دوره 22، شماره 9 - ( 10-1403 )                   جلد 22 شماره 9 صفحات 787-776 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Jenabi Ghods M, Arsalani N, Mortezanasab M, Ghorbani B, Motiee M, Fallahi-Khoshknab M. COMPARATIVE STUDY OF MASTER’S CURRICULUM OF PSYCHIATRIC NURSING IN IRAN AND YALE UNIVERSITY OF THE UNITED STATES. Nursing and Midwifery Journal 2024; 22 (9) :776-787
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-5266-fa.html
جنابی قدس ماریه، ارسلانی نرگس، مرتضی نسب مائده، قربانی بنفشه، مطیعی مهدیه، فلاحی خشکناب مسعود. مقایسه تطبیقی برنامه آموزشی دوره کارشناسی ارشد روان پرستاری ایران و دانشگاه ییل آمریکا. مجله پرستاری و مامایی. 1403; 22 (9) :776-787

URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-5266-fa.html


1- دانشجوی دکتری پرستاری، کمیته تحقیقات و فناوری دانشجویی، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران.
2- دانشیار، دکترای تخصصی پرستاری، گروه پرستاری، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران.
3- استاد، دکترای تخصصی پرستاری، گروه پرستاری، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران. ، msflir@yahoo.com
چکیده:   (630 مشاهده)
پیش‌زمینه و هدف: در دنیای امروز، سلامت روان به‌عنوان یکی از ارکان اساسی بهبود کیفیت زندگی و توانمندی‌های فردی شناخته می‌شود. برنامه‌های آموزشی کارشناسی ارشد روان‌پرستاری در کشورهای مختلف، به‌ویژه در ایران و آمریکا، باهدف تربیت پرستاران متخصص در این حوزه طراحی شده‌اند. این مقاله به بررسی و مقایسه تطبیقی برنامه آموزشی دوره کارشناسی ارشد روان پرستاری ایران و دانشگاه ییل آمریکا می‌پردازد.
مواد و روش کار: این مطالعه توصیفی مقایسه‌ای در سال 1403 انجام شد. داده‌ها با استفاده از مدل بردی در چهار مرحله توصیف، تفسیر، همجوشی و مقایسه مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت. برنامه آموزشی کارشناسی ارشد روان‌پرستاری در دانشگاه ییل و ایران ازنظر پذیرش، فلسفه، مأموریت، محتوای دوره و ارزشیابی، تحلیل و نقاط قوت و ضعف موردبررسی قرار گرفت. این روش امکان شناسایی تفاوت‌ها و شباهت‌های کلیدی در ساختار و محتوای برنامه‌های آموزشی را فراهم کرد و به ارائه پیشنهاد‌هایی برای بهبود کیفیت آموزش روان‌پرستاری در ایران کمک نمود.
یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که برنامه‌های کارشناسی ارشد روان‌پرستاری در دانشگاه ییل آمریکا و ایران ازنظر فلسفه، رسالت و اهداف آموزشی تفاوت‌های قابل‌توجهی دارند. درحالی‌که برنامه‌های ییل بر پژوهش و درمان‌های مبتنی بر شواهد تأکید دارند، فلسفه و مأموریت برنامه ایران بیشتر بر ارائه خدمات بالینی مستقیم و پاسخ به نیازهای بومی تمرکز دارد. در ایران، دروس بیشتر متناسب با شرایط محلی طراحی‌شده و به تربیت پرستاران با مهارت‌های عملی و انسانی توجه می‌شود. شرایط پذیرش نیز در هر دو کشور متفاوت است، به‌طوری‌که در ییل معیارهای گوناگون مانند نمره آزمون سوابق تحصیلات تکمیلی و تجربه کاری لحاظ می‌شود، درحالی‌که در ایران پذیرش معمولاً تنها به معدل و آزمون ورودی محدود می‌شود. همچنین، دروس تخصصی روان‌پرستاری در ییل به مداخلات پیشرفته و پیچیده متمرکز است، درحالی‌که ایران بر روان‌درمانی فردی و گروهی تأکید بیشتری دارد. درنهایت، روش‌های ارزیابی در هر دو کشور شامل امتحانات کتبی و ارزیابی‌های بالینی است، اما در ییل تأکید بیشتری بر ارزیابی‌های مبتنی بر شواهد و پروژه‌های تحقیقاتی وجود دارد.
بحث و نتیجه‌گیری: به‌منظور ارتقا کیفیت برنامه کارشناسی ارشد روان پرستاری ایران و تربیت روان پرستاران ماهر جهت افزایش کیفیت خدمت‌رسانی، ضروری است که به تفاوت‌های این برنامه با کارشناسی ارشد روان پرستاری دانشگاه ییل آمریکا توجه شده و بازنگری در شیوه‌های آموزشی به‌صورت تأکید بر ارزیابی‌های مبتنی بر شواهد و پروژه‌های تحقیقاتی و تمرکز دروس تخصصی روان پرستاری بر مداخلات پیشرفته صورت گیرد. این تغییرات می‌تواند ارتقای سطح آموزش روان‌پرستاری و بهبود خدمات سلامت روان در جامعه ایرانی را به دنبال داشته باشد.
 
متن کامل [PDF 446 kb]   (330 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش علوم پزشکی

فهرست منابع
1. Tsaras K, Daglas A, Mitsi D, Papathanasiou IV, Tzavella F, Zyga S, et al. A cross-sectional study for the impact of coping strategies on mental health disorders among psychiatric nurses. Health Psychol Res 2018;6(1). [PMID: 30596156] [DOI:10.4081/hpr.2018.7466] [PMCID: PMC6247012]
2. Uhlhaas PJ, Davey CG, Mehta UM, Shah J, Torous J, Allen NB, et al. Towards a youth mental health paradigm: a perspective and roadmap. Mol Psychiatry 2023;28(8):3171-81. [PMID: 37580524] [DOI:10.1038/s41380-023-02202-z] [PMCID: PMC10618105]
3. Varcarolis EM, Fosbre CD. Essentials of psychiatric mental health nursing-E-book: A communication approach to evidence-based care. Elsevier Health Sciences; 2020. [Google Books:]
4. Gabrielsson S, Tuvesson H, Wiklund Gustin L, Jormfeldt H. Positioning psychiatric and mental health nursing as a transformative force in health care. Issues Ment Health Nurs 2020;41(11):976-84. [PMID: 32584618] [DOI:10.1080/01612840.2020.1756009]
5. Olmos CEF, Rodrigues J, Lino MM, Lino MM, Fernandes JD, Lazzari DD. Psychiatric nursing and mental health teaching in relation to Brazilian curriculum. Rev Bras Enferm 2020;73(2):e20180200. [PMID: 32159687] [DOI:10.1590/0034-7167-2018-0200]
6. Ebrahimi S, Borzuo SR, Hasan tehrani T. A comparative study of the master's curricula of psychiatric nursing of Vanderbilt University, USA and Iran. J Nurs Educ 2023;12(1):49-60. [URL:]
7. Kim HS, Kim EM, Lee DS. A study on the experience of nursing student's clinical education in school practice: Focused on psychiatric nursing practice. J Korea Acad Ind Coop Soc 2021;22(2):169-78. [URL:]
8. Pereira MO, Reinaldo AMdS, Villa EA, Gonçalves AM. Overcoming the challenges to offer quality training in psychiatric nursing. Rev Bras Enferm 2020;73(1):e20180208. [PMID: 32049240] [DOI:10.1590/0034-7167-2018-0208]
9. Graham JM, Waddell C, Pachkowski K, Friesen H. Educating the educators: Determining the uniqueness of psychiatric nursing practice to inform psychiatric nurse education. Issues Ment Health Nurs 2020;41(5):395-403. [PMID: 32202963] [DOI:10.1080/01612840.2019.1678081]
10. Alaee Karahroudy F, Sheikhbahaeddinzadeh E. A comparison of the psychiatric nursing masters curriculum in Iran and Canada. Strides Dev Med Educ 2020;17(1):1-6. [URL:]
11. Varney Burst C. Yale School of Nursing: celebrating 90 years of excellence; YSN: a brief history. 2013. [URL:]
12. Chao A, Clark A. Yale Journal of Biology and Medicine. Focus: nursing. Introduction. Yale J Biol Med 2013;86(1):1-3. [URL:] [DOI: 10.31826/9781463214371-003]
13. Taheri M, Rahgoi A, Fallahi M. The opinions of the lecturers from the MSc of psychiatry nursing curriculum: a qualitative study. Iran J Med Educ 2021;21:55-67. [URL:]
14. Ahmadi M, Arsalani N, Taghlili F, Moghaddam F, Naseh L, Fallahi-Khoshknab M. Comparison of Iranian Master's of Psychiatric Nursing Curriculum with Duke University of America: A comparative study. Iran J Nurs Res 2023;17(6):32-42. [URL:]
15. Rezaie F, Sanagoo A, Araghian Mojarad F, Jouybari L. Comparative study of Master's critical care nursing program in Iran and Scotland (University of Edinburgh). Res Med Educ 2022;14(2):58-66. [URL:] [DOI:10.52547/rme.14.2.58]
16. Rokhafroz D, Mamashli L, Ramezanpour E, Kalani L. Comparative comparison of critical care nursing master's curriculum of Iran and Griffith University. Iran J Nurs Res 2023;18(2):60-72. [URL:] [DOI: 10.22034/IJNR.18.2.7]
17. Goodman JH, Winter SG. Review of use of standardized patients in psychiatric nursing education. J Am Psychiatr Nurses Assoc 2017;23(5):360-74. [PMID: 28569095] [DOI:10.1177/1078390317712697]
18. Borzou SR, Oshvandi K, Cheraghi F, Moayed MS. Comparative study of nursing PhD education system and curriculum in Iran and John Hopkins School of Nursing. Educ Strateg Med Sci 2016;9(3):194-205. [URL:]
19. Gilvari T, Arsalani N, Khajemirzaie F, Zabolypour S, Rafiee-Vardanjani L, Fallahi-Khoshknab M. Comparative study of critical care nursing curricula for postgraduate courses in Iran and Australia. Dev Strateg Med Educ 2023;10(3):194-207. [URL:]
20. Adib-Hajbaghery M, Bolandian Bafghi S, Nabizadeh Gharghozar Z. Comparative study of nursing PhD education system and curriculum in Iran and Yale of USA. Med Educ 2020;8(1):7-14. [URL:] [DOI:10.29252/dsme.7.2.23]
21. Univercities T. QS World University Rankings by Subject 2024: Nursing. 2024. [URL:]
22. Wojniak J, editor. George ZF Bereday (Zygmunt Fijałkowski) and his comparative method in educational research. 2018. [URL:] [DOI:10.1051/shsconf/20184801050]
23. University Y. Yale School of Nursing. 2023; Available from: https://nursing.yale.edu/node/64. [URL:]
24. Nursing Do. Master's curriculum in psychiatric nursing. 2018. [URL:]
25. Tipliski VM. Parting at the crossroads: the emergence of education for psychiatric nursing in three Canadian provinces, 1909-1955. Can Bull Med Hist 2016. [URL:]
26. Zug KE, Cassiani SHDB, Pulcini J, Garcia AB, Aguirre-Boza F, Park J. Advanced practice nursing in Latin America and the Caribbean: regulation, education and practice. Rev Latinoam Enfermagem 2016;24:e2807. [PMID: 27508923] [DOI:10.1590/1518-8345.1615.2807] [PMCID: PMC4990050]
27. Adejumo O, Ehlers VJ. Models of psychiatric nursing education in developing African countries: a comparative study of Botswana and Nigeria. J Adv Nurs 2001;36(2):215-28. [PMID: 11580796] [DOI:10.1046/j.1365-2648.2001.01962.x]
28. Choi H, Hwang B, Kim S, Ko H, Kim S, Kim C. Clinical education in psychiatric mental health nursing: Overcoming current challenges. Nurse Educ Today 2016;39:109-15. [PMID: 27006041] [DOI:10.1016/j.nedt.2016.01.021]
29. Rojas G, Martínez V, Martínez P, Franco P, Jiménez-Molina Á. Improving mental health care in developing countries through digital technologies: a mini narrative review of the Chilean case. Front Public Health 2019;7:391. [PMID: 31921754] [DOI:10.3389/fpubh.2019.00391] [PMCID: PMC6933524]
30. Jonker H, März V, Voogt J. Curriculum flexibility in a blended curriculum. Australas J Educ Technol 2020;36(1):68-84. [URL:] [DOI:10.14742/ajet.4926]
31. Rich KL, Nugent KE. A United States perspective on the challenges in nursing education. Nurse Educ Today 2010;30(3):228-32. [PMID: 19932531] [DOI:10.1016/j.nedt.2009.10.015]
32. Osakwe ZT, Obioha CU, Minuti A, Atairu M, Osborne JC. Barriers and facilitators to success in undergraduate nursing education among minority students: A systematic review. Nurse Educ 2022;47(2):E18-E23. [PMID: 35148306] [DOI:10.1097/NNE.0000000000001154]
33. Rothstein J. Qualitative information in undergraduate admissions: A pilot study of letters of recommendation. Econ Educ Rev 2022;89:102285. [URL:] [DOI:10.1016/j.econedurev.2022.102285]
34. Newkirk-Turner BL, Hudson TK. Do no harm: Graduate admissions letters of recommendation and unconscious bias. Perspect ASHA Spec Interest Groups 2022;7(2):463-75. [URL:] [DOI:10.1044/2021_PERSP-20-00117]
35. Zamanzadeh V, Ghahramanian A, Valizadeh L, Bagheriyeh F, Lynagh M. A scoping review of admission criteria and selection methods in nursing education. BMC Nurs 2020;19:1-17. [PMID: 33317532] [DOI:10.1186/s12912-020-00510-1] [PMCID: PMC7734761]
36. Leidl DM, Ritchie L, Moslemi N. Blended learning in undergraduate nursing education-A scoping review. Nurse Educ Today 2020;86:104318. [PMID: 31901747] [DOI:10.1016/j.nedt.2019.104318]
37. Choi LJ. Implementing English for Medical Purposes (EMP) in South Korea: Nursing students' ongoing needs analysis. Nurse Educ Today 2021;104:104989. [PMID: 34111713] [DOI:10.1016/j.nedt.2021.104989]
38. Larsen R, Mangrio E, Persson K. Interpersonal communication in transcultural nursing care in India: A descriptive qualitative study. J Transcult Nurs 2021;32(4):310-7. [PMID: 32436462] [DOI:10.1177/1043659620920693] [PMCID: PMC8165747]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پرستاری و مامایی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Nursing And Midwifery Journal

Designed & Developed by : Yektaweb