دوره 22، شماره 6 - ( 7-1403 )                   جلد 22 شماره 6 صفحات 450-442 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.UMA.REC.1403.019


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Narimani M, Taghizadeh Hir S, Narimani A. THE EFFECT OF TRAINING MOTHERS BASED ON ADLER-DREIKURS' APPROACH ON IMPROVING SYMPTOMS OF CHILDREN WITH OPPOSITIONAL DEFIANT DISORDER. Nursing and Midwifery Journal 2024; 22 (6) :442-450
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-5184-fa.html
نریمانی محمد، تقی زاده هیر سارا، نریمانی آذین. اثر آموزش مادران با رویکرد آدلر- درایکورس بر بهبود علائم کودکان مبتلا به اختلال لجبازی- نافرمانی مقابله‌ای. مجله پرستاری و مامایی. 1403; 22 (6) :442-450

URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-5184-fa.html


1- استاد، گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران ، narimani@uma.ac.ir
2- دکتری روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
3- متخصص اطفال، گروه پزشکی، دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، اردبیل،
چکیده:   (864 مشاهده)
پیش‌زمینه و هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش مادران با رویکرد آدلر- درایکورس بر بهبود علائم کودکان مبتلا به اختلال لجبازی- نافرمانی مقابله‌ای انجام شد.
مواد و روش کار: پژوهش حاضر نیمه تجربی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه کودکان مبتلا به اختلال لجبازی- نافرمانی مقابله‌ای بود که به کلینیک روانشناسی شهر اردبیل در سال 1402 مراجعه کردند. از میان این جامعه، به روش نمونه‌گیری در دسترس، 40 کودک مبتلا به اختلال لجبازی- نافرمانی مقابله‌ای انتخاب شدند و به‌صورت تصادفی در دو گروه مداخله و کنترل (هر گروه 20 نفر) قرار گرفتند. داده‌ها با استفاده از پرسشنامه درجه‌بندی لجبازی- نافرمانی مقابله‌ای (ODDRS) جمع‌آوری شد. آزمودنی‌های گروه مداخله پروتکل آدلر - درایکورس را به مدت 10 جلسه و هر هفته دو بار به مدت 60 دقیقه دریافت کردند. گروه کنترل مداخله‌ای را دریافت نکرد. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه 25 و آزمون تحلیل واریانس انجام شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که میانگین نمره لجبازی- نافرمانی مقابله‌ای شرکت‌کنندگان در پیش‌آزمون گروه مداخله و کنترل به ترتیب 37/1± 25/17 و 48/1±25/16 و در پس‌آزمون گروه مداخله و کنترل به ترتیب 35/1 ±40/11 و 31/1 ± 25/15 بود. همچنین نتایج نشان داد که تفاوت معناداری بین گروه‌ها در علائم اختلال لجبازی نافرمانی مقابله‌ای وجود دارد. گروه مداخله از علائم کمتری در مقایسه با گروه کنترل برخوردار بود (05/0>P)
بحث و نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج به‌دست‌آمده، می‌توان گفت پروتکل آدلر - درایکورس در بهبود علائم کودکان مبتلا به اختلال لجبازی- نافرمانی مقابله‌ای اثربخش بودند. لذا از این مداخله برای بهبود علائم کودکان مبتلا به اختلال لجبازی- نافرمانی مقابله‌ای می‌توان استفاده کرد.
 
متن کامل [PDF 411 kb]   (743 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانپزشکی- روان شناسی

فهرست منابع
1. Gomez R, Stavropoulos V, Gomez A, Brown T, Watson S. Network analyses of Oppositional Defiant Disorder (ODD) symptoms in children. BMC Psychiatry 2022;22(1):263. [URL:] [DOI:10.1186/s12888-022-03892-5]
2. Arias VB, Aguayo V, Navas P. Validity of DSM-5 oppositional defiant disorder symptoms in children with intellectual disability. Int J Environ Res Public Health 2021;18(4):1977. [URL:] [DOI:10.3390/ijerph18041977]
3. Halldorsdottir T, Fraire MG, Drabick DA, Ollendick TH. Co-Occurring Conduct Problems and Anxiety: Implications for the Functioning and Treatment of Youth with Oppositional Defiant Disorder. Int J Environ Res Pub Health 2023;20(4):3405 [URL:] [DOI:10.3390/ijerph20043405]
4. Eskander N. The Psychosocial Outcome of Conduct and Oppositional Defiant Disorder in Children with Attention Deficit Hyperactivity Disorder. Cureus 2020;12(8):e9521. [URL:] [DOI:10.7759/cureus.9521]
5. Mohammadi MR, Salmanian M, Hooshyari Z, Shakiba A, Alavi SS, Ahmadi A, et al. Lifetime prevalence, sociodemographic predictors, and comorbidities of oppositional defiant disorder the National Epidemiology of Iranian Child and Adolescent Psychiatric Disorders (IRCAPDs). Braz J Psychiatry 2020;42(2):162-7. [URL:] [DOI:10.1590/1516-4446-2019-0416]
6. Calub CA, Rapport MD, Alexander K. Reducing Aggression Using a Multimodal Cognitive Behavioral Treatment Approach: A Case Study of a Preschooler with Oppositional Defiant Disorder. Clin Case Stud 2021;20(1):39-55. [URL:] [DOI:10.1177/1534650120958069]
7. Cavanagh M, Quinn D, Duncan D, Graham T, Balbuena L. Oppositional defiant disorder is better conceptualized as a disorder of emotional regulation. J Atten Disord 2017;21(5):381-9. [URL:] [DOI:10.1177/1087054713520221]
8. Cruz-Alaniz Y, Bonillo Martin A, Jané Ballabriga MC. Mother's and Father's Executive Functions, Parenting Styles, and Oppositional Defiant Disorder Symptoms: a Relational Model. Univ Psychol 2018;17(2):1-10 [URL:] [DOI:10.11144/javeriana.upsy.17-2.pefp]
9. Schoorl J, van Rijn S, de Wied M, Van Goozen S, Swaab H. Boys with oppositional defiant disorder/conduct disorder show impaired adaptation during stress: An executive functioning study. Child Psychiatry Hum Dev 2018; 49(2):298-307. [URL:] [DOI:10.1007/s10578-017-0749-5]
10. Chen H, Lin X, Heath MA, Ding W. Family violence and oppositional defiant disorder symptoms in Chinese children: The role of parental alienation and child emotion regulation. Child Fam Soc Work 2020;25(4):964-72. [URL:] [DOI:10.1111/cfs.12782]
11. Levantini V, Muratori P, Calderoni S, Inguaggiato E, Masi G, Milone A, Tonacci A, Billeci L. Parenting practices moderate the link between attention to the eyes and callous unemotional traits in children with Disruptive Behavior Disorder: An eye-tracking study. J Psychiatr Res 2021;146:272-8. [URL:] [DOI:10.1016/j.jpsychires.2021.11.016]
12. Dreikurs R, & Soltz V. Happy Children: A Challenge to Parents. Tehran; Arasbaran Publication; 2012. [URL:]
13. Christian DD, Perryman KL. Improving the parent-adolescent relationship with adventure-based counceling: An Adlerian perspective. J Child Adolesc Couns 2017;3(1):44-58. [URL:] [DOI:10.1080/23727810.2017.1281693]
14. Amiri M. Effect of Training Mothers Based on Adler-Dreikurs' Approach on Positive and Negative Symptoms of Children with Attention Deficit/ Hyperactivity Disorder. Psychol Except Indiv 2013;12(4):12-24. (Persian) [URL:]
15. Mahmoudi N, Mousavi R, Ghbari Bonab, B. The effectiveness of group interventions based on parent-child relationship on reducing the symptoms of children with attention deficit/hyperactivity disorder. J Empower Except Child 2017;9(2):65-74. (Persian) [URL:]
16. Churchill SS, Leo MC, Brennan EM, Sellmaier C, Kendall J, Houck GM. Longitudinal Impact of a Randomized Clinical Trial to Improve Family Function, Reduce Maternal Stress and Improve Child Outcomes in Families of Children with attention deficit and hyperactivity disorder. J Matern Child Health 2018;22(8):1172-82. [URL:] [DOI:10.1007/s10995-018-2502-5]
17. Delavar A. Research method in psychology and educational sciences. Tehran: Edition Publications; 2012. (Persian) [Google Scholar:]
18. Hommersen P, Murray C, Ohan J, Johnston C. Oppositional defiant disorder rating scale: Preliminary evidence of reliability and validity. J Emot Behav Disord 2006;14(2):118-25. [URL:] [DOI:10.1177/10634266060140020201]
19. Abedi A. Validation of the oppositional defiant disorder Rating Scale on Elementary School Students of Isfahan City, Isfahan: Education Research Council 2010. (Persian) [URL:]
20. Dreikurs R. Relationships Democratic and mutual respect. Tehran; Danje Publishing; 2012. (Persian) [URL:]
21. Kholghi Z, Aghaei A, Farhadi H. The Effectiveness of Training the Parents Through Adler- Dreikurs Approach on Neuropsychological Skills and Social Bahavior of the Children with Attention Deficit and Hyperactivity Disorder. J Analyt-Cogn Psychol 2020;11(41):1-13. (Persian) [URL:]
22. Amiri M, Movallali G, Nesaiyan A, Hejazi M, Assady Gandomani R. Effect of Behavior Management Training for Mothers with Children having ODD Symptoms. J Rehabil Res Dev 2017;18(2):84-97. (Persian) [URL:] [DOI:10.21859/jrehab-180284]
23. HoseinPour N, & Molaee Amjaz F. The effect of parent training based on Adler-Dreikurs approach on controlling cognitive abilities in students with hyperactivity disorder in Zahedan city. J Res Child Adolesc Psychother 2023;1(1):32-42. (Persian) [URL:]
24. Amini S, Najarpourian S, Samavi S A. Comparison of the Effectiveness of Positive Parenting Program Training and Acceptance and Commitment based Parenting Training on Mothers' Aggression and Symptoms of Oppositional Defiant Disorder in Children. J Ilam Uni Med Sci 2020;28(1):67-77. (Persian) [URL:] [DOI:10.29252/sjimu.28.1.67]
25. DreiKurs, R. The challenges of parenthood. New York: hawthome Books Inc; 2018.
26. Amiri M. Effectiveness of Parent Behavioral Training on Hyperactivity/ Impulsivity and Rule-Breaking Behaviors in Children with ADHD (Hyperactivity-Impulsivity Domain Type). J Rehabil Psychiatr Health 2016;9(4):90-101. (Persian) [URL:]
27. Mrug S, Windle M. Moderators of Negative Peer Influence on Early Adolescent Externalizing Behaviors Individual Behavior, Parenting and School Connectedness. J Early Adolesc 2009;29(4):518-40 [URL:] [DOI:10.1177/0272431608324473]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پرستاری و مامایی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Nursing And Midwifery Journal

Designed & Developed by : Yektaweb