دوره 9، شماره 4 - ( مهر- آبان 1390 )                   جلد 9 شماره 4 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Baghaei R, Mohammadpour Y, Habibzade H, Rasouli D, Khalilzadeh H, Jafarizadeh H. COMPETENCY- BASED MASTERY LEARNING: A PLANNED CLINICAL EXPERIENCE FOR NURSING STUDENTS. Nursing and Midwifery Journal 2011; 9 (4)
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-504-fa.html
بقائی رحیم، محمدپور یوسف، حبیب‌زاده حسین، رسولی داود، خلیل‌زاده حمیده، جعفری‌زاده حسین. الگوی تسلط آموزی مبتنی بر شایستگی: تجربه بالینی برنامه‌ریزی شده برای دانشجویان پرستاری. مجله پرستاری و مامایی. 1390; 9 (4)

URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-504-fa.html


چکیده:   (14835 مشاهده)
  الگوی تسلط آموزی مبتنی بر شایستگی: تجربه بالینی برنامه‌ریزی شده برای دانشجویان پرستاری     دکتر رحیم بقائی [1] ، یوسف محمدپور [2] ٭ ، دکتر حسین حبیب‌زاده [3] ، داود رسولی [4] ، حمیده خلیل‌زاده [5] ، حسین جعفری‌زاده [6]     تاریخ دریافت 12/02/1390 تاریخ پذیرش 15/04/1390     چکیده   پیش زمینه و هدف: آموزش بالینی از مهم‌ترین و تعیین کننده ترین بخش‌های آموزش پرستاری است. موفقیت در این مسیر مستلزم اتخاذ رویکردهای موثری است که همگام با دانش روز و متناسب با نیازهای نوین مددجویان و بیماران، آمادگی‌های لازم را در فراگیران ایجادنماید. هدف این پژوهش بررسی تأثیر الگوی تسلط آموزی مبتنی بر شایستگی بر یادگیری مهارت‌های بالینی دانشجویان پرستاری بود.   مواد و روش کار: در یک مطالعه نیمه تجربی با طرح دو گروهی پیش آزمون-پس آزمون 28 دانشجوی پرستاری به‌صورت سرشماری انتخاب و به‌صورت تصادفی ساده به دو گروه کنترل و دو گروه تجربی تقسیم شدند. هر گروه شامل 7-6 نفر بود. پس از اجرای پیش آزمون مهارت‌های شناختی، دانشجویان گروه‌های کنترل با روش سنتی و دانشجویان گروه‌های تجربی با روش تسلط آموزی مبتنی بر شایستگی به مدت 12 روز تحت آموزش بالینی قرار گرفتند. در نهایت مهارت‌های شناختی دانشجویان با پس آزمون و مهارت‌های رفتاری با فهرست وارسی مورد مشاهده قرار گرفت. داده‌ها با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون ویلکاکسون و من‌ویتنی و ضریب همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.   یافته‌ها: نتایج نشان داد که روش آموزش تسلط آموزی مبتنی بر شایستگی در ارتقاء دانش و مهارت دانشجویان موثر می‌باشد. بررسی میانگین نمرات عملکرد در قبل و بعد از اجرای آموزش تسلط آموزی مبتنی بر شایستگی اختلاف معنی‌دار آماری نشان داد. مقایسه صلاحیت بالینی دانشجویان پرستاری قبل و بعد از اجرای روش آموزش مرسوم و مبتنی بر شایستگی نیز اختلاف آماری نشان داد .   بحث و نتیجه گیری: روش آموزش تسلط آموزی مبتنی بر شایستگی سطح بالایی از یادگیری را برای دانشجویان ایجاد می‌کند و به نظر می‌رسد ساختار روش آموزش فوق بیشینه فرصت‌ها را برای یادگیری و توسعه حرفه‌ای و صلاحیت بالینی فراهم می‌نماید.   کلید واژه‌ها: تسلط آموزی مبتنی بر شایستگی، تجربه بالینی، صلاحیت، دانشجویان پرستاری     دوماهنامه دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، دوره نهم، شماره چهارم، پی در پی 33، مهر و آبان 1390، ص 236-230     آدرس مکاتبه: ارومیه، کیلومتر 11 جاده سرو، پردیس نازلو، دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، تلفن:2752378-0441   Email : Mohammadpour_y@umsu.ac.ir   [1] استادیار گروه پرستاری داخلی- جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه   [2] مربی گروه پرستاری داخلی - جراحی،دانشکده پرستاری ومامایی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه (نویسنده مسئول)   [3] استادیار گروه پرستاری داخلی - جراحی، دانشکده پرستاری ومامایی ارومیه، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه   [4] مربی گروه پرستاری داخلی - جراحی، دانشکده پرستاری ومامایی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه   [5] مربی گروه پرستاری داخلی - جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه   [6] مربی گروه پرستاری داخلی - جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه
متن کامل [PDF 216 kb]   (2344 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پرستاری و مامایی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Nursing And Midwifery Journal

Designed & Developed by : Yektaweb