 
                     
                     
                    
                    
                    
                    
                     Baghaei R,  Mohammadpour Y,  Habibzade H,  Rasouli D,  Khalilzadeh H,  Jafarizadeh H. COMPETENCY- BASED MASTERY LEARNING: A PLANNED CLINICAL EXPERIENCE FOR NURSING STUDENTS.  Nursing and Midwifery Journal 2011; 9 (4) 
URL: 
http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-504-fa.html   
                    
                    بقائی رحیم،  محمدپور یوسف،  حبیبزاده حسین،  رسولی داود،  خلیلزاده حمیده،  جعفریزاده حسین. الگوی تسلط آموزی مبتنی بر شایستگی: تجربه بالینی برنامهریزی شده برای دانشجویان پرستاری.  مجله پرستاری و مامایی. 1390; 9 (4) 
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-504-fa.html
  
                     
					 
					
                 
                
                    
                    
                    
                    
                    
                    
                    :       (15760 مشاهده)
                    
                    
                      الگوی تسلط آموزی مبتنی بر شایستگی: تجربه بالینی برنامهریزی شده برای دانشجویان پرستاری     دکتر رحیم بقائی [1] ، یوسف محمدپور [2] ٭ ، دکتر حسین حبیبزاده [3] ، داود رسولی [4] ، حمیده خلیلزاده [5] ، حسین جعفریزاده [6]     تاریخ دریافت 12/02/1390 تاریخ پذیرش 15/04/1390     چکیده   پیش زمینه و هدف: آموزش بالینی از مهمترین و تعیین کننده ترین بخشهای آموزش پرستاری است. موفقیت در این مسیر مستلزم اتخاذ رویکردهای موثری است که همگام با دانش روز و متناسب با نیازهای نوین مددجویان و بیماران، آمادگیهای لازم را در فراگیران ایجادنماید. هدف این پژوهش بررسی تأثیر الگوی تسلط آموزی مبتنی بر شایستگی بر یادگیری مهارتهای بالینی دانشجویان پرستاری بود.   مواد و روش کار: در یک مطالعه نیمه تجربی با طرح دو گروهی پیش آزمون-پس آزمون 28 دانشجوی پرستاری بهصورت سرشماری انتخاب و بهصورت تصادفی ساده به دو گروه کنترل و دو گروه تجربی تقسیم شدند. هر گروه شامل 7-6 نفر بود. پس از اجرای پیش آزمون مهارتهای شناختی، دانشجویان گروههای کنترل با روش سنتی و دانشجویان گروههای تجربی با روش تسلط آموزی مبتنی بر شایستگی به مدت 12 روز تحت آموزش بالینی قرار گرفتند. در نهایت مهارتهای شناختی دانشجویان با پس آزمون و مهارتهای رفتاری با فهرست وارسی مورد مشاهده قرار گرفت. دادهها با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون ویلکاکسون و منویتنی و ضریب همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.   یافتهها: نتایج نشان داد که روش آموزش تسلط آموزی مبتنی بر شایستگی در ارتقاء دانش و مهارت دانشجویان موثر میباشد. بررسی میانگین نمرات عملکرد در قبل و بعد از اجرای آموزش تسلط آموزی مبتنی بر شایستگی اختلاف معنیدار آماری نشان داد. مقایسه صلاحیت بالینی دانشجویان پرستاری قبل و بعد از اجرای روش آموزش مرسوم و مبتنی بر شایستگی نیز اختلاف آماری نشان داد .   بحث و نتیجه گیری: روش آموزش تسلط آموزی مبتنی بر شایستگی سطح بالایی از یادگیری را برای دانشجویان ایجاد میکند و به نظر میرسد ساختار روش آموزش فوق بیشینه فرصتها را برای یادگیری و توسعه حرفهای و صلاحیت بالینی فراهم مینماید.   کلید واژهها: تسلط آموزی مبتنی بر شایستگی، تجربه بالینی، صلاحیت، دانشجویان پرستاری     دوماهنامه دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، دوره نهم، شماره چهارم، پی در پی 33، مهر و آبان 1390، ص 236-230     آدرس مکاتبه: ارومیه، کیلومتر 11 جاده سرو، پردیس نازلو، دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، تلفن:2752378-0441   Email : Mohammadpour_y@umsu.ac.ir   [1] استادیار گروه پرستاری داخلی- جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه   [2] مربی گروه پرستاری داخلی - جراحی،دانشکده پرستاری ومامایی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه (نویسنده مسئول)   [3] استادیار گروه پرستاری داخلی - جراحی، دانشکده پرستاری ومامایی ارومیه، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه   [4] مربی گروه پرستاری داخلی - جراحی، دانشکده پرستاری ومامایی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه   [5] مربی گروه پرستاری داخلی - جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه   [6] مربی گروه پرستاری داخلی - جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه
                    
                    
                    
                     
                    
                    
                    
                    نوع مطالعه:  
پژوهشي |
                    موضوع مقاله: 
                    
پرستاری