دوره 22، شماره 1 - ( 2-1403 )                   جلد 22 شماره 1 صفحات 37-27 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Heidari S, Farhadi S, Haji Esmaeili M. IMPACT OF DISTANCE EDUCATION OF PROFESSIONAL ETHICS CONCEPTS VIA MOBILE PHONE ON MORAL SENSITIVITY OF NURSES EMPLOYED AT IMAM KHOMEINI HOSPITAL IN URMIA: A SEMI-EXPERIMENTAL STUDY. Nursing and Midwifery Journal 2024; 22 (1) :27-37
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-5095-fa.html
حیدری شیوا، فرهادی شادی، حاجی اسمعیلی مریم. تأثیر آموزش مفاهیم اخلاق حرفه‌ای از راه دور با استفاده از تلفن همراه بر حساسیت اخلاقی پرستاران شاغل در بیمارستان امام خمینی (ره) ارومیه؛ یک مطالعه نیمه تجربی. مجله پرستاری و مامایی. 1403; 22 (1) :27-37

URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-5095-fa.html


1- عضو هیئت علمی، گروه پرستاری، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه، ایران
2- دانشجوی کارشناس ارشد پرستاری، گروه پرستاری، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه، ایران (نویسنده مسئول) ، shadi.farhadi.g@gmail.com
چکیده:   (1408 مشاهده)
پیش‌زمینه و هدف: پرستاران بزرگ‌ترین گروه ارائه‌دهنده مراقبت سلامت هستند که برای عمل به موضوعات اخلاقی و اتخاذ تصمیمات صحیح در حرفه پرستاری ابتدا باید نسبت به موضوعات اخلاقی حساسیت کافی وجود داشته باشند. ازجمله مواردی که می‌تواند در این زمینه مؤثر بوده و به‌عنوان یک چارچوب موردتوجه قرار داد، آشنایی بیشتر فراگیران حرفه پرستاری با مفاهیم اخلاقی است. لذا پژوهش حاضر نیز باهدف تعیین تأثیر آموزش مفاهیم اخلاق حرفه‌ای از راه دور با استفاده از تلفن همراه بر حساسیت اخلاقی پرستاران شاغل در بیمارستان امام خمینی (ره) ارومیه انجام شد.
مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه تجربی که بر روی پرستاران شاغل در بیمارستان امام خمینی ارومیه انجام شد. با روش نمونه‌گیری در دسترس پرستاران واجد شرایط انتخاب شدند و نمونه‌های موردمطالعه به‌صورت تصادفی به دو گروه کنترل و مداخله تقسیم شدند در کل 76 نمونه برای مطالعه و 38 پرستار برای هر گروه در نظر گرفته شد. قبل از شروع مداخله پیش‌آزمونی از هر دو گروه با استفاده از پرسشنامه حساسیت اخلاقی لوتزن به عمل آمد. در گروه تلفن همراه، تماس و نیز پیام‌های آموزشی در ارتباط با کدهای اخلاقی هر روز دو پیامک به شرکت‌کننده‌ها به مدت چهار هفته ارسال شد. در گروه کنترل هیچ آموزشی صورت نگرفت و تنها برنامه آموزشی بیمارستان را دریافت کردند. بعد از اتمام دوره پرسشنامه مذکور توسط دو گروه مجدداً تکمیل شد. داده‌ها توسط افزار SPSS نسخه 21 آزمون‌های آماری کای دو اسکوئر و تی تست مورد تجزیه‌و‌تحلیل قرار گرفت
یافته‌ها: نتایج آزمون تی تست زوجی نشان‌دهنده اختلاف آماری معناداری در میانگین نمرات حساسیت اخلاقی در گروه تلفن همراه، قبل و بعد از مداخله بود (p<0.001)؛ ولی در گروه کنترل در میانگین نمرات حساسیت اخلاقی اختلاف معنادار آماری مشاهده نگردید (P=0.678). همچنین نتایج آزمون تی تست مستقل نشان داد که ازنظر میانگین نمرات حساسیت اخلاقی قبل از مداخله بین دو گروه کنترل و تلفن همراه اختلاف آماری معنی‌دار وجود نداشت (P=0.519). اما پس از مداخله بین دو گروه اختلاف آماری معنی‌دار وجود داشت (p<0.001).
بحث و نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج به‌دست‌آمده در این پژوهش مشخص گردید که ارتقاء و بهبود حساسیت اخلاقی به‌عنوان یکی از رسالت‌های مهم آموزش حرفه پرستاری نیازمند روش آموزشی مناسب و نوین است؛ با توجه به نتایج مطالعه حاضر، به‌کارگیری آموزش از راه دور به شیوه تلفن همراه در آموزش پرستاران می‌تواند منجر به بالابردن حساسیت اخلاقی آنان گردد.

 
متن کامل [PDF 423 kb]   (869 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری

فهرست منابع
1. Nouhi E, Abdollahyar A, Fasihi Harandi T. Effect of evidence-based Nursing education in nurses' clinical decision making. Educ Ethics Nurs 2022;2(4):43-9. (Persian)
2. Parks JA, Howard M. Dying well in nursing homes during COVID‐19 and beyond: The need for a relational and familial ethic. Bioethics 2021;35(6):589-95. [DOI:10.1111/bioe.12881] [PMID] []
3. Goli R, Esmaeili R. Nursing codes of ethics education based on lecture on moral performance of nursing students: a quasi-experimental study. J Nurs Midwifery Urmia Univ Med Sci 2020;18(5):369-78. (Persian)
4. Jasemi MA, Rasoulgoli RE, Khalkhali H. Effects of Teaching Nursing Codes of Ethics through Lecture on Moral Sensitivity and Moral Performance of Nursing Students-A single blind, Quasi Experimental Study. Pak J Med Health Sci 2020;14(2):1276-80.
5. Heidari S, Parizad N, Goli R, Mam-Qaderi M, Hassanpour A. Job satisfaction and its relationship with burnout among nurses working in COVID-19 wards: A descriptive correlational study. Ann Med Surg. 2022;82:104591. [DOI:10.1016/j.amsu.2022.104591] [PMID] []
6. White L. Palliative Care Nursing as Mindfulness: Embodying a Relational Ethic through Strong Emotion, Uncertainty and Death. J Holist Nurs 2022;37(4):381-93. [DOI:10.4324/9781003253235]
7. Parizad N, Goli R, Mirzaee R, Baghaie R, Habibzadeh H. Satisfaction with nursing care and its related factors in patients with COVID-19: A descriptive correlational study. J Educ Health Promot 2021;10. [DOI:10.21203/rs.3.rs-108405/v1]
8. Pleshkan V. A systematic review: Clinical education and preceptorship during nurse practitioner role transition. J Prof Nurs 2024;50:16-34. [DOI:10.1016/j.profnurs.2023.10.005] [PMID]
9. Gysin S, Sottas B, Odermatt M, Essig S. Advanced practice nurses' and general practitioners' first experiences with introducing the advanced practice nurse role to Swiss primary care: a qualitative study. BMC Fam Pract 2019;20:1. [DOI:10.1186/s12875-019-1055-z] [PMID] []
10. Arad M, Alilu L, Habibzadeh H, Khalkhali H, Goli R. Effect of spiritual intelligence training on nurses' skills for communicating with patients-an experimental study. J Educ Health Promot 2022;11. [DOI:10.4103/jehp.jehp_1483_20] [PMID] []
11. Rosa WE, Dossey BM, Watson J, Beck DM, Upvall MJ. The United Nations Sustainable Development Goals: the ethic and ethos of holistic nursing. J Holist Nurs 2019;37(4):381-93. [DOI:10.1177/0898010119841723] [PMID]
12. Ghodsi Astan P, Goli R, Hemmati Maslakpak M, Rasouli J, Alilu L. The effect of evidence‐based nursing education on nurses' clinical decision making: A randomized controlled trial. Health Sci Rep 2022;5(5). [DOI:10.1002/hsr2.837] [PMID] []
13. Rosa WE, Dossey BM, Watson J, Beck DM, Upvall MJ. The United Nations sustainable development goals: the ethic and ethos of holistic nursing. J Holist Nurs 2019;37(4):381-93. [DOI:10.1177/0898010119841723] [PMID]
14. Parks JA, Howard M. Dying well in nursing homes during COVID‐19 and beyond: The need for a relational and familial ethic. Bioethics 2021;35(6):589-95. [DOI:10.1111/bioe.12881] [PMID] []
15. Cho SH, Lee JY, You SJ, Song KJ, Hong KJ. Nurse staffing, nurses prioritization, missed care, quality of nursing care, and nurse outcomes. Int J Nurs Pract 2020;26(1). [DOI:10.1111/ijn.12803] [PMID]
16. Halakou S, Jouybari L, Mahmoodi G, Sanagoo A, Kalantari S. Comparative study of Iran nursing doctoral curriculum and University of Pennsylvania School of Nursing. Educ Ethics Nurs. 2020;9(1):83-92. (Persian) [DOI:10.52547/ethicnurs.9.1.2.83]
17. Seyedjavadi M, Mirzayi A, Mirzaiy M, Mohammadi R. Moral development of nursing students of Ardabil University of Medical Sciences in 2017. Educ Ethics Nurs 2021;10(3):0-10. (Persian)
18. Dorakzadeh J, Mangolian P, Ghanbarzahi N, Sabzevari S. The comparison of education via mobile phone and workshop on learning arterial blood gas (ABG) analysis in Iranshahr nursing students. Educ Ethics Nurs 2021;10(3):0-10. (Persian)
19. White L. Palliative Care Nursing as Mindfulness: Embodying a Relational Ethic through Strong Emotion, Uncertainty and Death. J Palliat Care Nurs 2022;37(4):381-93. [DOI:10.4324/9781003253235]
20. Sabetsarvestani R, Hadianshirazi Z. Improving ethics in nursing handover process in pediatric wards: an action research. Educ Ethics Nurs 2021;10(3):0-10. (Persian)
21. Rivera J, Brock T, Eubank K, Kuo A, Wamsley M. The Interprofessional Teaching Observation Program: A Faculty Development Workshop on Peer Feedback of Interprofessional Teaching. MedEdPORTAL 2022;18:11231. [DOI:10.15766/mep_2374-8265.11231] [PMID] []
22. Pleshkan V. A systematic review: Clinical education and preceptorship during nurse practitioner role transition. J Prof Nurs 2024;50:16-34. [DOI:10.1016/j.profnurs.2023.10.005] [PMID]
23. Gatewood E, De Gagne JC, Kuo AC, O'Sullivan P. The one-minute preceptor: Evaluation of a clinical teaching tool training for nurse practitioner preceptors. J Nurse Pract 2020;16(6):466-9. [DOI:10.1016/j.nurpra.2020.03.016]
24. Rosa WE, Dossey BM, Watson J, Beck DM, Upvall MJ. The United Nations Sustainable Development Goals: the ethic and ethos of holistic nursing. J Holist Nurs 2019;37(4):381-93. [DOI:10.1177/0898010119841723] [PMID]
25. Fukuda T, Sakurai H, Kashiwagi M. Impact of having a certified nurse specialist in critical care nursing as head nurse on ICU patient outcomes. PLoS One 2020;15(2):e0228819. [DOI:10.1371/journal.pone.0228458] [PMID] []
26. Chang MY, Kuo FL, Lin TR, Li CC, Lee TY. The intention and influence factors of nurses' participation in telenursing. Informatics 2021;8(2):35. [DOI:10.3390/informatics8020035]
27. Arad M, Goli R, Parizad N, Vahabzadeh D, Baghaei R. Do the patient education program and nurse-led telephone follow-up improve treatment adherence in hemodialysis patients? A randomized controlled trial. BMC Nephrol 2021;22(1):119. [DOI:10.1186/s12882-021-02319-9] [PMID] []
28. Fathizadeh P, Heidari H, Masoudi R, Sedehi M, Khajeali F. Telenursing strategies in Iran: a narrative literature review. Int J Epidemiol Health Sci 2020;1(3):e94424. [DOI:10.51757/IJEHS.1.3.2020.46189]
29. Mun M, Park Y, Hwang J, Woo K. Types and Effects of Telenursing in Home Health Care: A Systematic Review and Meta-Analysis. Telemed e-Health 2023;29(9):1459-70. [DOI:10.1089/tmj.2023.0188] [PMID]
30. Azizi A, Sasanpour M. Effectiveness of Nursing Ethics Training on Nurses' Moral Sensitivity in 2014. J Clin Nurs Midwifery 2018;7(1):1-8. (Persian)
31. Larijani B, Gafarian A, Kazemian A, Sadr Hosseini S. Physician and Ethical Considerations. Tehran: BarayeFarda Publications; 2004. P.241. (Persian)
32. Lützen K, Blom T, Ewalds-Kvist B, Winch S. Moral stress, moral climate and moral sensitivity among psychiatric professionals. Nursing Ethics 2010;17(2):213-24. [DOI:10.1177/0969733009351951] [PMID]
33. Baykara ZE, Demir S, Yaman S. The effect of ethics training on students recognizing ethical violations and developing moral sensitivity. Nursing Ethics 2014;22(6):661-75. [DOI:10.1177/0969733014542673] [PMID]
34. Hassanpour M, Fallahi Khoshknab M, Abbaszadeh A. The Effect of Education Nursing Ethics on Ethical Sensitivity in Nurses' Decision Making in Social Security Hospitals in Kerman Province. Iranian J Med Ethics Hist 2010;4(5):58-64. (Persian)
35. Baghaei R, Moradi Y, Aminolshareh S, Zareh H. The Ethical Sensitivity of Nurses in Decision Making in Ayatollah Taleghani Hospital. J Nurs Midwifery Urmia Univ Med Sci 2014;11(11):900-6. (Persian)
36. Hasanpoor M, Hoseini M, Fallahikhoshkanab M, Abbaszade A. The Effect of Education on Nursing Ethics on Ethical Sensitivity of Nurses in Decision Making in Social Security Hospitals of Kerman Province in 2010. Iran J Med Ethics Hist Med 2011;4(5):58-64. (Persian)
37. Yeom H-A, Ahn S-H, Kim S-J. Effects of Ethics Education on Moral Sensitivity of Nursing Students. Nurs Ethics 2017;24(6):644-652. [DOI:10.1177/0969733015622060] [PMID]
38. Park M, Kjervik D, Crandell J, Oermann MH. The Relationship of Ethics Education to Moral Sensitivity and Moral Reasoning Skills of Nursing Students. Nurs Ethics 2012;19(4):568-578. [DOI:10.1177/0969733011433922] [PMID]
39. Najafi GT, Haghani H, Mollaei Z. The Effect of Smartphone Application-Based Learning on Undergraduate Nursing Students' Knowledge about the Cardiopulmonary Resuscitation (CPR) in Adults. Educ Strat 2020;12(6):36-44.
40. Dorakzadeh J, Mangolian P, Ghanbarzahi N, Sabzevari S. The comparison of education via mobile phone and workshop on learning arterial blood gas (ABG) analysis in Iranshahr nursing students (2018). Educ Ethics Nurs 2021;10(3):101-110. (Persian)
41. Inuwa A, Nafiu LA, Habu H, Matovu M, Maigari B. Comparing Effects of Traditional and Multimedia Teaching of Vital Signs Assessment on Knowledge Acquisition of Nursing Students at Islamic University in Uganda. Pac J Sci Technol 2017;18(1):215-226.
42. Yoon K-H, Kim H-S. A short message service by cellular phone in type 2 diabetic patients for 12 months. Diabetes Res Clin Pract 2008;79(2):256-261. [DOI:10.1016/j.diabres.2007.09.007] [PMID]
43. Piri A, Sabzevari S, Borhani F. Comparison the Effect of Two Education Method â Electronic and Lecture Education of Pain Management on Knowledge and Attitude Regarding Pain in Nursing Student at Zabol and Zahedan Medical University in 2014. Future Med Educ J 2015;5(3):29-33. (Persian)
44. Ebrahimi M, Sabzevari S, Jahani Y, Shirzadi F. Comparative study of two methods of teaching via mobile and workshop on interpretation of the electrocardiogram by nursing students in Iranshahr, IR Iran. Sci Road J 2015;3(1):130-137. (Persian)

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پرستاری و مامایی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Nursing And Midwifery Journal

Designed & Developed by : Yektaweb