامعه پژوهش، دانشجویان سال سوم و چهارم کارشناسی پرستاری تبریز بودند. نمونه‌گیری در فاز کیفی، به روش مبتنی بر هدف و در فاز کمی، به روش سرشماری بود. جهت بررسی نیازهای آموزشی دانشجویان پرستاری از مصاحبه نیمه ساختاریافته و برای بررسی وضعیت رفتار دانشجویان از پرسشنامه پژوهشگر ساخته بر اساس مؤلفه‌های موجود در الگوی ناحیه امن استفاده شد. داده‌ها در نرم‌افزار SPSS نسخه 16 و با استفاده از روش‌های آماری توصیفی و استنباطی مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: 22 نیاز آموزشی شناسایی‌شده در چهار حیطه شناخت بیماری، خودمراقبتی در برابر انتقال عفونت، مراقبت پرستاری از بیماران کووید-19 و نیازهای سایکولوژیکی و فیزیولوژیکی قرار گرفتند. نیازهای حیطه خودمراقبتی با 10 مؤلفه از اولویت بیشتری برخوردار بود. بررسی وضعیت رفتار دانشجویان پرستاری بعد از گذشت یک سال از شروع پاندمی کووید-19 نشان داد که 5/37 درصد از دانشجویان در ناحیه ترس، 7/53 درصد در ناحیه یادگیری و 2/62 درصد در ناحیه رشد قرار داشتند.
بحث و نتیجه‌گیری: پاندمی کووید-19 اولین و آخرین بحران همه‌گیر در جهان نخواهد بود. نتایج مطالعه حاضر، این پیام را به مسئولین و مدرسان دانشکده‌های پرستاری کشور می‌دهد که آموزش اطلاعاتی و مهارتی در چنین حوادثی خصوصاً در حیطه خودمراقبتی می‌تواند بهترین نوع حمایت از دانشجویان باشد تا آنان بتوانند با قرار گرفتن در ناحیه رشد، از خود و بیماران مراقبت نمایند.
متن کامل [PDF 658 kb]   (222 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری

فهرست منابع
1. Abbaszadeh A, Ehsani SR. nurses'perceptions of caring of emerging avian influenza disease. J Urmia Nurs Midwifery Fac 2015;12(11):973-81. [Google Scholar]
2. Lotfi M, Akhuleh OZ, Judi A, Khodayari M. Turnover intention among operating room nurses during the COVID-19 outbreak and its association with perceived safety climate. Perioper Care Oper Room Manag 2022;26:100233. [DOI:10.1016/j.pcorm.2021.100233] [PMID] [PMCID]
3. Bagheri Sheykhangafshe F. Mental Health of Medical Students during the Coronavirus 2019 Epidemic (COVID-19. J Rafsanjan Univ Med Sci 2021;20(2):251-6. [DOI:10.52547/jrums.20.2.251]
4. Hajibabaee F, Ashrafizadeh H, Azim Beig Z. A study of nurses' knowledge, attitude and practice towards Coronavirus disease in hospitals of Tehran University of Medical Sciences. Iran J Nurs Midwifery Res 2022;17(3):56-66. [Google Scholar]
5. Faraji-Khiavi F, Saadi S, Amiri E. Educational needs assessment among midwives in obstetric and delivery wards for accreditation at educational hospitals affiliated with Ahvaz university of medical sciences. J Res Health Sci 2018;9(2):81-91. [Google Scholar]
6. Aminoroaia M, Attari A, Maracy MR, Hadipour K, Omranifard V. Assessment of educational needs of nurses working in psychiatric wards of hospitals in Isfahan. J Res Behav Sci 2012;10(2):0-0. [URL]
7. Ulenaers D, Grosemans J, Schrooten W, Bergs J. Clinical placement experience of nursing students during the COVID-19 pandemic: A cross-sectional study. Nurse Educ Today 2021;99:104746. [DOI:10.1016/j.nedt.2021.104746] [PMID] [PMCID]
8. Huh SS, Kang HY. Effects of an educational program on disaster nursing competency. Public Health Nurs 2019;36(1):28-35. [DOI:10.1111/phn.12557] [PMID]
9. Brown M. Comfort zone: Model or metaphor? J. Outdoor Environ. Educ. 2008;12(1):3-12. [DOI:10.1007/BF03401019]
10. Pourfarrokh P, Kkermani M, Jamali J. Assessment of the level of Perception stress of students of Mashhad University of Medical Sciences about COVID19 in 2020. Horiz Med Educ Dev 2020;11(2):66-76. [Google Scholar]
11. Huang L, Lei W, Xu F, Liu H, Yu L. Emotional responses and coping strategies in nurses and nursing students during Covid-19 outbreak: A comparative study. PloS One 2020;15(8):e0237303. [DOI:10.1371/journal.pone.0237303] [PMID] [PMCID]
12. Bo H-X, Li W, Yang Y, Wang Y, Zhang Q, Cheung T, et al. Posttraumatic stress symptoms and attitude toward crisis mental health services among clinically stable patients with COVID-19 in China. Psychol Med 2021;51(6):1052-3. https://doi.org/10.1017/S0033291720000999 [DOI:10.1017/s0033291720000999] [PMID] [PMCID]
13. Diab GM, Mabrouk SM. The effect of guidance booklet on knowledge and attitudes of nurses regarding disaster preparedness at hospitals. J Nurs Educ Pract 2015;5(9):17-31. [DOI:10.5430/jnep.v5n9p17]
14. Nik bakht A, Nik bakht A, Zarei E. Presenting Corona Anxiety Model Based on Locus of control, Emotion Regulation Strategies, Perceived Social Support and Disease Anxiety with the Mediating Role of Cognitive-Behavioral Avoidance. J Res Behav Sci 2022;19(4):647-61. [DOI:10.52547/rbs.19.4.647]
15. Graneheim UH, Lundman B. Qualitative content analysis in nursing research: concepts, procedures and measures to achieve trustworthiness. Nurse Educ Today. 2004;24(2):105-12. [DOI:10.1016/j.nedt.2003.10.001] [PMID]
16. Adams MH. Moving beyond our comfort zone to propel nursing education toward reform and transformation. Nurs Educ Perspect 2015;36(1):3. [DOI:10.1097/00024776-201501000-00001] [PMID]
17. Foster S. It's never easy to leave our comfort zone. Br J Nurs 2022;31(11):603. https://doi.org/10.12968/bjon.2022.31.11.603 [DOI:10.12968/bjon.2022.31.11.603.] [PMID]
18. Crismon D, Mansfield KJ, Hiatt SO, Christensen SS, Cloyes KG. COVID-19 pandemic impact on experiences and perceptions of nurse graduates. J Prof Nurs 2021;37(5):857-65. [DOI:10.1016/j.profnurs.2021.06.008] [PMID] [PMCID]
19. Gómez-Ibáñez R, Watson C, Leyva-Moral JM, Aguayo-González M, Granel N. Final-year nursing students called to work: Experiences of a rushed labour insertion during the COVID-19 pandemic. Nurse Educ Today 2020;49:102920. [DOI:10.1016/j.nepr.2020.102920] [PMID]
20. Asadi m, kiani a, azimi l, gharibi z. Determining the Self-care Behaviors relating to the COVID-19 in Students based on COVID-19 Anxiety and Demographic Characteristics: a cross-sectional study. J Clin Psychol 2021;2(50):169-79. [URL]
21. Crane PJ, Ward SF. Self-Healing and Self-Care for Nurses. AORN J. 2016;104(5):386-400. [DOI:10.1016/j.aorn.2016.09.007] [PMID]
22. Boumeri M, Karimi R, Khademi R. Health Information Seeking Behavior of Graduate Students Linked to Co-rona Virus at Qom University. J Hum Comput Int 2022;9(1):47-60. [Google Scholar]
23. Dastani M, Mokhtarzadeh M, Nasirzadeh AR, Delshad A. Health information seeking behavior among students of Gonabad University of Medical Sciences. Libr Philosophy Pract 2019:2545. [DOI:10.18502/jmed.v14i1.683]
24. Ankamah S, Amegashie P, Yeboah F, Amofah-Serwaa N. Health Information Seeking Behaviour among Users in the College of Health Sciences Library, the University of Ghana amid the COVID-19 pandemic. Libr Philosophy Pract 2021:5278. https://digitalcommons.unl.edu/libphilprac/5278 [Google Scholar]
25. Superio DL, Anderson KL, Oducado RMF, Luceño MT, Palcullo VEV, Bendalian MVT. The information-seeking behavior and levels of knowledge, precaution, and fear of college students in Iloilo, Philippines amidst the COVID-19 pandemic. Int. J. Disaster Risk Reduct 2021;62:102414. [DOI:10.1016/j.ijdrr.2021.102414] [PMID] [PMCID]
26. Huynh G, Nguyen TNH, Vo KN, Pham LA. Knowledge and attitude toward COVID-19 among healthcare workers at District 2 Hospital, Ho Chi Minh City. Asian Pac J Trop Dis 2020;13(6):260. [DOI:10.4103/1995-7645.280396]
27. Lotfi M, Sheikhalipour Z, Zamanzadeh V, Aghazadeh A, Akhuleh OZ. Observance of preventive standards against COVID-19 transmission in operating rooms: A cross-sectional study. Perioper. Care Oper Room Manag 2021;25:100212. [DOI:10.1016/j.pcorm.2021.100212] [PMID] [PMCID]
28. Shorofi S A, Jafari H, Babaei R, Darvishi-Khezri H, Moghadasifar I, Arbon P. Awareness and Preparedness of Nurses against Novel Coronavirus in Referral Centers of Mazandaran University of Medical Sciences, 2020. J Mazandaran Univ Med Sci 2022;31(205):109-14 [Google Scholar]
29. Ogolodom MP, Mbaba AN, Alazigha N, Erondu O, Egbe N, Golden I, et al. Knowledge, attitudes and fears of healthcare workers towards the Corona virus disease (COVID-19) pandemic in South-South, Nigeria. Health Sci J 2020:1. [URL]
30. Nyashanu M, Pfende F, Ekpenyong M. Exploring the challenges faced by frontline workers in health and social care amid the COVID-19 pandemic: experiences of frontline workers in the English Midlands region, UK. J Interprof Care 2020;34(5):655-61. [DOI:10.1080/13561820.2020.1792425] [PMID]
31. Garosi E, Khosravi Danesh M, Mazloumi A. Nurses and Coronavirus: Challenges and Consequences. Iran Occup Health 2020;17(S1):1-5. [URL]
32. Rahmani N, Nabavian M, Alipour H. Living Experiences of Nursing Students in Caring for Covid-19 patients: a Phenomenological Study. Avicenna J Nurs Midwifery Care 2022;30(1):18-26. [DOI:10.32592/ajnmc.30.1.20]
33. Santos LMd. The relationship between the COVID-19 pandemic and nursing students' sense of belonging: the experiences and nursing education management of pre-service nursing professionals. Int J Environ Health Res 2020;17(16):5848. [DOI:10.3390/ijerph17165848] [PMID] [PMCID]
34. Schroeder K, Norful AA, Travers J, Aliyu S. Nursing perspectives on care delivery during the early stages of the covid-19 pandemic: A qualitative study. Int J Nurs Stud 2020;2:100006. [DOI:10.1016/j.ijnsa.2020.100006] [PMID] [PMCID]
35. Rezapour M, Zarghami M, Sheikhmoonesi F. Psychological Experience and Needs of Front-line Nurses during COVID-19 Outbreak in Iran: A Qualitative Study. J Maz Univ Med Sci 2021;31(196):125-35. [DOI:10.5812/ijpbs.107962]
36. Dehghan Tezerjani A, Zareei Mahmoodamadi H, Vaziri Yazdi S. Exploring the lived experiences of nurses working in the COVID-19 ward of Shahid Sadoughi Hospital, Yazd, Iran: A qualitative study. J Occup Med 2022;14(1):4-18. [DOI:10.18502/tkj.v14i1.9850]
37. Mirkazehi Rigi Z, Dadpisheh S, Sheikhi F, Balouch V, Kalkali S. Challenges and Strategies to deal with COVID-19 from the perspective of physicians and nurses in southern of Sistan and Baluchestan, Iran. J Mil Med 2020;22(6):599-606. [Google Scholar]
38. Asayesh M, Mohsenalhosseini M, Bahonar F. A Phenomenological Study of the Behavioral Reactions and Coping of Physicians with Covid-19. Iran J Basic Med Sci 2021;64(2). [Google Scholar]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پرستاری و مامایی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Nursing And Midwifery Journal

Designed & Developed by : Yektaweb