دوره 23، شماره 1 - ( 1-1404 )                   جلد 23 شماره 1 صفحات 73-62 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sabahi M, Tajrobehkar M, Manzari Tavakoli A, Soltani A, Molayi Zarandi H. Effectiveness of Multimodal Intervention (Mother-Child-Teacher) on Time Self-Management and Inhibition in Children with Attention Deficit/Hyperactivity Disorder: A Quasi-Experimental Study. Nursing and Midwifery Journal 2025; 23 (1) :62-73
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-5352-fa.html
صباحی مهدیه، تجربه کار مهشید، منظری توکلی علیرضا، سلطانی امان الله، ملایی زرندی حمید. تأثیر مداخله چندوجهی (مادر-کودک-معلم) بر خودمدیریتی زمان و بازداری در کودکان با اختلال نقص توجه/بیش فعالی: یک مطالعه نیمه تجربی. مجله پرستاری و مامایی. 1404; 23 (1) :62-73

URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-5352-fa.html


1- دانشجوی دکترای روانشناسی، گروه روانشناسی، واحد زرند، دانشگاه آزاد اسلامی، زرند، ایران
2- گروه روانشناسی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران ، tajrobehkar@iau.ir
3- گروه روانشناسی و علوم تربیتی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران
4- گروه روانشناسی، واحد زرند، دانشگاه آزاد اسلامی، زرند، ایران
چکیده:   (362 مشاهده)
پیش‌زمینه و هدف: کودکان با اختلال نقص توجه/بیش‌فعالی دارای مشکلات روان‌شناختی می‌باشند. برای رفع این مشکلات نیازمند مشارکت مدرسه و خانواده‌ها به‌ویژه مادران است. این پژوهش باهدف تعیین تأثیر مداخله چندوجهی (مادر-کودک-معلم) بر خودمدیریتی زمان و بازداری در کودکان با اختلال نقص‌ توجه/بیش‌فعالی انجام شد.
مواد و روش کار: این پژوهش یک مطالعه نیمه‌تجربی با طرح پیش‌آزمون_پس‌آزمون با گروه کنترل و دوره پیگیری بود. جامعه آماری شامل کلیه کودکان مقطع ابتدایی 9 تا 11 ساله با اختلال نقص‌ توجه/بیش‌فعالی شهر کرمان در سال 1402 بود. از بین آن‌ها تعداد 30 نفر با روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به‌صورت تصادفی و با روش قرعه‌کشی در دو گروه مداخله و کنترل (15 نفر در گروه مداخله و 15 نفر در گروه کنترل) جایگزین شدند و به پرسشنامه‌های مقیاس درجه‌بندی رفتار کودکان (فرم والد) سوانسون و همکاران (2012) و کنش‌های اجرایی کودکان و نوجوانان بارکلی (2012) پاسخ دادند. افراد حاضر در گروه مداخله چندوجهی (مادر-کودک-معلم) را طی 10 جلسه و هر هفته دو جلسه و به مدت 45 دقیقه دریافت نمودند. داده‌های پژوهش با آزمون تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر توسط نرم‌افزار SPSS نسخه 27 تجزیه‌وتحلیل شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد قبل از مداخله تفاوت معنی‌داری بین میانگین نمره خودمدیریتی زمان و بازداری در گروه مداخله و کنترل وجود ندارد، ولی بین میانگین این نمرات در گروه مداخله و کنترل بعد از مداخله تفاوت معنی‌دار آماری وجود داشت. میانگین و انحراف معیار خود مدیریتی در پس‌آزمون 2/85 ± 35/86 و بازداری 4/76 ± 33/80 به دست آمد (0/001 >P).
نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج این پژوهش، استفاده از مداخله چندوجهی در راستای بهبود کارکردهای اجرایی (خودمدیریتی زمان و بازداری) ضروری به نظر می‌رسد؛ بنابراین، روانشناسان و درمانگران می‌توانند از مداخله چندوجهی (مادر-کودک-معلم) در کنار سایر روش‌های درمانی برای کاهش مشکلات کودکان با اختلال نقص‌ توجه/بیش‌فعالی استفاده کنند.
متن کامل [PDF 2556 kb]   (73 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانپزشکی- روان شناسی

فهرست منابع
1. Nargesi SS, Hasanvand B. Comparison of the effects of vestibular stimulation exercises and rotational exercises on cognitive and motor dual balance function of children with attention deficit hyperactivity disorder. J Pediatr Nurs 2024;11(1):41-51. (Persian) [URL:]
2. Khaleghian M, Yazdi R, Karimi E, Ahmad Khosravi S. The effectiveness of music therapy on social skills and psychological health of students with attention deficit hyperactivity disorder. J Pediatr Nurs 2023;10(1):13-21. (Persian) [URL:]
3. Qiu H, Liang X, Wang P, Zhang H, Shum DH. Efficacy of non-pharmacological interventions on executive functions in children and adolescents with ADHD: a systematic review and meta-analysis. Asian J Psychiatry 2023;103692. https://doi.org/10.1016/j.ajp.2023.103692 [PMID: 37450981] [DOI:10.1016/j.ajp.2023.103692.]
4. Gentil-Gutiérrez A, Santamaría-Peláez M, Mínguez-Mínguez LA, Fernández-Solana J, González-Bernal JJ, González-Santos J, et al. Executive Functions in Children and Adolescents with Autism Spectrum Disorder in Family and School Environment. Int J Environ Res Public Health 2022;19(13):7834. https://doi.org/10.3390/ijerph19137987 [PMID: 35805641] [DOI:10.3390/ijerph19137987.] [PMCID: PMC9265427]
5. Williams CN, McEvoy CT, Lim MM, Shea SA, Kumar V, Nagarajan D, et al. Sleep and executive functioning in pediatric traumatic brain injury survivors after critical care. Children 2022;9(5):748. https://doi.org/10.3390/children9050748 [PMID: 35626925] [DOI:10.3390/children9050748.] [PMCID: PMC9139390]
6. Motamed Yeganeh N, Afrooz GA, Shokoohi Yekta M, Weber R. The Effectiveness of Family-based Neuropsychological intervention program on Executive Functions of Children with Attention Deficit/Hyperactivity Disorder. Psychol Except Individ 2020;9(36):71-100. (Persian) [URL:]
7. Yarmohamadi Vasel M, Azime Sadat F, Zofgi Paidar MR, Mohagheghi H. The Effect of Emotion-Oriented Parent-Child Therapy on Improving Executive Functions in Children with Depression. Soc Cogn 2022;11(21):79-91. (Persian) [URL:]
8. Bello AK, Qarni B, Samimi A, Okel J, Chatterley T, Okpechi IG, et al. Effectiveness of multifaceted care approach on adverse clinical outcomes in nondiabetic CKD: a systematic review and meta-analysis. Kidney Int Rep 2017;2(4):617-25. https://doi.org/10.1016/j.ekir.2017.02.007 [PMID: 29142980] [DOI:10.1016/j.ekir.2017.02.007.] [PMCID: PMC5678655]
9. Davari R. The Effectiveness of Integrated Cognitive-Behavior Dynamic Family-Oriented Treatment on Clinical and Executive Functions Symptoms in Children with Attention Deficit Hyperactivity Disorder. Thoughts Behav Clin Psychol 2015;10(36):67-76. (Persian) [URL:]
10. Zhao N, Valcke M, Desoete A, Sang G, Zhu C. Does teacher-centered teaching contribute to students' performance in primary school? A video analysis in Mainland China. Int J Res Stud Educ 2014;3(3):21-34. https://doi.org/10.5861/ijrse.2014.729 [URL:] [DOI:10.5861/ijrse.2014.729.]
11. Swanson JM, Schuck S, Porter MM, Carlson C, Hartman CA, Sergeant JA, et al. Categorical and dimensional definitions and evaluations of symptoms of ADHD: history of the SNAP and the SWAN rating scales. Int J Educ Psychol Assess 2012;10(1):51. [URL:] [PMID: 26504617] [PMCID: PMC4618695]
12. Aghaei A, Abedi A, Mohammadi E. A study of psychometric characteristics of SNAP-IV rating scale (parent form) in elementary school students in Isfahan. Res Cogn Behav Sci 2011;1(1):43-58. (Persian) [URL:]
13. Barkley RA. Executive functioning and self-regulation: Integration, extended phenotype, and clinical implications. Guilford Press; 2011. [URL:] [DOI: 10.1023/a:1009085417776] [PMID: 11392560]
14. Torkman M, Kakabraee K, Hosseini SA. The effectiveness of drug therapy on executive functions, behavioral problems and clinical symptoms of attention deficit/hyperactivity disorder. Med J Mashhad Univ Med Sci 2021;64(1):2393-402. (Persian) [URL:]
15. Amini D, Almasi M, Noroozi Homayoon M. Effectiveness of sensory-motor integration exercises and computerized cognitive rehabilitation on executive functions (working memory, response inhibition and cognitive flexibility) in children with Attention Deficit/Hyperactivity Disorder. Empowering Except Child 2022;13(2):79-95. (Persian) [URL:] [DOI: 10.22034/ceciranj.2022.318579.1619]
16. Wong TY, Chang YT, Wang MY, Chang YH. The effectiveness of child-centered play therapy for executive functions in children with attention-deficit/hyperactivity disorder. Clin Child Psychol Psychiatry 2023;28(3):877-94. https://doi.org/10.1177/13591045221128399 [PMID: 36125333] [DOI:10.1177/13591045221128399.]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پرستاری و مامایی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Nursing And Midwifery Journal

Designed & Developed by : Yektaweb