دوره 22، شماره 8 - ( آبان 1403 )                   جلد 22 شماره 8 صفحات 689-678 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.MUQ.REC. 1402. 031


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Tajgardoun M, Eskandari N, Gharlipour Z, Bakouei S. INVESTIGATING THE EFFECT OF TRAINING FATHERS ON SPOUSAL SUPPORT BASED ON THE THEORY OF PLANNED BEHAVIOR ON THE PERCEIVED SUPPORT BY MOTHERS OF PREMATURE NEONATES HOSPITALIZED IN NEONATAL INTENSIVE CARE UNIT. Nursing and Midwifery Journal 2024; 22 (8) :678-689
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-5194-fa.html
تاج گردون منیره، اسکندری نرگس، قارلی پور ذبیح اله، باکوئی ساره. تاثیر آموزش حمایت از همسر به پدران بر اساس تئوری رفتار برنامه ریزی شده بر حمایت درک شده‌ی مادران نوزادان نارس بستری در بخش مراقبت ویژه نوزادان. مجله پرستاری و مامایی. 1403; 22 (8) :678-689

URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-5194-fa.html


1- دانشجوی کارشناسی ارشد مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی قم، قم، ایران
2- دانشیار بهداشت باروری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی قم، قم، ایران ، Neskandari@muq.ac.ir
3- استاد، گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی قم، قم، ایران
4- مربی مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی قم، قم، ایران
چکیده:   (521 مشاهده)
پیش‌زمینه و هدف: تأکید منابع علمی بر اهمیت حمایت و پشتیبانی عاطفی و روانی پدران نسبت به مادران نوزادان نارس بستری در بخش مراقبت‌های ویژه و همچنین فقدان بسته آموزشی طراحی‌شده در خصوص توانمندسازی پدران در حمایت از مادران نوزادان نارس بر اساس مدل‌ها و تئوری‌های ارتقاء سلامت، سبب شد این مطالعه باهدف تعیین تأثیر آموزش حمایت از همسر به پدران بر اساس تئوری رفتار برنامه‌ریزی‌شده بر حمایت درک‌شده مادران نوزادان نارس بستری در بخش مراقبت ویژه نوزادان انجام گردد.
مواد و روش‌ها: مطالعه نیمه‌تجربی حاضر از نوع مداخله آموزشی بود که در سال 1402 بر روی 96 نفر از پدرانی که نوزاد آن‌ها به دلیل نارسی در بخش مراقبت ویژه بستری شده بود، انجام شد. نمونه‌گیری به شیوه در دسترس و تخصیص نمونه‌ها با استفاده از قرعه‌کشی انجام شد. برای گروه مداخله دو جلسه مشاوره حضوری برگزار شد و پمفلت و بسته آموزشی محقق‌ساخته در اختیار پدران قرار گرفت. گروه کنترل تنها پمفلت‌های متداول آموزشی موجود در بیمارستان را دریافت کردند. پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک، پرسشنامه اختصاصی حمایت همسر در دوران پس از زایمان و پرسشنامه محقق‌ساخته مقیاس سنجش حمایت از همسر بر اساس تئوری رفتار برنامه‌ریزی‌شده؛ قبل، بلافاصله بعد از تکمیل جلسات مداخله و یک ماه پس از مداخله تکمیل و داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه 22 تحلیل گردید.
یافته‌ها: بر اساس نتایج آزمون تی زوجی حیطه نگرش، هنجار انتزاعی، کنترل رفتاری، قصد، رفتار، حمایت درک شده توسط مادران، قبل و بعد از آموزش در گروه کنترل دارای تفاوت معنی‌داری نبود (05/0P>). در حالیکه در گروه مداخله نمرات بلافاصله بعد از آموزش و یک ماه بعد از آموزش به‌طور معنی‌داری نسبت به قبل از آموزش بیشتر بود (05/0P<). در خصوص مقایسه متغیرهای وابسته بین دو گروه مداخله و کنترل نتایج مطالعه حاضر نشان داد تفاضل میانگین نمره نگرش، هنجار انتزاعی، کنترل رفتاری درک شده، قصد و رفتار پدران و حمایت درک شده مادران در گروه مداخله در مقایسه با گروه کنترل دارای تفاوت معنی‌دار بود (05/0P<). بر اساس نتایج آزمون آنالیز واریانس با تکرار، در گروه مداخله نمره نگرش، هنجار انتزاعی، کنترل رفتاری درک شده، قصد و رفتار پدران و حمایت درک شده مادران در 3 بازه زمانی قبل، بلافاصله بعد و یک ماه بعد، دارای تفاوت معنی‌دار بود (001/0P<) در حالیکه این تفاوت در گروه کنترل معنی‌دار نبود.
بحث و نتیجه‌گیری: یافته‌های مطالعه حاضر نشان داد آموزش حمایت از همسر به پدران بر اساس تئوری رفتار برنامه‌ریزی‌شده بر حمایت درک‌شده مادران و همچنین نگرش، هنجارهای انتزاعی، قصد رفتاری و رفتار پدران نوزادان نارس بستری در بخش مراقبت ویژه نوزادان تأثیر معنی‌داری دارد. با توجه به نتایج مطالعه حاضر، آموزش و توانمندسازی پدران نوزادان بستری در بخش مراقبت ویژه نوزادان در خصوص حمایت از مادران پیشنهاد می‌شود.
 
متن کامل [PDF 534 kb]   (702 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مامایی

فهرست منابع
1. da Fonseca EB, Damião R, Moreira DA. Preterm birth prevention. Best Pract Res Clin Obstet Gynaecol 2020;69:40-9. [PMID: 33039310] [DOI:10.1016/j.bpobgyn.2020.09.003]
2. Nasiri P, Hemmati Maslakpak M. The effect of the supportive-educational intervention on the stress of mothers of premature infants hospitalized in the Neonatal Intensive Care Unit. Nurs Midwifery J 2022;20(9):755-64. [URL:] [DOI:10.52547/unmf.20.9.755]
3. Rahimi Mazraeshahi R, Heidari H, Choopani R, Raeisi H. The effect of emmons gratitude support-educational program on the anxiety and self-efficacy of mothers of premature babies admitted to the Neonatal Intensive Care Unit of Hajar Shahrekord Hospital. Nurs Midwifery J 2024;22(3):236-49. [URL:] [DOI:10.61186/unmf.22.3.236]
4. Khemakhem R, Bourgou S, Selmi I, Azzabi O, Belhadj A, Siala N. Preterm birth, mother psychological state and mother-infant bonding. Tunis Med 2020;98(12):992-7. [URL:]
5. Tavasoli A, Akhoundzadeh G, Hojjati H. The effect of narrative writing of mothers on their stress with care in the Neonatal Intensive Care Unit. Complement Med J 2020;10(3):196-205. [URL:] [DOI:10.32598/cmja.10.3.332.4]
6. Carty CL, Soghier LM, Kritikos KI, Tuchman LK, Jiggetts M, Glass P, et al. The Giving Parents Support Study: A randomized clinical trial of a parent navigator intervention to improve outcomes after neonatal intensive care unit discharge. Contemp Clin Trials 2018;70:117-34. [PMID: 29733982] [DOI:10.1016/j.cct.2018.05.004]
7. Pourmovahed Z, Pourmovahed Z, Zareymahmoodabadi H. Effect of family-centered care on family function of preterm newborns hospitalized in the Neonatal Intensive Care Unit (NICU). Nurs Midwifery J 2022;19(10):773-82. [URL:] [DOI:10.52547/unmf.19.10.773]
8. Pavlyshyn Н, Sarapuk I, Saturska U. Maternal stress experience in the neonatal intensive care unit after preterm delivery. Am J Perinatol 2022. [PMID: 36029767] [DOI:10.1055/s-0042-1747942]
9. Khanzadeh Z, Mogaddam Tabrizi F. The effect of supportive couple-centered counselling on perception of support for spouse and maternal attachment in parturients referring to health centers of Urmia University of Medical Sciences in 2018-19. Avicenna J Nurs Midwifery Care 2020;28(2):112-26. [URL:] [DOI:10.30699/ajnmc.28.2.112]
10. Hadian Shirazi Z, Ghasemloo H, Razavinejad SM, Sharifi N, Bagheri S. The effect of training the fathers to support their wives on stress and self-efficacy in mothers of premature newborns hospitalized in NICU: a quasi-experimental study. BMC Pregnancy Childbirth 2022;22(1):102. [PMID: 35120476] [DOI:10.1186/s12884-022-04413-8] [PMCID: PMC8817545]
11. Rasoolpur P, Rahkar Farshi M, Jabraeili M. Perceptions of preterm infant mothers from receiving family-centered care in neonatal intensive care unit: A cross-sectional study. J Health Care 2022;24(1):76-85. [URL:] [DOI:10.52547/jhc.24.1.76]
12. Bekmaz K, Hojjati H, Akhoundzadeh G. Relationship between mothers' concerns and nursing support of children admitted to Baqiyatallah Al-Azam Hospital of Ali Abad Katoul, Golestan Province, Iran in 2018. Mod Care J 2019;16(4):e92471. [URL:] [DOI:10.5812/modernc.92471]
13. Zhang Y, Yuan R, Ma H. Effect of the theory of planned behavior on primipara breastfeeding. Ann Palliat Med 2021;10(4):4547-54. [URL:] [DOI:10.21037/apm-21-255] [PMID: 33832312]
14. Dennis CL, Brown HK, Brennenstuhl S. The postpartum partner support scale: Development, psychometric assessment, and predictive validity in a Canadian prospective cohort. Midwifery 2017;54:18-24. [PMID: 28780475] [DOI:10.1016/j.midw.2017.07.018]
15. Etezadi F, Ghaemi A, Jalili Z. The effect of educational intervention based on the theory of planned behavior on the promotion of nutritional behaviors of pregnant mothers. J Health Res Community 2019;5(1):60-70. [URL:] [DORL: 20.1001.1.24236772.1398.5.1.8.0]
16. Ghased Qale Bala E, Charoghchian Khorasani E, Ghavami V, Tajfard M, Vahedian Shahroudi M, Gholian Aval M. The effect of education based on the theory of planned behavior in choosing the type of delivery in pregnant women. North Khorasan Univ Med Sci 2022;13(4):42-8. [URL:] [DOI:10.52547/nkums.13.4.42]
17. Mohammadkhah F, Amirhajelu RM, Bakhtiar M, Salemi SA, Kevenjan M, Jeihooni AK. The effect of training intervention based on the theory of planned behavior on oral and dental health behaviors in pregnant women. BMC Oral Health 2023;23(1):521. [PMID: 37491230] [DOI:10.1186/s12903-023-03239-w] [PMCID: PMC10369690]
18. Ghazanfari Z, Sohili B. Assessing the effect of education based on theory of planned behavior (TPB) on delivery type selection in pregnant women referring to Kermanshah health centers at 1393. Journal Title 2023;5(4):0-. [URL:]
19. Jalili Z, Hosseini ZS, Shojaei Zade D. The application of the theory of planned behavior in preventing osteoporosis in women referring to comprehensive health service center in Tehran City 2019-2020. Tolooebehdasht 2022;21(1):14-27. [URL:] [DOI:10.18502/tbj.v21i1.9930]
20. Jahangiri Z, Shamsi M, Khorsandi M, Moradzade R. The effect of education based on theory of planned behavior in promoting nutrition-related behaviors to prevent anemia in pregnant women. J Arak Univ Med Sci 2020;23(6):872-87. [URL:] [DOI:10.32598/jams.23.6.135.37]
21. Jalali M, Shamsi M, Roozbhaei N, Kabir K. The effect of health education based on theory of planned behavior on behavioral promotion of urinary infection prevention in pregnant women. Pars J Med Sci 2022;12(3):49-57. [URL:] [DOI:10.29252/jmj.12.3.49]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پرستاری و مامایی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Nursing And Midwifery Journal

Designed & Developed by : Yektaweb