Ethics code: IR.UMSU.REC.1400.432
Kamyar F, alinejad V, Aghakhani N, Faramarzadeh R. THE EFFECT OF SELF-CARE TRAINING ON ANXIETY AND DEPRESSION IN HEART FAILURE PATIENTS: A SEMI-EXPERIMENTAL STUDY. Nursing and Midwifery Journal 2023; 21 (9) :698-707
URL:
http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-4996-fa.html
کامیار فرزانه، علی نژاد وحید، آقاخانی نادر، فرامرززاده رضا. تأثیر آموزش خود مراقبتی بر میزان اضطراب و افسردگی بیماران دچار نارسایی قلبی: یک مطالعه نیمه تجربی. مجله پرستاری و مامایی. 1402; 21 (9) :698-707
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-4996-fa.html
1- دانشجوی پزشکی عمومی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران
2- استادیار آمار زیستی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران (نویسنده مسئول) ، alinejad.v@umsu.ac.ir
3- دانشیار پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه
4- استادیار اکوکاردیولوژی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه
چکیده: (365 مشاهده)
پیشزمینه و هدف: بیماریهای قلبی-عروقی بهعنوان یکی از شایعترین بیماریهای جوامع امروزی قلمداد شده است. بطوریکه درایران بالغبریکمیلیون نفر دچار این بیماری هستند. آثار جبران ناپذیراین بیماری بر توانایی عملکردی، و کیفیت زندگی بیماران ثابت شده است. برای مدیریت اضطراب و افسردگی ناشی از بیماری درمانهایی موثرتربا متمرکز بر مشارکت خود بیمار ضروری به نظر میرسد. ازآنجاییکه یکی از روشهای مؤثر در کاهش اضطراب و افسردگی این بیماران آگاه کردن بیمار در مورد راهکارهای مقابله با بیماری اوست؛ بنابراین، مطالعه حاضر باهدف تعیین تأثیر آموزش خود مراقبتی بر میزان اضطراب و افسردگی در بیماران دچار نارسایی قلبی انجام شد.
مواد و روش کار: این مطالعه نیمه تجربی بر روی بیماران نارسایی قلبی انجام شده است. بیمارانی که در بخش قلب و CCU بیمارستان سیدالشهدای ارومیه در سال 1400 که با تشخیص نارسایی قلبی مراجعه نموده بودند به صورت در دسترس انتخابشده و بهصورت تصادفی در دو گروه کنترل و مداخله قرار گرفتند. اطلاعات جمعآوریشده به وسیله نرم افزار SPSS نسخه 22 و آزمونهای آماری تی تست و کای دو و تحلیل کواریانس مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت.
یافتهها: در این مطالعه میانگین نمره اضطراب بعد از مداخله بین گروه کنترل و مداخله یکسان نبوده و از نظر آماری معنیدار میباشد (001/0=P). و میانگین نمره افسردگی بعد از مداخله بین گروه کنترل و مداخله یکسان نبوده و از نظر آماری معنیدار میباشد (001/0=P).
بحث و نتیجهگیری: نتایج پژوهش نشان داد که میانگین نمره اضطراب و افسردگی بعد از مداخله آموزش خودمراقبتی در گروه مداخله در مقایسه با گروه کنترل کاهش یافته است؛ به نظر میرسد که آموزش خودمراقبتی به زبان ساده از طریق کتابچه آموزشی و روش آموزشی چهره به چهره، میتواند در کنترل پیامدهای روانی متعاقب نارسایی قلبی کمککننده باشد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
پرستاری