دوره 22، شماره 9 - ( 10-1403 )                   جلد 22 شماره 9 صفحات 810-799 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shiri A, Asgari P, Johari Fard R, Hafezi F. EFFECTS OF EQUINE-ASSISTED THERAPY ON SOCIAL AND COMMUNICATION SKILLS OF CHILDREN WITH AUTISM SPECTRUM DISORDER. Nursing and Midwifery Journal 2024; 22 (9) :799-810
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-5278-fa.html
شیری آیناز، عسگری پرویز، جوهری فرد رضا، حافظی فریبا. تأثیر مداخله اسب درمانی بر مهارت‌های اجتماعی و ارتباطی کودکان مبتلا به اوتیسم شهر ارومیه. مجله پرستاری و مامایی. 1403; 22 (9) :799-810

URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-5278-fa.html


1- دانشجوی دکتری روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
2- استاد، گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران ، p.askary@iauahvaz.ac.ir
3- استادیار، گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
4- دانشیار، گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
چکیده:   (589 مشاهده)
پیش‌زمینه و هدف: اختلال در مهارت‌های اجتماعی، شناخته‌شده‌ترین و اساسی‌ترین ویژگی اختلال اوتیسم و پایدارترین ویژگی این اختلال از دوران کودکی تا بزرگ‌سالی است. یکی از مداخلاتی که می‌تواند در تقویت مهارت‌های اجتماعی این بیماران مؤثر باشد، اسب درمانی است. اسب درمانی به استفاده از حرکات اسب به‌عنوان یک استراتژی درمانی برای بهبود اختلالات، محدودیت‌های عملکردی و ناتوانی‌ها در بیماران با مشکلات عصبی-عضلانی-اسکلتی اشاره دارد. بنابراین، پژوهش حاضر باهدف تعیین تأثیر مداخله اسب درمانی بر مهارت‌های اجتماعی و ارتباطی کودکان مبتلا به اوتیسم در شهر ارومیه انجام شد.
مواد و روش کار: پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون و پیگیری است. با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس، 30 کودک مبتلا به اوتیسم در محدوده سنی 8 تا 12 سال از مراکز روان‌شناختی و توان‌بخشی شهر ارومیه با توجه به معیارهای ورود و خروج انتخاب شدند و به‌صورت تصادفی در دو گروه مداخله (اسب درمانی) و کنترل قرار گرفتند. ابزارهای اندازه‌گیری پژوهش شامل فرم اطلاعات جمعیت‌شناختی و فهرست ارزشیابی درخودماندگی ریملاند و ادلسون بود. گروه مداخله تحت فن‌های اسب درمانی به مدت 15 جلسه 60 دقیقه‌ای به‌صورت هفتگی قرار گرفتند، درحالی‌که گروه کنترل در این مدت مداخله‌ای دریافت نکردند. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها با استفاده از روش‌های آمار توصیفی و استنباطی و نرم‌افزار SPSS نسخه 18 در سطح معناداری 05/0 انجام شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که تأثیر اسب درمانی بر مهارت‌های اجتماعی و ارتباطی کودکان مبتلا به اوتیسم در گروه مداخله در مراحل پس‌آزمون و پیگیری ازنظر آماری معنادار بود؛ به‌طوری‌که میانگین دو مؤلفه مهارت‌های اجتماعی و ارتباطی در مراحل پس‌آزمون و پیگیری نسبت به مرحله پیش‌آزمون افزایش یافت (05/0>P).
بحث و نتیجه‌گیری: نتایج این پژوهش حاکی از اثربخشی مداخله اسب درمانی بر بهبود مهارت‌های اجتماعی و ارتباطی کودکان مبتلا به اوتیسم است. بنابراین، این روش می‌تواند به‌عنوان یک راهکار مؤثر برای بهبود مهارت‌های اجتماعی و ارتباطی کودکان طیف اوتیسم مورداستفاده قرار گیرد.
 
متن کامل [PDF 480 kb]   (181 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانپزشکی- روان شناسی

فهرست منابع
1. Lord C, Elsabbagh M, Baird G, Veenstra-Vanderweele J. Autism spectrum disorder. Lancet 2018;392(10146):508-20. [PMID: 30078460] [DOI:10.1016/S0140-6736(18)31129-2]
2. Kojovic N, Ben Hadid L, Franchini M, Schaer M. Sensory processing issues and their association with social difficulties in children with autism spectrum disorders. J Clin Med 2019;8(10):1508. [PMID: 31547076] [DOI:10.3390/jcm8101508] [PMCID: PMC6833094]
3. Ayvazoglu NR, Kozub FM, Butera G, Murray MJ. Determinants and challenges in physical activity participation in families with children with high functioning autism spectrum disorders from a family systems perspective. Res Dev Disabil 2015;47:93-105. [PMID: 26368652] [DOI:10.1016/j.ridd.2015.08.015]
4. Maenner MJ, Warren Z, Williams AR, Amoakohene E, Bakian AV, Bilder DA, et al. Prevalence and Characteristics of Autism Spectrum Disorder Among Children Aged 8 Years - Autism and Developmental Disabilities Monitoring Network, 11 Sites, United States, 2020. MMWR Surveill Summ 2023;72(2):1-14. [PMID: 36952288] [DOI:10.15585/mmwr.ss7202a1]
5. Wiggins LD, Rice CE, Barger B, Soke GN, Lee L-C, Moody E, et al. DSM-5 criteria for autism spectrum disorder maximizes diagnostic sensitivity and specificity in preschool children. Soc Psychiatry Psychiatr Epidemiol 2019;54:693-701. [PMID: 30850887] [DOI:10.1007/s00127-019-01674-1] [PMCID: PMC6713264]
6. Nadeem MS, Murtaza BN, Al-Ghamdi MA, Ali A, Zamzami MA, Khan JA, et al. Autism-a comprehensive array of prominent signs and symptoms. Curr Pharm Des 2021;27(11):1418-33. [PMID: 33494665] [DOI:10.2174/1381612827666210120095829]
7. Leung RC, Vogan VM, Powell TL, Anagnostou E, Taylor MJ. The role of executive functions in social impairment in Autism Spectrum Disorder. Child Neuropsychol 2016;22(3):336-44. [PMID: 25731979] [DOI:10.1080/09297049.2015.1005066]
8. Wang Y, Xiao L, Chen R-S, Chen C, Xun G-L, Lu X-Z, et al. Social impairment of children with autism spectrum disorder affects parental quality of life in different ways. Psychiatry Res 2018;266:168-74. https://doi.org/10.1016/j.psychres.2018.05.057 [PMID: 29864617] [DOI:10.1016/j.psychres.2018.05.057 https://doi.org/10.1016/j.jpsychires.2018.04.002]
9. Salomone E, Leadbitter K, Aldred C, Barrett B, Byford S, Charman T, et al. The association between child and family characteristics and the mental health and wellbeing of caregivers of children with autism in mid-childhood. J Autism Dev Disord 2018;48:1189-98. [PMID: 29177606] [DOI:10.1007/s10803-017-3392-x] [PMCID: PMC5861164]
10. Dadgar H, Rad JA, Soleymani Z, Khorammi A, McCleery J, Maroufizadeh S. The relationship between motor, imitation, and early social communication skills in children with autism. Iran J Psychiatry 2017;12(4):236. [URL:]
11. Watkins L, Kuhn M, Ledbetter-Cho K, Gevarter C, O'Reilly M. Evidence-based social communication interventions for children with autism spectrum disorder. Indian J Pediatr 2017;84:68-75. [PMID: 26581197] [DOI:10.1007/s12098-015-1938-5]
12. Febriantini WA, Fitriati R, Oktaviani L. An analysis of verbal and non-verbal communication in autistic children. J Res Lang Educ 2021;2(1):53-6. [URL:] [DOI:10.33365/jorle.v2i1.923]
13. Ke F, Whalon K, Yun J. Social skill interventions for youth and adults with autism spectrum disorder: A systematic review. Rev Educ Res 2018;88(1):3-42. [URL:] [DOI:10.3102/0034654317740334]
14. Gates JA, Kang E, Lerner MD. Efficacy of group social skills interventions for youth with autism spectrum disorder: A systematic review and meta-analysis. Clin Psychol Rev 2017;52:164-81. [PMID: 28130983] [DOI:10.1016/j.cpr.2017.01.006] [PMCID: PMC5358101]
15. Kern Koegel L, Ashbaugh K, Navab A, Koegel RL. Improving empathic communication skills in adults with autism spectrum disorder. J Autism Dev Disord 2016;46:921-33. [PMID: 26520148] [DOI:10.1007/s10803-015-2633-0] [PMCID: PMC4747683]
16. Germone MM, Gabriels RL, Guérin NA, Pan Z, Banks T, O'Haire ME. Animal-assisted activity improves social behaviors in psychiatrically hospitalized youth with autism. Autism 2019;23(7):1740-51. [PMID: 30818971] [DOI:10.1177/1362361319827411]
17. Cotor G, Cotor DC, Zagrai G, Grama A, Cupșa E, Damian A. The Impact of Horse-Assisted Therapy on Socio-Emotional Behaviors in Children with Autism. J Complement Altern Med Res 2024;25(9):43-58. [URL:] [DOI:10.9734/jocamr/2024/v25i9570]
18. Reich IO. Wilhelm Reich: A Personal Biography. Smashwords; 2011. [Google Books:]
19. Chen S, Zhang Y, Zhao M, Du X, Wang Y, Liu X. Effects of therapeutic horseback-riding program on social and communication skills in children with autism spectrum disorder: a systematic review and meta-analysis. Int J Environ Res Public Health 2022;19(21):14449. [PMID: 36361327] [DOI:10.3390/ijerph192114449] [PMCID: PMC9655675]
20. Oliveira NS, Santos CdSAB, Sousa ESS, de Azevedo SS. Benefits of equine therapies on the cognitive of children with Autism Spectrum Disorder: systematic review and meta-analysis. Contrib Cienc Soc 2024;17(1):6090-105. [URL:] [DOI:10.55905/revconv.17n.1-366]
21. Kwon S, Sung IY, Ko EJ, Kim HS. Effects of therapeutic horseback riding on cognition and language in children with autism spectrum disorder or intellectual disability: A preliminary study. Ann Rehabil Med 2019;43(3):279-88. [PMID: 31311249] [DOI:10.5535/arm.2019.43.3.279] [PMCID: PMC6637059]
22. Gabriels RL, Pan Z, Dechant B, Agnew JA, Brim N, Mesibov G. Randomized controlled trial of therapeutic horseback riding in children and adolescents with autism spectrum disorder. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry 2015;54(7):541-9. [PMID: 26088658] [DOI:10.1016/j.jaac.2015.04.007] [PMCID: PMC4475278]
23. Jenkins SR, Reed FDD. An experimental analysis of the effects of therapeutic horseback riding on the behavior of children with autism. Res Autism Spectr Disord 2013;7(6):721-40. [URL:] [DOI:10.1016/j.rasd.2013.02.008]
24. Ghasemi Z, Gharebaghy S, Khazaeli K. A review on the effects of horseback riding therapy in children with autism disorder. J Res Rehabil Sci 2015;10(7):896-905. [URL:]
25. Shafian S, Khazaeli P, Okhovati M. Sample Size Determination in Medical Education Research. Strides Dev Med Educ 2022;19(1):1-4. [URL:]
26. Anderson S, Meints K. Brief Report: The Effects of Equine-Assisted Activities on the Social Functioning in Children and Adolescents with Autism Spectrum Disorder. J Autism Dev Disord 2016;46(10):3344-52. [PMID: 27457363] [DOI:10.1007/s10803-016-2869-3] [PMCID: PMC5040734]
27. Rimland B, Edelson SM. Autism treatment evaluation checklist. J Intellect Disabil Res 1999. [URL:] [DOI:10.1037/t03995-000]
28. Magiati I, Moss J, Yates R, Charman T, Howlin P. Is the Autism Treatment Evaluation Checklist a useful tool for monitoring progress in children with autism spectrum disorders? J Intellect Disabil Res 2011;55(3):302-12. [PMID: 21199043] [DOI:10.1111/j.1365-2788.2010.01359.x]
29. Jarusiewicz B. Efficacy of neurofeedback for children in the autistic spectrum: A pilot study. J Neurother 2002;6(4):39-49. [URL:] [DOI:10.1300/J184v06n04_05]
30. Hashemi Razini H, Karampoor M. The effectiveness of executive functions training program on social and communication skills of children who have autism spectrum disorders. Clin Psychol Stud 2015;5(20):161-85. [URL:]
31. Zhao M, Chen S, You Y, Wang Y, Zhang Y. Effects of a therapeutic horseback riding program on social interaction and communication in children with autism. Int J Environ Res Public Health 2021;18(5):2656. [PMID: 33800787] [DOI:10.3390/ijerph18052656] [PMCID: PMC7967314]
32. Kalmbach D, Wood W, Peters BC. Parental perspectives of occupational therapy in an equine environment for children with autism spectrum disorder. Occup Ther Health Care 2020;34(3):230-52. [PMID: 32302239] [DOI:10.1080/07380577.2020.1751903]
33. Gabriels RL, Pan Z, Guérin NA, Dechant B, Mesibov G. Long-term effect of therapeutic horseback riding in youth with autism spectrum disorder: a randomized trial. Front Vet Sci 2018;5:156. [PMID: 30062099] [DOI:10.3389/fvets.2018.00156] [PMCID: PMC6054954]
34. Contalbrigo L, Borgi M, De Santis M, Collacchi B, Tuozzi A, Toson M, et al. Equine-assisted interventions (EAIs) for children with autism spectrum disorders (ASD): behavioural and physiological indices of stress in domestic horses (Equus caballus) during riding sessions. Animals 2021;11(6):1562. [PMID: 34071859] [DOI:10.3390/ani11061562] [PMCID: PMC8227027]
35. Afroz GA, Taziki T, Ghasemzadeh S. The Efficacy of Horse-assisted therapy on improving the social skills of child with autism and its impact on mother's quality of life and mental. Empowering Except Child 2014;5(1):1-13. [URL:]
36. Ghadimi Kalate Z, Sheikh M, Houminiyan Sharif Abadi D, Bagherzadeh F, Movahedi A. The effect of eight weeks of horse therapy on types of aggression in adolescents with autism spectrum disorder using The Children's Scale of Hostility and Aggression-Reactive/Proactive (C-SHARP). Sport Psychol Stud 2023;11(42):133-58. [URL:]
37. Jenkins S, DiGennaro Reed F. An experimental analysis of the effects of therapeutic horseback riding on the behavior of children with autism. Res Autism Spectr Disord 2013;7:721-40. [URL:] [DOI:10.1016/j.rasd.2013.02.008]
38. Harris A, Williams JM. The impact of a horse-riding intervention on the social functioning of children with autism spectrum disorder. Int J Environ Res Public Health 2017;14(7):776. [PMID: 28708075] [DOI:10.3390/ijerph14070776] [PMCID: PMC5551214]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پرستاری و مامایی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Nursing And Midwifery Journal

Designed & Developed by : Yektaweb