دوره 21، شماره 12 - ( 10-1402 )                   جلد 21 شماره 12 صفحات 943-928 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.IAU.CTB.REC.1402.089


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mirchi S, Vedadi A, Gholamzade D. Development of Research Talent in Clinical Nurses: A Combined Approach. Nursing and Midwifery Journal 2023; 21 (12) :928-943
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-5046-fa.html
میرچی ساناز، ودادی احمد، غلامزاده داریوش. توسعه استعداد پژوهشی در پرستاران بالینی: رویکرد ترکیبی. مجله پرستاری و مامایی. 1402; 21 (12) :928-943

URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-5046-fa.html


1- گروه مدیریت دولتی، واحد تهران مرکزی،دانشگاه آزاد اسلامی، تهران،ایران
2- گروه مدیریت دولتی، واحد تهران مرکزی،دانشگاه آزاد اسلامی، تهران،ایران ، ahmadvedadie@gmail.com
چکیده:   (1453 مشاهده)
پیش‌زمینه و هدف: آموزش تحقیقات پرستاری، عنصری حیاتی در ارتقای صلاحیت‌های پژوهشی پرستاران بالینی و به‌تبع آن، بهبود کیفیت مراقبت از بیمار محسوب می‌شود. باوجود اهمیت این موضوع، کمبود برنامه‌های آموزشی اثربخش در این زمینه، چالشی اساسی در نظام سلامت به شمار می‌رود. ازاین‌رو، توسعه دقیق برنامه‌های آموزشی تحقیقات پرستاری، ضرورتی انکارناپذیر است. در این مطالعه، تیم تحقیق باهدف پر کردن این خلأ، به دنبال توسعه دقیق یک برنامه آموزشی ترکیبی برای ارتقای صلاحیت‌های پژوهشی پرستاران بالینی بر اساس چارچوب نظری مدل یادگیری ترکیبی توسعه استعداد است. این مدل، با تلفیق رویکردهای آموزشی نظری و عملی، زمینه لازم برای یادگیری عمیق و پایدار مفاهیم و مهارت‌های پژوهشی را فراهم می‌کند. اهداف این مطالعه عبارت‌اند از: 1) توسعه دقیق یک برنامه آموزشی ترکیبی برای پرستاران بالینی بر اساس مدل یادگیری ترکیبی توسعه استعداد 2) توصیف و بحث در مورد کاربردها و مزایای مدل به‌دست‌آمده. یافته‌های این مطالعه می‌تواند در ارتقای کیفیت برنامه‌های آموزشی تحقیقات پرستاری و به‌تبع آن، بهبود کیفیت مراقبت از بیمار نقش بسزایی ایفا کند.
مواد و روش کار: این یک مطالعه توصیفی – طراحی است. که در بخش اول بر اساس مدل یادگیری ترکیبی توسعه استعدادها؛ یک برنامه توسعه استعداد با رویکرد ترکیبی برای پرستاران بالینی طراحی می‌شود و در مرحله دوم این برنامه از طریق گروه کانونی به بحث گذاشته و نهایی می‌گردد.
یافته‌ها: با پیروی از مدل یادگیری ترکیبی توسعه استعداد یک برنامه آموزشی ترکیبی برای پرستاران بالینی به‌منظور توسعه استعداد پرستاران بر اساس نیازهای پرستاران بالینی در زمینه" توانایی انجام تحقیقات پرستاری" و چارچوب نظری آموزش ترکیبی ایجاد شد.
بحث و نتیجه‌گیری: این مطالعه نشان می‌دهد که تکنیک گروه اسمی روشی مؤثر برای شناسایی نیازها و اولویت‌های مشترک فراگیران است و مدل یادگیری ترکیبی توسعه استعداد یک مدل فرآیندی ارزشمند برای هدایت یک برنامه آموزشی ترکیبی است. آموزش ترکیبی روشی امیدوارکننده برای توسعه استعداد و بهبود نتایج آموزشی است. همچنین لازم به ذکر است مطالعات تجربی بیشتری برای ارزیابی بیشتر آموزش ترکیبی توسعه استعدادها و عملکردهای مرتبط در آموزش پرستاری موردنیاز است.
متن کامل [PDF 640 kb]   (666 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش علوم پزشکی

فهرست منابع
1. Babaei K, Sadeghian E, Khodaveisi M. The Predictors of Clinical Competence among Hospital Nurses: A Cross-Sectional Study in Hamadan, West Iran. Ethiop J Health Sci 2023;33(1). [Google Scholar]
2. Garavan T, MacKenzie C, Darcy C. In the war for talent: just who is worthy of development? Talent development in organizations. Smart Talent Management: Managing People as Knowledge Assets 2023;46. https: //doi.org/10.4337/9781802202717.00010 [DOI:10.4337/9781802202717.00010]
3. Kaliannan M, Darmalinggam D, Dorasamy M, Abraham M. Inclusive talent development as a key talent management approach: A systematic literature review. Hum Resou Manag Rev 2023;33(1): 100926. https: //doi.org/10.1016/j.hrmr.2022.100926 [DOI:10.1016/j.hrmr.2022.100926]
4. Hashish EAA. The effect of career awareness on perceived career and talent development self-efficacy and career barriers among nursing students. J Res Nurs 2019;24(3-4): 233-47. https: //doi.org/10.1177/1744987118807259 [DOI:10.1177/1744987118807259] [PMID] []
5. A El-Guindy H, Mubarak Ahmed R, Mohamed Rashad Ebrahim R. Nursing Management Staff'Talent and Creativity practices and its Relation with Organizational Development and Excellence. Int Egyp J Nurs Sci Res 2022;3(1): 537-53. https: //doi.org/10.21608/ejnsr.2022.247234 [DOI:10.21608/ejnsr.2022.247234]
6. Mason DJ, Salvage J. International Council of Nurses' Global Nursing Leadership Institute: Responding to the pandemic. Int Nurs Rev 2021;68(4): 563-70. https: //doi.org/10.1111/inr.12726 [DOI:10.1111/inr.12726] [PMID]
7. Ballard K, Haagenson D, Christiansen L, Damgaard G, Halstead JA, Jason RR. Scope of nursing practice decision-making framework. J Nurs Regul 2016;7(3): 19-21. https: //doi.org/10.1016/S2155-8256(16)32316-X [DOI:10.1016/S2155-8256(16)32316-X]
8. Altman SH, Butler AS, Shern L. Assessing progress on the Institute of Medicine report The Future of Nursing. National Academies Press Washington, DC; 2016. https: //doi.org/10.17226/21838 [DOI:10.17226/21838]
9. Aiken LH, Clarke SP, Sloane DM, Sochalski J, Silber JH. Hospital nurse staffing and patient mortality, nurse burnout, and job dissatisfaction. JAMA 2002;288(16): 1987-93. https: //doi.org/10.1001/jama.288.16.1987 [DOI:10.1001/jama.288.16.1987] [PMID]
10. Dalal R, Akdere M. Talent development: Status quo and future directions. Indus Commerl Train 2018;50(6): 342-55. https: //doi.org/10.1108/ICT-03-2018-0033 [DOI:10.1108/ICT-03-2018-0033]
11. Ustundag A, Cevikcan E, Karacay G. Talent development for Industry 4.0. Industry 40: Managing the digital transformation. 2018;123-36. https: //doi.org/10.1007/978-3-319-57870-5_7 [DOI:10.1007/978-3-319-57870-5_7]
12. Zulfiqar SH, Ryan N, Berkery E, Odonnell C, Purtil H, O'Malley B. Talent management of international nurses in healthcare settings: A systematic review. PLoS One 2023;18(11): e0293828. https: //doi.org/10.1371/journal.pone.0293828 [DOI:10.1371/journal.pone.0293828] [PMID] []
13. Ministry of Health T and ME. Nursing Status in Iran. Tehran. Iran,Tehran; 2023.
14. Chen Q, Li Z, Tang S, Zhou C, Castro AR, Jiang S. Development of a blended emergent research training program for clinical nurses (part 1). BMC Nurs 2022;21(1): 1-9. https: //doi.org/10.1186/s12912-021-00786-x [DOI:10.1186/s12912-021-00786-x] [PMID] []
15. Altman SH, Butler AS, Shern L. Assessing progress on the Institute of Medicine report The Future of Nursing. National Academies Press Washington, DC; 2016. https: //doi.org/10.17226/21838 [DOI:10.17226/21838]
16. Grønkjær M, Voldbjerg SL, Jørgensen L, Kusk KH, Laugesen B. Establishing and leading a cross‐institutional partnership to integrate fundamentals of care into clinical practice, nursing education and research. J Adv Nurs 2023;79(3): 951-60. https: //doi.org/10.1111/jan.15366 [DOI:10.1111/jan.15366] [PMID]
17. Gagné F. Academic talent development programs: A best practices model. Asia Pac Educ Rev 2015;16: 281-95. https: //doi.org/10.1007/s12564-015-9366-9 [DOI:10.1007/s12564-015-9366-9]
18. Moule P, Aveyard H, Goodman M. Nursing research: An introduction. Sage; 2016. [Google Book]
19. Corchon S, Portillo MC, Watson R, Saracíbar M. Nursing research capacity building in a Spanish hospital: an intervention study. J Clin Nurs 2011;20(17-18): 2479-89. https: //doi.org/10.1111/j.1365-2702.2011.03744.x [DOI:10.1111/j.1365-2702.2011.03744.x] [PMID]
20. Bonk CJ GCR.. The handbook of blended learning: global perspectives. Danvers: Wiley; 2012. [URL]
21. Mirchi S, Vedadi A, Gholamzadeh D. Applying a Meta-synthesis Approach to Present a Blended Learning Model for Talent Development. J Med Educ 2024;22(1). https: //doi.org/10.5812/jme-142760 [DOI:10.5812/jme-142760]
22. Mirchi S VA gholamzedeh D. Applying a Meta-Synthesis Approach to Present a Blended Learning Model for Talent Development. journal of medical education 2024; [DOI:10.5812/jme-142760]
23. Chen TT, Hsiao CC, Chu TP, Chen SH, Liao MN, Hung CC. Exploring core competencies of clinical nurse preceptors: A nominal group technique study. Nurse Educ Pract 2021;56: 103200. https: //doi.org/10.1016/j.nepr.2021.103200 [DOI:10.1016/j.nepr.2021.103200] [PMID]
24. Harvey N, Holmes CA. Nominal group technique: An effective method for obtaining group consensus. Int J Nurs Pract 2012;18(2): 188-94. https: //doi.org/10.1111/j.1440-172X.2012.02017.x [DOI:10.1111/j.1440-172X.2012.02017.x] [PMID]
25. Branch RM. Instructional Design: The ADDIE Approach. Boston, MA: Springer US; 2009. https: //doi.org/10.1007/978-0-387-09506-6 [DOI:10.1007/978-0-387-09506-6]
26. Critchfield TS, Twyman JS. Prospective Instructional Design: Establishing Conditions for Emergent Learning. J Cogn Educ Psychol 2014;13(2): 201-17. https: //doi.org/10.1891/1945-8959.13.2.201 [DOI:10.1891/1945-8959.13.2.201]
27. Hofmann J. Blended learning. American Society for Training and Development; 2018. [URL]
28. Stukalina Y. The Management of Integrated Educational Environment Resources: the factors to be considered. Eur J Educ 2010;45(2): 345-61. https: //doi.org/10.1111/j.1465-3435.2010.01433.x [DOI:10.1111/j.1465-3435.2010.01433.x]
29. Wang J WX. Theoretical basis of generative instruction and the class interaction model. J Changchun Norm Univ; 2010. 136-140.
30. Cho KC, Shin G. Operational effectiveness of blended e-learning program for nursing research ethics. Nurs Ethics 2014;21(4): 484-95. https: //doi.org/10.1177/0969733013505310 [DOI:10.1177/0969733013505310] [PMID]
31. Crowell S RMD. Emergent teaching: a path of creativity, significance, and transformation. Plymouth: Rowman & Littlefield Education; 2013. [Google Book]
32. Gibbs G. Developing students as learners - varied phenomena, varied contexts and a developmental trajectory for the whole endeavour. J Learn Devel Higher Educ 2009; (1). https: //doi.org/10.47408/jldhe.v0i1.30 [DOI:10.47408/jldhe.v0i1.30]
33. Ludman EK. The Emergent Curriculum. J Nutr Elder 1983;2(3): 17-26. https: //doi.org/10.1300/J052v02n03_03 [DOI:10.1300/J052v02n03_03]
34. Parker S, Mayner L, Michael Gillham D. E-learning for Critical Thinking: Using Nominal Focus Group Method to Inform Software Content and Design. Nurs Midwifery Stud 2015;4(4). https: //doi.org/10.17795/nmsjournal30471 [DOI:10.17795/nmsjournal30471] [PMID] []
35. Noh W, Lim JY. Nurses' Educational Needs Assessment for Financial Management Education Using the Nominal Group Technique. Asian Nurs Res 2015;9(2): 152-7. https: //doi.org/10.1016/j.anr.2015.04.004 [DOI:10.1016/j.anr.2015.04.004] [PMID]
36. Hundley V, Milne J, Leighton‐Beck L, Graham W, Fitzmaurice A. Raising research awareness among midwives and nurses: does it work? J Adv Nurs 2000;31(1): 78-88. https: //doi.org/10.1046/j.1365-2648.2000.01257.x [DOI:10.1046/j.1365-2648.2000.01257.x] [PMID]
37. Hines S, Ramsbotham J, Coyer F. The effectiveness of interventions for improving the research literacy of nurses: a systematic review. Worldviews Evid Based Nurs 2015;12(5): 265-72. https: //doi.org/10.1111/wvn.12106 [DOI:10.1111/wvn.12106] [PMID]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پرستاری و مامایی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Nursing And Midwifery Journal

Designed & Developed by : Yektaweb