Roshan Milan S H, Aghaii Monvar I, Kheradmand F, Saboory E, Mikaili P, Masudi S et al . A STUDY ON THE ACADEMIC MOTIVATION AND ITS RELATION WITH INDIVIDUAL STATE AND ACADEMIC ACHIEVEMENT ON BASIC MEDICAL STUDENTS OF URMIA UNIVERSITY OF MEDICAL SCIENCES. Nursing and Midwifery Journal 2011; 9 (5)
URL:
http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-608-fa.html
روشن میلانی شیوا، آقایی منور اسماعیل، خردمند فاطمه، صبوری احسان، میکائیلی پیمان، مسعودی سیما و همکاران.. بررسی انگیزش تحصیلی و ارتباط آن با وضعیت فردی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان پزشکی مقطع علوم پایه دانشگاه علوم پزشکی ارومیه. مجله پرستاری و مامایی. 1390; 9 (5)
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-608-fa.html
چکیده: (19982 مشاهده)
بررسی انگیزش تحصیلی و ارتباط آن با وضعیت فردی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان پزشکی مقطع علوم پایه دانشگاه علوم پزشکی ارومیه شیوا روشن میلانی [1] ، اسماعیل آقایی منور [2] ، فاطمه خردمند [3] ، احسان صبوری [4] ، پیمان میکائیلی [5] ، سیما مسعودی [6] ، مرتضی متذکر [7] * تاریخ دریافت 7/5/90 تاریخ پذیرش 6/6/90 چکیده پیش زمینه و هدف: دانشجویان پزشکی از لحاظ توانایی و استعداد یادگیری بسیار مشابه هم هستند اما در پیشرفت درسی آنان در طول دوران تحصیلی تفاوتهای چشمگیری بهوجود میآید که میتواند بازتابی از تفاوت در انگیزه تحصیلی آنان باشد. مطالعه حاضر با هدف تعیین درجه انگیزه تحصیلی در دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه و همچنین بررسی ارتباط بین خصوصیات فردی و تحصیلی دانشجویان با انگیزه تحصیلی آنان انجام شده است. مواد و روشها: در ا ین مطالعه 137 دانشجوی پزشکی مقطع علوم پایه دانشگاه علوم پزشکی، مقیاس انگیزش تحصیلی AMS-HS 28 شامل 28 سئوال که دارای سه مؤلفه کلی انگیزشی بیرونی، درونی و بیانگیزگی بودند را تکمیل نمودند. اطلاعات خام بهوسیله SPSS و با استفاده از آزمونهایی شامل آنالیز واریانس و آزمون مجذور کای مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: از نظر انگیزه تحصیلی، اکثر دانشجویان دارای انگیزه متوسط تا خوب بودند. مؤلفههای انگیزشی بیرونی میانگین امتیاز بیشتری (8/6 ± 2/48 ( نسبت به مؤلفههای انگیزشی درونی (7 ± 1/46) به خود اختصاص دادند. در دختران، میانگین امتیاز انگیزه کل (2/11 ± 112) و مؤلفههای بیرونی و درونی آن بهطور معنیداری بیشتر از پسران (3/16 ± 103) بود. همچنین انگیزش تحصیلی با معدل کل ارتباط مستقیم و معنیداری داشت . بحث و نتیجه گیری: با توجه به نتایج، گرچه در مجموع هر دو نوع عوامل درونی و بیرونی بر انگیزه دانشجویان و پیشرفت تحصیلی آنان موثر هستند، اما اختصاص میانگین امتیازات کمتر به عوامل انگیزشی درونی نسبت به بیرونی نکتهای است که باید مورد توجه قرار گیرد . کلید واژهها: انگیزه تحصیلی، دانشجو، پیشرفت تحصیلی، دانشگاه علوم پزشکی دوماهنامه دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، دوره نهم، شماره پنجم، پی در پی 34، آذر و دی1390، ص 366-357 آدرس مکاتبه: ارومیه، جاده سرو، پردیس نازلو، دانشکده پزشکی، گروه میکروبیولوژی تلفن: 09141453586 Email: motazakker@umsu.ac.ir این مقاله حاصل پایان نامه دکتری حرفهای در دانشگاه علوم پزشکی ارومیه بوده است. [1] استادیار گروه فیزیولوژی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه [2] دانشجوی رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه [3] استادیار گروه بیوشیمی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه [4] دانشیار گروه فیزیولوژی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه [5] استادیار گروه فارماکولوژی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه [6] دانشجوی دکتری اپیدمیولوژی، گروه اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی [7] استادیار گروه میکروبیولوژی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه (نویسنده مسئول)
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
پرستاری