دوره 22، شماره 7 - ( 7-1403 )                   جلد 22 شماره 7 صفحات 576-564 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohammadpour Y, Pourya T, Parizad N. COMPARISON OF PARENTING METHODS AND PROBLEM-SOLVING STYLES IN PARENTS OF CHILDREN WITH AUTISM AND PARENTS OF HEALTHY CHILDREN IN THE ELEMENTARY SCHOOL OF EXCEPTIONAL AND NORMAL SCHOOLS IN URMIA CITY. Nursing and Midwifery Journal 2024; 22 (7) :564-576
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-5226-fa.html
محمدپور یوسف، پوریا تارا، پری زاد ناصر. مقایسه شیوه‌های فرزند پروری و سبک‌های حل مسئله در والدین کودکان مبتلا به اوتیسم و کودکان سالم در مقطع ابتدایی مدارس استثنایی و عادی شهرستان ارومیه. مجله پرستاری و مامایی. 1403; 22 (7) :564-576

URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-5226-fa.html


1- استادیار آموزش پزشکی، مرکز تحقیقات ایمنی بیمار، پژوهشکده بالینی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران
2- پرستار، مرکز قلب تهران، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
3- دانشیار پرستاری، مرکز تحقیقات ایمنی بیمار، پژوهشکده بالینی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران ، parizad.n@umsu.ac.ir
چکیده:   (731 مشاهده)
پیش‌زمینه و هدف: با توجه به این‌که انتخاب شیوه نامناسب فرزند پروری تأثیرات جبران‌ناپذیری بر روی شخصیت و موقعیت اجتماعی و تحصیلی کودکان مبتلا به اوتیسم می‌گذارد و عدم برخورد صحیح والدین موجب بروز مسائلی می‌گردد که اگر از روش مناسبی برای حل این مسائل استفاده نشود موجب بروز افسردگی و اضطراب و مشکلات اجتماعی برای اعضای خانواده می‌شود. با توجه به رشد قابل‌توجه تعداد مبتلایان به اوتیسم در سال‌های اخیر، محققان بر آن شدند که جایگاه شیوه‌های فرزند پروری و سبک‌های حل مسئله مورداستفاده توسط والدین کودکان مبتلا به اوتیسیم و والدین کودکان سالم را تعیین کرده و مورد مقایسه قرار دهند.
مواد و روش کار: این یک مطالعه توصیفی از نوع مقطعی-مقایسه ای بود. تعداد 234 نفر از والدین کودکان سالم و مبتلا به اوتیسم در مقطع اول تا ششم ابتدایی با استفاده از روش نمونه‌گیری سهمیه‌ای و در دسترس وارد مطالعه شدند. معیارهای ورود شامل تک والدی نبودن دانش‌آموزان، کنار هم زندگی کردن والدین، عدم استفاده از برنامه‌های آموزشی در رابطه با موضوع مطالعه، داشتن سواد خواندن و نوشتن والدین بود. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه‌های اطلاعات جمعیت شناختی، شیوه‌های فرزند پروری بامریند و سبک‌های حل مسئله کیسدی و لانگ استفاده شد. جهت تحلیل داده‌ها از آزمون تی تست مستقل برای بررسی اختلاف میانگین در دو گروه، آزمون کای دو برای سنجش اختلاف فراوانی‌ها در گروه‌ها استفاده شد. برای تحلیل داده‌ها از نرم‌افزار SPSS نسخه 22 استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج مطالعه نشان که والدین کودکان سالم نسبت به والدین کودکان مبتلا به اوتیسم بیشتر از شیوهای سهل گیرانه (70/24±95/4) و مستبدانه (51/25±51/5) استفاده می‌کردند. در صورتیکه استفاده از شیوه مقتدرانه والدین کودکان مبتلا به اوتیسم نسبت به والدین کودکان سالم بیشتر بود (92/8±22/4). در مقایسه استفاده از روش‌های حل مسئله، والدین هر دو گروه بیشتر از سبک برخورد استفاده می‌کردند.
بحث و نتیجه‌گیری: با توجه به اینکه انتخاب سبک درست در پرورش کودکان مبتلا به اوتیسم توسط والدین و آموزش شیوه‌های صحیح فرزند پروری نقش مهمی در روند رشد حرکتی-اجتماعی این کودکان دارد. مسئولین مربوطه باید برگزاری کلاس‌های آموزشی لازم در مورد شیوه‌های فرزند پروری و حل مسئله به والدین کودکان مبتلا به اوتیسم گام‌های مثبتی در جهت ارتقاء کیفیت زندگی والدین و کودکان مبتلا به اوتیسم بردارند.

متن کامل [PDF 497 kb]   (370 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری

فهرست منابع
1. Baumer N, Spence SJ. Evaluation and management of the child with autism spectrum disorder. CONTINUUM Lifelong Learn Neurol 2018;24(1):248-75. [PMID: 29432246] [DOI:10.1212/CON.0000000000000578]
2. Begum R, Mamin FA. Impact of autism spectrum disorder on family. Autism Open Access 2019;9(4):1-6. [URL:] [DOI:10.35248/2165-7890.19.9.244]
3. Gyawali S, Patra BN. Autism spectrum disorder: Trends in research exploring etiopathogenesis. Psychiatry Clin Neurosci 2019;73(8):466-75. [PMID: 31077508] [DOI:10.1111/pcn.12860]
4. Sanchack KE, Thomas CA. Autism spectrum disorder: Primary care principles. Am Fam Physician 2016;94(12):972-9A. [URL:]
5. Benger M, Kinali M, Mazarakis ND. Autism spectrum disorder: prospects for treatment using gene therapy. Mol Autism 2018;9(1):39. [PMID: 29951185] [DOI:10.1186/s13229-018-0222-8] [PMCID: PMC6011246]
6. Zarafshan H, Mohammadi MR, Abolhassani F, Motevalian SA, Sepasi N, Sharifi V. Current status of health and social services for children with autism in Iran: parents' perspectives. Iran J Psychiatry 2019;14(1):76-83. [URL:] [DOI:10.18502/ijps.v14i1.427]
7. Siller M, Sigman M. The behaviors of parents of children with autism predict the subsequent development of their children's communication. J Autism Dev Disord 2002;32:77-89. [PMID: 12058846] [DOI:10.1023/A:1014884404276]
8. Crowell JA, Keluskar J, Gorecki A. Parenting behavior and the development of children with autism spectrum disorder. Compr Psychiatry 2019;90:21-9. [PMID: 30658339] [DOI:10.1016/j.comppsych.2018.11.007]
9. Papadopoulos D. Mothers' experiences and challenges raising a child with autism spectrum disorder: A qualitative study. Brain Sci 2021;11(3):309. [PMID: 33801233] [DOI:10.3390/brainsci11030309] [PMCID: PMC8001702]
10. Bazarfeshan B, Kargar Dolatabadi A, Mohammadi M, Sarmadi P, Lakzaei J, Hosseininejad SM, et al. Quality of life of the mothers of children with autism. J Gorgan Univ Med Sci 2018;20(4):77-82. [URL:]
11. Yaacob WNW, Yaacob LH, Zulkifli MM, Muhamad R. A journey towards resilience: coping strategies adopted by parents with children having autism spectrum disorder in Northeast Malaysia. Int J Environ Res Public Health 2022;19(4):2458. [PMID: 35206643] [DOI:10.3390/ijerph19042458] [PMCID: PMC7502381]
12. Kanamori K, Suzuki T, Ota C. Parenting attitude towards children with autism spectrum disorders: the Japan environment and children's study. BMJ Paediatr Open 2024;8(1). [PMID: 38575170] [DOI:10.1136/bmjpo-2023-002360] [PMCID: PMC7502381]
13. Shojaii S, Imani M, Teymori MM, Shahin M. Comparing Parenting Styles of Parents of Children with and without Autism Spectrum Disorder. J Couns Res 2017;15(60):100-18. [URL:]
14. Jadidi S, Danesh E, Gholamitooranposhti M. Archive of SID Clinical Excellence 2019. [URL:]
15. Cidav Z, Munson J, Estes A, Dawson G, Rogers S, Mandell D. Cost offset associated with Early Start Denver Model for children with autism. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry 2017;56(9):777-83. [PMID: 28838582] [DOI:10.1016/j.jaac.2017.06.007] [PMCID: PMC7007927]
16. Mata C, Pauen S. The role of socio-cultural background and child age for parental regulation strategies and children's self-regulation: A comparison between Germany, Chile, and El Salvador. Acta Psychol 2023;234:103871. [PMID: 36841119] [DOI:10.1016/j.actpsy.2023.103871] [PMCID: 36841119]
17. Baumrind D. Authoritative parenting revisited: History and current status 2013. [URL:]
18. Baumrind D. Effects of Authoritative Parental Control on Child Behavior. Child Dev 1966;37:887-907. [URL:] [DOI:10.2307/1126611]
19. Febiyanti A, Rachmawati Y, editors. Is authoritative parenting the best parenting style? 5th International Conference on Early Childhood Education (ICECE 2020); 2021: Atlantis Press. [URL:] [DOI:10.2991/assehr.k.210322.021]
20. Lavrič M, Naterer A. The power of authoritative parenting: A cross-national study of effects of exposure to different parenting styles on life satisfaction. Child Youth Serv Rev 2020;116:105274. [URL:] [DOI:10.1016/j.childyouth.2020.105274]
21. Salavera C, Usán P, Quilez-Robres A. Exploring the effect of parental styles on social skills: The mediating role of affects. Int J Environ Res Public Health 2022;19(6):3295. [PMID: 35328983] [DOI:10.3390/ijerph19063295] [PMCID: PMC8953939]
22. Shokoohi-Yekta M, Akbari Zardkhaneh S, Parand A, Mahmoudi M, Mashrouti P. Effect of teaching problem solving to mothers on family processes and parenting styles. Q J Child Ment Health 2016;3(1):29-40. [URL:]
23. Brooks J. The art of problem solving and its translation into practice. BDJ In Pract 2022;35(9):21-3. [URL:] [DOI:10.1038/s41404-022-1714-y] [PMCID: PMC9442556]
24. Kakabaraee K. The impact of family/school-based problem solving training on problem-solving styles of elementary students. Q J Child Ment Health 2019;6(1):14-27. [URL:] [DOI:10.29252/jcmh.6.1.3]
25. Shokoohi-Yekta M, Parand A, Zamani N, Ayazi M, Lotfi S. Efficacy of teaching new parenting strategies based on problem solving approach. Procedia Soc Behav Sci 2011;30:167-70. [URL:] [DOI:10.1016/j.sbspro.2011.10.033]
26. D'zurilla TJ, Chang EC, Sanna LJ. Self-esteem and social problem solving as predictors of aggression in college students. J Soc Clin Psychol 2003;22(4):424-40. [URL:] [DOI:10.1521/jscp.22.4.424.22897]
27. Khodadadi N, Foroozandeh E. Problem-Solving Ability and Quality of Life of Mothers of Children With Autism Spectrum Disorder. Pract Clin Psychol 2020;8(4):267-76. [URL:] [DOI:10.32598/jpcp.8.4.489.1]
28. López-Martínez P, Montero-Montero D, Moreno-Ruiz D, Martínez-Ferrer B. The role of parental communication and emotional intelligence in child-to-parent violence. Behav Sci 2019;9(12):148. [PMID: 31835399] [DOI:10.3390/bs9120148] [PMCID: PMC6960631]
29. Buri JR. Parental authority questionnaire. J Pers Assess 1991;57(1):110-9. [PMID: 16370893] [DOI:10.1207/s15327752jpa5701_13]
30. Farahini N, Afrooz GA, Rasoolzadeh TK. The relationship between parenting styles, shyness and creativity in the gifted 2014. [URL:]
31. Cassidy T, Long C. Problem‐solving style stress and psychological illness: Development of a multifactorial measure Br J Clin Psychol 1996;35(2):265-77. [PMID: 8773802] [DOI:10.1111/j.2044-8260.1996.tb01181.x]
32. Ahangi A, Abedin AR, Fathabadi J. Personality type and problem solving styles among university employees 2010. [URL:]
33. Gok T. Development of problem solving confidence questionnaire: Study of validation and reliability. Lat Am J Phys Educ Vol 2012;6(1):21. [URL:]
34. Tahery R, Karimi F. The relationship between personality traits and problem-solving strategies among undergraduate nursing students of Isfahan University of Medical Sciences Iran J Med Educ 2015;15:613-22. [URL:]
35. Sun X Allison C Auyeung B Baron-Cohen S Brayne C Parental concerns socioeconomic status and the risk of autism spectrum conditions in a population-based study Res Dev Disabil 2014;35(12):3678-88. [PMID: 25262013] [DOI:10.1016/j.ridd.2014.07.037]
36. Ejlskov L, Wulff JN, Kalkbrenner A, Ladd-Acosta C, Fallin MD, Agerbo E, et al. Prediction of autism risk from family medical history data using machine learning: a national cohort study from Denmark Biol Psychiatry Global Open Sci 2021;1(2):156-64. [PMID: 36324994] [DOI:10.1016/j.bpsgos.2021.04.007] [PMCID: PMC9616292]
37. Xie S, Karlsson H, Dalman C, Widman L, Rai D, Gardner RM, et al. The familial risk of autism spectrum disorder with and without intellectual disability Autism Res 2020;13(12):2242-50. [PMID: 33103358] [DOI:10.1002/aur.2417] [PMCID: PMC7821228]
38. Cochrane K. Parenting Styles as a Predictor of Parenting Stress and Family Quality of Life in Mothers of Sons with Autism Spectrum Disorder 2020. [URL:]
39. Nurhidayah I, Muthia RNY, Sutini T, Hidayati NO. Parenting Style among Parents of a Child with Autism Spectrum Disorder Indian J Public Health Res Dev 2020;11(7):1243-7. [URL:]
40. Hutchison L, Feder M, Abar B, Winsler A. Relations between parenting stress parenting style and child executive functioning for children with ADHD or autism J Child Fam Stud 2016;25:3644-56. [URL:] [DOI:10.1007/s10826-016-0518-2]
41. Ershad Sarabi R, Hashemi Razini H, Abdollahi MH. Comparing parental stress parenting styles and social problem solving in mothers of children with autism spectrum disorder ADHD and typically developing children Q J Child Ment Health 2018;4(4):165-79. [URL:]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پرستاری و مامایی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Nursing And Midwifery Journal

Designed & Developed by : Yektaweb