دوره 9، شماره 6 - ( بهمن- اسفند 1390 )                   جلد 9 شماره 6 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sarashti M, Banaiyan S H, Kazamiyan A, Delaram M, Safdari F, Salahiyan T. INCIDENCE AND SOURCE OF ANXIETY OF MIDWIFERY STUDENTS IN CONDUCT THEIR FIRST VAGINAL EXAMINATION. Nursing and Midwifery Journal 2012; 9 (6)
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-630-fa.html
سرشتی منیژه، بنائیان شایسته، کاظمیان افسانه، دل آرام معصومه، صفدری فرانک، صالحیان تهمینه. بررسی میزان و علل اضطراب قبل و بعد از انجام اولین معاینه واژینال در دانشجویان مامایی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد. مجله پرستاری و مامایی. 1390; 9 (6)

URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-630-fa.html


چکیده:   (13542 مشاهده)
      منیژه سرشتی [1] * ، شایسته بنائیان [2] ، افسانه کاظمیان 2 ، معصومه دل آرام 2 ، فرانک صفدری 2 ، تهمینه صالحیان [3]     تاریخ دریافت 12/4/90 تاریخ پذیرش 3/6/90     چکیده   پیش زمینه و هدف: آموزش مهارت‌های حرفه‌ای یکی از تجارب تنش زا محسوب می‌شود. معاینه واژینال به ویژه زنان باردار و دانشجویان را حساس و آسیب‌پذیر می‌نماید. این مطالعه با هدف تعیین میزان و علل اضطراب دانشجویان مامایی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد قبل و بعد از انجام اولین معاینه واژینال در طی سال‌های 85 و 87 انجام شد.   مواد و روش‌ها: در این مطالعه توصیفی مقطعی تعداد 47نفر از دانشجویان ترم چهار مامایی که برای اولین بار جهت کارآموزی لیبر، وارد این بخش شدند به روش سرشماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها، شامل پرسش‌نامه اضطراب موقعیتی خصیصه‌ای اشپیل برگر و پرسش‌نامه محقق ساخته بود. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار spss و آزمون‌های آماری توصیفی و آزمون دقیق فیشر و تی زوج مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.   یافته‌ها: از 47 پرسش‌نامه توزیع شده 43 عدد عودت داده شد. میانگین نمره اضطراب آزمون اشپیل برگر قبل و بعد از معاینه به ترتیب 3/17 ± 86/79 و 05/11 ± 91/38 بود. اختلاف آماری معنی‌دار بین میانگین نمره اضطراب قبل و بعد از معاینه وجود داشت(0001/0 p< ). مهم‌ترین علل اضطراب دانشجویان احساس شرم و ترس از صدمه به بیمار گزارش شد (0001/0> P ). ارتباط آماری معنی‌دار بین سابقه معاینه بر روی مانکن و سطح اضطراب وجود داشت (045/0=P ).   بحث و نتیجه گیری: مربیان آموزش مامایی، باید به اضطراب دانشجویان مامایی هنگام اولین معاینه واژینال توجه نموده و عوامل شایع اضطراب را شناسایی و با بحث و تبادل نظر در مورد عوامل ایجاد کننده اضطراب قبل از شروع آموزش‌های بالینی به کاهش اضطراب آنان کمک نمایند.   کلید واژه‌ها: معاینه واژینال، دانشجوی مامایی، اضطراب     دوماهنامه دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، دوره نهم، شماره ششم، پی در پی 35، بهمن و اسفند1390، ص 439-431     آدرس مکاتبه: شهرکرد، رحمتیه، دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، دانشکده پرستاری و مامایی، گروه مامایی، تلفن: 09131838438   Email: M_sereshti@yahoo.com   [1] کارشناس ارشد مامایی، عضو هیئت علمی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد(نویسنده مسئول)   [2] کارشناس ارشد مامایی، عضو هیئت علمی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد   [3] کارشناس ارشد مامایی، عضو هیئت علمی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر بررسی میزان و علل اضطراب قبل و بعد از انجام اولین معاینه واژینال در دانشجویان مامایی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد
متن کامل [PDF 263 kb]   (1979 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پرستاری و مامایی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Nursing And Midwifery Journal

Designed & Developed by : Yektaweb