Jahani Shoorab N, Golmakani N, Mazluom R, Mirzakhani K, Azhari S, Navaiyan A. A SURVEY ON THE THEORY AND PRACTICE GAP IN MASHHAD NURSING AND MIDWIFERY FACULTY. Nursing and Midwifery Journal 2011; 9 (5)
URL:
http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-606-fa.html
جهانی شوراب ناهید، گلمکانی ناهید، مظلوم رضا، میرزاخانی کبری، اظهری صدیقه، نوائیان افسانه. بررسی فاصله تئوری تا عمل در دانشجویان مامایی دانشکده پرستاری و مامایی مشهد. مجله پرستاری و مامایی. 1390; 9 (5)
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-606-fa.html
چکیده: (13097 مشاهده)
بررسی فاصله تئوری تا عمل در دانشجویان مامایی دانشکده پرستاری و مامایی مشهد ناهید جهانی شوراب [1] * ، ناهید گلمکانی [2] ، سیدرضا مظلوم [3] ، کبری میرزاخانی [4] ، صدیقه اظهری [5] ، افسانه نوائیان [6] تاریخ دریافت 3/3/90 تاریخ پذیرش 21/6/90 چکیده پیش زمینه و هدف: طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی سالانه 515 هزار مرگ مادر در جهان رخ میدهد که اکثر آنها با افزایش مهارت و دانش در بخش زایمان قابل پیشگیری است. بدی عملکرد مراقبان زایمانی در ایران، از عمدهترین دلایل مرگ مادر دانسته شده است. بنابراین مطالعه حاضر با هدف تعیین فاصله بین دانش و مهارت دانشجویان مامایی در زمان فارغالتحصیلی شکل گرفته است. مواد و روشها: در این مطالعه توصیفی از نوع همبستگی، مهارتهای دانشجویان مطابق فهرستهای وارسی موجود در دانشکده بررسی شد 22 دانشجوی ترم هشت در طی پنج روز متوالی توسط دو ممتحن ارزیابی گردیدند. با استفاده از نظرات کارشناسان روایی صوری و محتوی فهرستهای وارسی تایید شد. جهت پایایی هم ارز از همبستگی نمرات گزارش شده توسط دو ممتحن در هر امتحان بهطور جداگانه محاسبه شد. برای تعیین فاصله بین تئوری و عملکرد معدل دانشجویان از کارنامههای تحصیلی آنان استخراج شد و همبستگی میانگین نمرات دروس بالینی و تئوری به تفکیک و نیز معدل کل هردانشجو با نمره مهارتی بدست آمده از آزمون جامع پایان دوره با ضریب همبستگی پیرسون مورد بررسی قرار گرفت. وجود ضریب همبستگی بالا (7/0 و بیشتر)، متوسط (7/0-5/0) و پایین کمتر از 5/0 تفسیر شد. یافتهها : ضریب همبستگی نمرات امتحان جامع پایان دوره مامایی با میانگین نمرات نظری و بالینی بهترتیب 22/0 و 52/0 (01/0 P= ) وجود فاصله زیاد تئوری تا عمل را در فرمهای ارزیابی نشان داد کمترین و بیشترین پایایی ارزیابان نیز بهترتیب نیز 7/0، 8/0(پس ازتعریف معیارهای ارزش هر نمره) تعیین شد. بحث و نتیجه گیری: فاصله تئوری وعمل مراقبت مامایی میتواند بر توانایی فارغالتحصیلان برای ارائه عملکرد مناسب موثر باشد بنابراین نیاز به برنامهریزیهای مشترک از طریق همکاری دو گروه آموزشی و بالینی برای از بین بردن این شکافها میباشد. کلید واژهها: روایی ملاکی، پایایی، ارزشیابی پایان دوره تحصیلی، مهارتهای بالینی دوماهنامه دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، دوره نهم، شماره پنجم، پی در پی34، آذر و دی1390، ص 349-344 آدرس مکاتبه: دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، تلفن: 09153165194 Email: jahanishn@mums.ac.ir 1 کارشناس ارشد مامایی، عضو هئیت علمی دانشکده پرستاری ومامایی مشهد(نویسنده مسئول) 2 کارشناس ارشد مامایی، عضو هئیت علمی دانشکده پرستاری ومامایی مشهد 3 دکترای پرستاری، عضو هئیت علمی دانشــکده پرسـتاری ومامایی مشــهد 4 کارشناس ارشد مامایی، عضو هئیت علمی دانشکده پرستاری ومامایی مشهد 5 کارشناس ارشد مامایی، عضو هئیت علمی دانشکده پرستاری ومامایی مشهد 6 کارشناس ارشد مامایی، عضو غیرهئیت علمی دانشکده پرستاری ومامایی مشهد
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
پرستاری