دوره 21، شماره 12 - ( اسفند 1402 )                   جلد 21 شماره 12 صفحات 958-944 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Gilvari T, Rahgoi A, Zabolypour S, Rafiee Vardanjani L, Fallahi Khoshknab M. POSTMODERNISM: EVIDENCE-BASED PRACTICE IN NURSING: A NARRATIVE REVIEW. Nursing and Midwifery Journal 2024; 21 (12) :944-958
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-5009-fa.html
گیلوری طاهره، ره گوی ابوالفضل، زابلی پور سهیلا، رفیعی وردنجانی لیلا، فلاحی خشکناب مسعود. پست‌مدرنیسم؛ عملکرد مبتنی بر شواهد در پرستاری: یک مطالعه مروری روایتی. مجله پرستاری و مامایی. 1402; 21 (12) :944-958

URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-5009-fa.html


1- دانشجوی دکتری پرستاری، گروه پرستاری، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران
2- مربی پرستاری، گروه پرستاری، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران
3- استاد پرستاری، گروه پرستاری، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران (نویسنده مسئول) ، msflir@yahoo.com
چکیده:   (242 مشاهده)
پیش‌زمینه و هدف: پست‌مدرنیسم یک جریان تحول‌گرایانه فکری، اجتماعی، فرهنگی، هنری و اخلاقی در دوران معاصر است. نظریه‌پردازان پرستاری، پست‌مدرنیسم را برای تدوین و ارائه برنامه مراقبتی، مهم و ضروری می‌دانند زیرا بازاندیشی، تفکر انتقادی و آموزش و عملکرد مبتنی بر شواهد از مفاهیم اصلی این تفکر فلسفی است. مطالعه حاضر باهدف مرور ادبیات و شواهد موجود در مورد پست‌مدرنیسم به‌عنوان رویکرد مبتنی بر شواهد پرستاری انجام شد.
مواد و روش کار: در این مطالعه از روش مرور روایتی غیر نظام‌مند استفاده شد. جستجوی مقالات با استفاده از کلیدواژه‌های Postmodern, Postmodernism, Evidence-based Practice, Nursing و معادل فارسی آن‌ها: پست‌مدرن، پست‌مدرنیسم، عملکرد مبتنی بر شواهد و پرستاری انجام شد. جست‌وجوی مقالات فارسی و انگلیسی در پایگاه‌های اطلاعاتی داخلی SID و Magiran و خارجی PubMed، ProQuest و Science Direct بدون محدودیت زمانی و متدولوژیک انجام گرفت. درمجموع 207 مقاله پیدا شد، که پس از بررسی مقالات، تعداد 18 مطالعه بر اساس معیارهای ورود و خروج، جهت استخراج داده‌ها ارزیابی و تحلیل شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که پنـج ویژگی پست‌مدرنیسم در عملکرد مبتنی بر شواهد پرستاری شامل، "تمرکززدایی در عملکرد مراقبتی"، "توجه به ارزش‌های بیمار"، "تقویت تصمیم‌گیری و استدلال بالینی"، "تأمل و تفکر نقادانه در شواهد" و "تعامل و ارتباط درمانی" است.
بحث و نتیجه‌گیری: ازآنجایی‌که نظریه پست‌مدرنیسم مفاهیم مشترک بسیاری با رویکرد مبتنی بر شواهد دارد و استفاده از این دیدگاه موجب افزایش استانداردهای آموزش و مراقبت در پرستاری می‌شود، لذا پیشنهاد می‌گردد استفاده ازاین‌رویکرد موردتوجه پرستاران محترم قرار گیرد. همچنین اساتید و مربیان بالینی پرستاری و مدیران پرستاری اهتمام بیشتری به کاربست این مهم داشته باشند.
متن کامل [PDF 503 kb]   (173 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: پرستاری

فهرست منابع
1. Alhani F, Sadathoseini A, Khosropanah AH, Bahjatpour A. A critical study of liberalism in nursing practice. Teb Va Tazkieh 2011;19(4):47-61. (Persian) [Google Scholar]
2. Beiramipour A, Bakhtiar Nasrabadi H, Hashemi S. Post modernism and modification in curriculum. N Edu Approach 2010;5(1):31-64. (Persian) [Google Scholar]
3. Dell'Aquila M, Vetrugno G, Grassi S, Stigliano E, Oliva A, Rindi G, Arena V. Postmodernism and the decline of the clinical autopsy. Virch Arch 2021;479(4):861-3. [DOI:10.1007/s00428-021-03166-7] [PMID] []
4. Farmahini Farahani M. An introduction to the concept and features of post-post modernism. Int J Psychosoc Rehab 2020;24(8):14551-61. (Persian) [Google Scholar]
5. Yeh L, Chen C-H. Postmodernism and nursing knowledge development. Hu Li Za Zhi 2008;55(4):73-80. [Google Scholar]
6. Banahan M, Farazi A. spiritual education through postmodern thoughts. J N Thoughts Educ 2017;13(3):89-122. [Google Scholar]
7. Chinn PL. A postmodern view of evidence. Adv Nurs Sci 2008;31(4):281. [DOI:10.1097/01.ANS.0000341407.71682.1a] [PMID]
8. Rahnamaie SA. Post Modernism and the Challenge of the Crisis of Life Meaning. J Islam Educ 2020;15(32):77-92. [Google Scholar]
9. Reed PG. A treatise on nursing knowledge development for the 21st century: Beyond postmodernism. Adv Nurs Sci 1995;17(3):70-84. [DOI:10.1097/00012272-199503000-00008] [PMID]
10. Isaacs S, Ploeg J, Tompkins C. How can Rorty help nursing science in the development of a philosophical 'foundation'?. Nurs Philosophy 2009;10(2):81-90. [DOI:10.1111/j.1466-769X.2008.00364.x] [PMID]
11. Dazhi Y. Postmodernist liberalism: A critique of Richard Rorty's political philosophy. Front Philosophy China 2008;3(3):455-63. [DOI:10.1007/s11466-008-0029-3]
12. Ahmed AS. Postmodernism and Islam: Predicament and promise: Psychology Press; 2004. [Google Scholar]
13. Rosenau PV. Postmodernism: methodology. International Encyclopedia of the Social & Behavioral Sciences: Second Edition. 2015. [DOI:10.1016/B978-0-08-097086-8.44042-0] [PMID]
14. Ellaway RH. Postmodernism and medical education. Acad Med 2020;95(6):856-9. [DOI:10.1097/ACM.0000000000003136] [PMID]
15. Edwards SD. What is philosophy of nursing? J Adv Nurs 1997;25(5):1089-93. [DOI:10.1046/j.1365-2648.1997.19970251089.x] [PMID]
16. Walker CA. Postmodernism and nursing science. J Theory Constr Test 2005;9(1):5. [Google Scholar]
17. Rodgers BL. Developing nursing knowledge: Philosophical traditions and influences: Lippincott Williams & Wilkins, Philadelphia, PA.; 2005. [Google Book]
18. Alligood MR. The power of theoretical knowledge. Nurs Sci Q. 2011;24(4):304-5. [DOI:10.1177/0894318411419221] [PMID]
19. Meleis AI. Theoretical nursing: Development and progress: Lippincott Williams & Wilkins; 2011. [URL]
20. Sitzman K. Understanding the work of nurse theorists: A creative beginning. Springer; 2017. [DOI:10.1891/1541-6577.31.4.402] [PMID]
21. Watson J, Biley FC, Biley AM. Aesthetics, postmodern nursing, complementary therapies and more: an internet dialogue. Complement Ther Nurs Midwifery. 2002;8(2):81-3. [DOI:10.1054/ctnm.2001.0585] [PMID]
22. Watson J. Postmodernism and knowledge development in nursing. Nursing Science Quarterly. 1995;8(2):60-4. [DOI:10.1177/089431849500800207] [PMID]
23. Kong BH. Postmodernism and the Issue of Nursing. Taehan Kanho Hakhoe Chi 2004;34(3):389-99. [DOI:10.4040/jkan.2004.34.3.389] [PMID]
24. O'Mathuna DP. Postmodernism & Nursing: After the Honeymoon. J Christ Nurs 2004;21(3):4-11. [DOI:10.1097/01.CNJ.0000262358.94734.01] [PMID]
25. Porter A. Bioethics in the Ruins. J Med Philos. 2020;45(3):259-76. [DOI:10.1093/jmp/jhaa003]
26. Booth R, Strudwick G, McMurray J, Chan R, Cotton K, Cooke S. The future of nursing informatics in a digitally-enabled world. Introd Nurs Informatics 2021:395-417. [DOI:10.1007/978-3-030-58740-6_16]
27. Zadvinskis IM, Smith JG, Yen P-Y. Nurses' experience with health information technology: Longitudinal qualitative study. JMIR Med Inf 2018;6(2):8734. [DOI:10.2196/medinform.8734] [PMID] []
28. Tulyakul P, Meepring S. Revolution of nursing science in the next decade. Glob J Health Sci 2021;13(4):1-32. [DOI:10.5539/gjhs.v13n4p32]
29. Zardosht R. Nursing care and postmodernism. Future Med Educ J. 2020;10(2):57. [Google Scholar]
30. Copeland D. Moral ecology in nursing: A pluralistic approach. SAGE Open Nurs 2019;5:2377960819833899. [DOI:10.1177/2377960819833899] [PMID] []
31. Watson D, Womack J, Papadakos S. Rise of the robots: Is artificial intelligence a friend or foe to nursing practice? Crit Care Nurs Q 2020;43(3):303-11. [DOI:10.1097/CNQ.0000000000000315] [PMID]
32. Fawcett J. Nursing philosophies, models, and theories: a focus on the future. Nurs Theory 2010:425. [Google Scholar]
33. Peterson SJ, Bredow TS. Middle range theories: Application to nursing research: Lippincott Williams & Wilkins; 2009. [Google Scholar]
34. Younas A, Quennell S. Usefulness of nursing theory‐guided practice: an integrative review. Scand J Caring Sci 2019;33(3):540-55. [DOI:10.1111/scs.12670] [PMID]
35. Hjørland B. Evidence-Based Practice: An Analysis Based on the Philosophy of Science. J Am Soc Infor Sci Technol 2011;62:1301-10. [DOI:10.1002/asi.21523]
36. Considine J, McGillivray B. An evidence-based practice approach to improving nursing care of acute stroke in an Australian Emergency Department. J Clin Nurs 2010;19(1-2):138-44. [DOI:10.1111/j.1365-2702.2009.02970.x] [PMID]
37. Leung K, Trevena L, Waters D. Development of a competency framework for evidence-based practice in nursing. Nurse Educ Today 2016;39:189-96. [DOI:10.1016/j.nedt.2016.01.026] [PMID]
38. Cui C, Li Y, Geng D, Zhang H, Jin C. The effectiveness of evidence-based nursing on development of nursing students' critical thinking: A meta-analysis. Nurse Educ Today 2018;65:46-53. [DOI:10.1016/j.nedt.2018.02.036] [PMID]
39. karimi M, Naderi A, Seif Naraghi M. Postmodern curriculum of model and its application in Iran's Nursing Education system (design and evaluation model). J Nurs Educ 2017;6(3):47-55. (Persian) [DOI:10.21859/jne-06037]
40. Azizi N, Jafarizadeh H, Alilu L, Ali Nejad V. The effect of evidence-based education on the knowledge of nursing studets in the care of hemodialysis vascular access. Nurs Midwifery J 2022;20(8):610-8. (Persian) [DOI:10.52547/unmf.20.8.610]
41. Balakas K, Smith JR. Evidence-based practice and quality improvement in nursing education. J Perinat Neonatal Nurs 2016;30(3):191-4. [DOI:10.1097/JPN.0000000000000197] [PMID]
42. Haghgoshayie E, Hasanpoor E. Evidence-based nursing management: basing organizational practices on the best available evidence. Creat Nurs 2021;27(2):94-7. [DOI:10.1891/CRNR-D-19-00080] [PMID]
43. Lindström M. The COVID-19 pandemic and the Swedish strategy: Epidemiology and postmodernism. SSM Popul Health 2020;11:100643. [DOI:10.1016/j.ssmph.2020.100643] [PMID] []
44. Salehi Z, Mokhtari Nouri J, Khademolhoseyni SM, Ebadi A. Effect of education of evidence-based nursing guidelines on the nurses' knowledge in the Neonatal Intensive Care Unit. J Pediatr Nurs 2015;1(2):20-8. [Google Scholar]
45. Mokhtari L, Babaei R, Zeinali A. The effect of evidence-based nursing training on nursing students' ability in executive skills of nursing process. Nurs Midwifery J 2018;16(2):122-9 [Persian] [Google Scholar]
46. Karimi Moonaghi H, Sharifi H. Reducing the Theory-Practice Gap Using Clinical Nurse Scholar Model. J Torbat Heydariyeh Univ Med Sci 2017;5(2):62-71. (Persian) [Google Scholar]
47. Sheikhalipour Z, Fathiazar E, Lotfi M, Pakpour V, Aghajari P, Ali Mokhtari Z. Concept of evidence based nursing and nursing education. Iran J Med Educ 2014;14(6):507-16. (Persian) [Google Scholar]
48. Habibzadeh H, Khajehali N, Khalkhali HR, Mohammadpour Y. Effect of evidence-based nursing training on nursing students' ability in executive skills of nursing process in Urmia university of medical sciences. Nurs Midwifery J 2013;11(4):1-9. (Persian) [Google Scholar]
49. Ozturk C, Muslu GK, Dicle A. A comparison of problem-based and traditional education on nursing students' critical thinking dispositions. Nurse Educ Today 2008;28(5):627-32. [DOI:10.1016/j.nedt.2007.10.001] [PMID]
50. Gifford W, Davies B, Edwards N, Griffin P, Lybanon V. Managerial leadership for nurses' use of research evidence: an integrative review of the literature. Worldviews Evid Based Nurs 2007;4(3):126-45. [DOI:10.1111/j.1741-6787.2007.00095.x] [PMID]
51. Baethge C, Goldbeck-Wood S, Mertens S. SANRA-a scale for the quality assessment of narrative review articles. Res Integrity Peer Rev 2019;4(1):1-7. [DOI:10.1186/s41073-019-0064-8] [PMID] []
52. Lister P. The art of nursing in a 'postmodern' context. J Adv Nurs 1997;25:38-44. [DOI:10.1046/j.1365-2648.1997.1997025038.x] [PMID]
53. Kahraman AD. Relationship of modernism, postmodernism and reflections of it on education. Procedia Soc Behav Sci 2015;174:3991-6. [DOI:10.1016/j.sbspro.2015.01.1146]
54. Kuntz M. Science and postmodernism: from right-thinking to soft-despotism. Trends Biotechnol 2017;35(4):283-5. [DOI:10.1016/j.tibtech.2017.02.006] [PMID]
55. Mojadadi M, Shomoossi N, Rad M. From education and clinical training to evidence-based nursing: a review of literature and its relevance to current Iranian conditions. Beyhagh 2018(1):1-8. (Persian) [Google Scholar]
56. Sadooghiasl A, Salsali M. Nursing knowledge development in the age of postmodernism. Iran J Nurs Res 2014;9(2):38-45. (Persian) [Google Scholar]
57. Ghojazadeh M, Azami-Aghdash S, Naghavi-Behzad M. Evidence-based care in Iran: A Systematic Review. J Birjand Univ Med Sci 2014;21(2):142-59. (Persian) [Google Scholar]
58. Yoosefee S, Sharifimoghaddam S, Lotfi M, Sadeghi H-S, Eraghi P, Hemmati-Moghaddam A-R. Philosophical Contemplation on Evidence-Based Medicine. Qom Univ Med Sci J 2020;14(4):22-30. (Persian) [DOI:10.29252/qums.14.4.22]
59. Heydari A, Pouresmail Z. The Impact of Postmodern Philosophy on Nursing. Navid No 2021;24(79):93-87. (Persian) [Google Scholar]
60. Kermode S, Brown CT. The postmodernist hoax and its effects on nursing. Iran J Nurs Res 1996;33(4):375-84. [DOI:10.1016/0020-7489(95)00072-0] [PMID]
61. Rolfe G. A reply to 'why nursing has not embraced the clinician-scientist role' by Martha MacKay: nursing science and the postmodern menace. Nurs Philos 2010;11(2):136-40. [DOI:10.1111/j.1466-769X.2009.00431.x] [PMID]
62. Parsons C. The impact of postmodernism on research methodology: implications for nursing. Nurs Inq 1995;2(1):22-8. [DOI:10.1111/j.1440-1800.1995.tb00059.x] [PMID]
63. Ghadirian F, Vahedian-Azimi A, Ebadi A. Value-based care and the necessity of economic evaluation of nursing services. Hayat 2018;24(3):197-203. (Persian) [Google Scholar]
64. Salmond SW, Echevarria M. Healthcare Transformation and Changing Roles for Nursing. Orthop Nurs 2017;36(1):12-25. [DOI:10.1097/NOR.0000000000000308] [PMID] []
65. Porter M. A strategy for health care reform--toward a value-based system. N Engl J Med 2009;361(2):109-12. [DOI:10.1056/NEJMp0904131] [PMID]
66. White J. Aesthetics and nursing: Exploring the art of nursing practice. Nurs Philos 2012;13(3):144-53.
67. Hasanpour M, Hasanzadeh A, Ghaedi Heidari F, Bagheri M. Critical Thinking Skills of Nursing Students. Iran J Nurs Res 2015;28(93-94):22-31. (Persian) [DOI:10.29252/ijn.28.93.94.22]
68. Purvis CA. Factors that influence the development of critical thinking skills in associate degree nursing students (Doctoral dissertation, University of Georgia). [Google Scholar]
69. Bahmanpour K, Navipour H, Ahmadi F, Kazemnejad A. A concept analysis of critical thinking in clinical nursing. Sci J Kurdistan Univ Med Sci 2017;22(2):96-109. (Persian) [Google Scholar]
70. Mousazadeh N, Momennasab M, Sharif-Nia H, Nazari R, Hajihosseini F. Effective Factors in Critical Thinking Disposition in Nursing Students. Edu Res Int 2021;2021. [DOI:10.1155/2021/5580010]
71. Salsali M, Tajvidi M, Ghiyasvandian S. Explaining the concept of critical thinking from the perspective of nurses. Nurs Midwifery J 2013;11(9):714-22. (Persian) [Google Scholar]
72. Sarhangi F, Masoumy M, Ebadi A, Seyyed Mazhari A, Rahmani A, Raisifar A. Effect of Concept Mapping Teaching Method on Critical Thinking Skills of Nursing Students. JCC Nurs 2011;3(4):145-50. (Persian) [Google Scholar]
73. Mahmoudi H, Ebadi A, Salimi S, Najafi Mehri S, Mokhtari Noori J, Shokrollahi F. Effect of nurse communication with patients on axiety, depression and stress level of emergency ward patients. JCC Nurs 2010;3(1):7-12. (Persian) [Google Scholar]
74. Kargar Jahromi M, Ramezanli S. Evaluation of barriers contributing in the demonstration of an effective nurse-patient communication in educational hospitals of Jahrom, 2014. Glob J Health Sci 2014;6(6):54-60. [DOI:10.5539/gjhs.v6n6p54] [PMID] []
75. Fakhr-Movahedi A, Negarandeh R, Salsali M. Exploring Nurse-Patient Communication Strategies. Hayat 2013;18(4):28-46. [URL]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پرستاری و مامایی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Nursing And Midwifery Journal

Designed & Developed by : Yektaweb