دوره 22، شماره 10 - ( 10-1403 )                   جلد 22 شماره 10 صفحات 876-867 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.IAU.KERMAN.REC.1403.314


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sabahi M, Tajrobehkar M, Manzari Tavakoli A, Soltani A, Molayi Zarandi H. The Effectiveness of Multimodal Intervention (Mother-Child-Teacher) on the Executive Functions (Self-Motivation and Self-Regulation of Emotions) of Children with Attention Deficit/Hyperactivity Disorder. Nursing and Midwifery Journal 2024; 22 (10) :867-876
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-5274-fa.html
صباحی مهدیه، تجربه کار مهشید، منظری توکلی علیرضا، سلطانی امان‌الله، ملایی زرندی حمید. تأثیر مداخله چندوجهی (مادر-کودک-معلم) بر خودانگیزشی و خودنظم‌جویی هیجان در کودکان با اختلال نقص‌توجه/بیش‌فعالی: یک مطالعه نیمه تجربی. مجله پرستاری و مامایی. 1403; 22 (10) :867-876

URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-5274-fa.html


1- دانشجوی دکترای روانشناسی، گروه روانشناسی، واحد زرند، دانشگاه آزاد اسلامی، زرند، ایران
2- استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران
3- استادیار، گروه روانشناسی و علوم تربیتی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران
4- استادیار، گروه روانشناسی، واحد زرند، دانشگاه آزاد اسلامی، زرند، ایران
چکیده:   (663 مشاهده)
پیش‌زمینه و هدف: اختلال نقص‌توجه/بیش‌فعالی یکی از شایع‌ترین اختلالات عصبی-تحولی در کودکان و نوجوانان است که تأثیرات منفی گسترده‌ای بر فرایندهای عاطفی، فراشناختی، شناختی و ارتباطی افراد و اعضای خانواده آن‌ها دارد. این پژوهش باهدف تعیین اثربخشی مداخله چندوجهی (مادر-کودک-معلم) بر کارکردهای اجرایی (خودانگیزشی و خودنظم‌جویی هیجان) کودکان مبتلا به اختلال نقص‌توجه/بیش‌فعالی انجام شد.
مواد روش کار: این مطالعه از نوع نیمه‌تجربی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون همراه با گروه کنترل و دوره پیگیری بود. جامعه آماری شامل کلیه کودکان 9 تا 11 ساله مقطع ابتدایی مبتلا به اختلال نقص‌توجه/بیش‌فعالی شهر کرمان در سال 1402 بود. از بین آن‌ها، 30 نفر به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به‌صورت تصادفی (با روش قرعه‌کشی) در دو گروه مداخله و کنترل (15 نفر در گروه مداخله و 15 نفر در گروه کنترل) جایگزین شدند. شرکت‌کنندگان به پرسشنامه‌های مقیاس درجه‌بندی رفتار کودکان (فرم والد) سوانسون و همکاران (2012) و پرسشنامه کارکردهای اجرایی کودکان و نوجوانان بارکلی (2012) پاسخ دادند. گروه مداخله، مداخله چندوجهی (مادر-کودک-معلم) را طی 10 جلسه (هفته‌ای دو جلسه و هر جلسه 45 دقیقه) دریافت کردند. داده‌های پژوهش با استفاده از آزمون تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر و توسط نرم‌افزار SPSS نسخه 27 تجزیه‌وتحلیل شدند.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که قبل از مداخله، تفاوت معناداری بین میانگین نمرات کارکردهای اجرایی (خودانگیزشی و خودنظم‌جویی هیجان) گروه مداخله و کنترل وجود ندارد. اما پس از مداخله، تفاوت معنادار آماری بین میانگین نمرات این دو گروه مشاهده شد. میانگین و انحراف معیار خودانگیزشی در پس‌آزمون 30/4 ± 30/29 و خودنظم‌جویی هیجان 70/2 ± 20/38 به دست آمد (001/0P<).
بحث و نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج این پژوهش، به نظر می‌رسد که مداخله چندوجهی (مادر-کودک-معلم) می‌تواند در بهبود کارکردهای اجرایی (خودانگیزشی و خودنظم‌جویی هیجان) مؤثر باشد. بنابراین، روانشناسان و درمانگران می‌توانند از این مداخله در کنار سایر روش‌های درمانی برای کاهش مشکلات کودکان مبتلا به اختلال نقص‌توجه/بیش‌فعالی استفاده کنند.
 
متن کامل [PDF 492 kb]   (340 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مامایی

فهرست منابع
1. Khare SK, Acharya UR. An explainable and interpretable model for attention deficit hyperactivity disorder in children using EEG signals. Comput Biol Med 2023;155:106676. doi:10.1016/j.compbiomed.2023.106676 [DOI:10.1016/j.compbiomed.2023.106676] [PMID]
2. Choi YJ, Cho J, Hong YC, Lee DW, Moon S, Park SJ, et al. DNA methylation is associated with prenatal exposure to sulfur dioxide and childhood attention-deficit hyperactivity disorder symptoms. Sci Rep 2023;13(1):3501. doi:10.1038/s41598-023-29843-y [DOI:10.1038/s41598-023-29843-y] [PMID] []
3. Qiu H, Liang X, Wang P, Zhang H, Shum DH. Efficacy of non-pharmacological interventions on executive functions in children and adolescents with ADHD: a systematic review and meta-analysis. Asian J Psychiatry 2023;103692. doi:10.1016/j.ajp.2023.103692 [DOI:10.1016/j.ajp.2023.103692] [PMID]
4. Gentil-Gutiérrez A, Santamaría-Peláez M, Mínguez-Mínguez LA, Fernández-Solana J, González-Bernal JJ, González-Santos J, et al. Executive Functions in Children and Adolescents with Autism Spectrum Disorder in Family and School Environment. Int J Environ Res Public Health 2022;19(13):7834. doi:10.3390/ijerph19137834 [DOI:10.3390/ijerph19137834] [PMID] []
5. Williams CN, McEvoy CT, Lim MM, Shea SA, Kumar V, Nagarajan D, et al. Sleep and executive functioning in pediatric traumatic brain injury survivors after critical care. Children 2022;9(5):748. doi:10.3390/children9050748 [DOI:10.3390/children9050748] [PMID] []
6. Motamed Yeganeh N, Afrooz GA, Shokoohi Yekta M, Weber R. The Effectiveness of Family-based Neuropsychological intervention program on Executive Functions of Children with Attention Deficit/Hyperactivity Disorder. Psychol Except Individ 2020;9(36):71-100. doi:10.22054/jpe.2020.39248.1925 [URL:] [DOI:10.22054/jpe.2020.39248.1925]
7. Yarmohamadi Vasel M, Azime sadat F, Zofgi Paidar MR, Mohagheghi H. The Effect of Emotion-Oriented Parent-Child Therapy on Improving Executive Functions in Children with Depression. Soc Cogn 2022;11(21):79-91. doi:10.30473/sc.2023.65514.2804 [doi:10.30473/sc.2023.65514.2804]
8. Bello AK, Qarni B, Samimi A, Okel J, Chatterley T, Okpechi IG, et al. Effectiveness of multifaceted care approach on adverse clinical outcomes in nondiabetic CKD: a systematic review and meta-analysis. Kidney Int Rep 2017;2(4):617-25. doi:10.1016/j.ekir.2017.02.007 [PMID: 29142980] [DOI:10.1016/j.ekir.2017.02.007] [PMCID: PMC5678655]
9. Davari R. The Effectiveness of Integrated Cognitive-Behavior Dynamic Family-Oriented Treatment on Clinical and Executive Functions Symptoms in Children with Attention Deficit Hyperactivity Disorder. Thoughts Behav Clin Psychol 2015;10(36):67-76. https://sanad.iau.ir/fa/Article/1118372 [URL:]
10. Zhao N, Valcke M, Desoete A, Sang G, Zhu C. Does teacher-centered teaching contribute to students' performance in primary school? A video analysis in Mainland China. Int J Res Stud Educ 2014;3(3):21-34. https://d1wqtxts1xzle7.cloudfront.net [URL:] [DOI:10.5861/ijrse.2014.729]
11. Swanson JM, Schuck S, Porter MM, Carlson C, Hartman CA, Sergeant JA, et al. Categorical and dimensional definitions and evaluations of symptoms of ADHD: history of the SNAP and the SWAN rating scales. Int J Educ Psychol Assess 2012;10(1):51. [URL:] [PMID: 26504617] [PMCID: PMC4618695]
12. Aghaei A, Abedi A, Mohammadi E. A study of psychometric characteristics of SNAP-IV rating scale (parent form) in elementary school students in Isfahan. Res Cogn Behav Sci 2011;1(1):43-58. https://cbs.ui.ac.ir/article_17279.html?lang=en [URL:]
13. Barkley RA. Executive functioning and self-regulation: Integration, extended phenotype, and clinical implications. New York: Guilford; 2011. [URL:]
14. Torkman M, Kakabraee K, Hosseini SA. The effectiveness of drug therapy on executive functions, behavioral problems and clinical symptoms of attention deficit / hyperactivity disorder. Med J Mashhad Univ Med Sci 2021;64(1):2393-2402. doi:10.22038/mjms.2021.18071 [URL:] [DOI:10.22038/mjms.2021.18071]
15. Amini D, Almasi M, Noroozi Homayoon M. Effectiveness of sensory-motor integration exercises and computerized cognitive rehabilitation on executive functions (working memory, response inhibition and cognitive flexibility) in children with Attention Deficit/Hyperactivity Disorder. Empower Except Child 2022;13(2):95-79. doi:10.22034/ceciranj.2022.318579.1619 [URL:] [DOI:10.22034/ceciranj.2022.318579.1619]
16. Wong TY, Chang YT, Wang MY, Chang YH. The effectiveness of child-centered play therapy for executive functions in children with attention-deficit/hyperactivity disorder. Clin Child Psychol Psychiatry 2023;28(3):877-94. doi:10.1177/13591045221128399 [PMID: 36125333] [DOI:10.1177/13591045221128399]
17. Jafary M, Mashayekh M, Khanmohamadiotaghsara A. A comparative study of the effectiveness of cognitive rehabilitation and sensory integration training on executive function and memory of hyperactive students referring to educational and clinical centers in district 5 of Isfahan city. Med J Mashhad Univ Med Sci 2024;67(3):-. doi:10.22038/mjms.2024.78037.4522 [URL:] [DOI:10.22038/mjms.2024.78037.4522]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پرستاری و مامایی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Nursing And Midwifery Journal

Designed & Developed by : Yektaweb