Mohaddesi H, Feizi A, Salem R. A COMPARISON OF TEACHERS AND STUDENTS OPINIONS TOWARD EFFECTIVE TEACHING STANDARDS IN URMIA UNIVERSITY OF MEDICAL SCIENCES. Nursing and Midwifery Journal 2012; 9 (6)
URL:
http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-634-fa.html
محدثی حمیده، فیضی آرام، سالم صافی رضا. بررسی مقایسهای شاخصهای تدریس اثربخش از دیدگاه اعضا هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ارومیه. مجله پرستاری و مامایی. 1390; 9 (6)
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-634-fa.html
چکیده: (17566 مشاهده)
بررسی مقایسهای شاخصهای تدریس اثربخش از دیدگاه اعضا هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ارومیه حمیده محدثی [1] ، دکتر آرام فیضی [2] * ، رضا سالم صافی [3] تاریخ دریافت 11/5/90 تاریخ پذیرش 15/6/90 چکیده پیش زمینه و هدف : بدون شک توجه به عوامل موثر در تدریس اثر بخش و یادگیری میتواند منجر به ارتقای کیفیت آموزش گردد. استفاده از ملاکهای معلم خوب دانشگاهی که مورد نظر دانشجویان هم میباشد، انگیزه یادگیری را در دانشجویان ارتقاء و کیفیت فرایند یاد دهی – یادگیری را بهبود میبخشند، لذا پژوهشی با هدف تعیین شاخصهای تدریس اثر بخش از دیدگاه اساتید و دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ارومیه طراحی و اجرا گردید. مواد و روش کار: در این پژوهش توصیفی - مقایسهای 284 نفر از دانشجویان سال آخر و 79 نفر از اساتید دانشگاه به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. گردآوری دادهها با استفاده از پرسشنامه دو قسمتی که قسمت اول آن مشخصات فردی- اجتماعی و قسمت دوم آن 49 گویه در حیطههای روش تدریس، ویژگی فردی استاد، دانش پژوهی و توانایی در ایجاد ارتباط و مشاوره بود. روایی پرسشنامه از روایی محتوا وپایایی آن از روش آزمون - بازآزمون و فرمول اسپیرمن براون تعیین شد. دادههای بدست آمده به کمک روشهای آماری توصیفی و استنباطی (تعیین میانگین و انحراف معیار، آزمونهای t وآنالیز واریانس یک طرفه) تجزیه وتحلیل شدند. یافته ها: یافتهها نشان داد که از دیدگاه اساتید، حیطه روش تدریس و از دیدگاه دانشجویان حیطه توانایی در ایجاد ارتباط و مشاوره مهمترین حیطههای تاثیر گذار بر اثر بخشی تدریس میباشند اگرچه بین میانگین نمرات داده شده توسط اساتید و دانشجویان به حیطه ویژگیهای فردی اختلاف معنیدار آماری مشاهده نشد، اما در برخی از گویههای این حیطه میانگین نمرات اساتید و دانشجویان دارای تفاوت معنیداری بود. ایجاد ارتباط دوستانه با دانشجویان گویهای بود که در آن میانگین نمره دانشجویان (29/8) به شکل معنیداری (000/0 p= ) از میانگین نمرات داده شده توسط اساتید (86/6) بیشتر بود. بحث و نتیجه گیری: با توجه به یافتههای پژوهش، چنین بهنظر میرسد که اساتید دانشگاه از دیدگاه معلم-محوری به جای دانشجو- محوری استفاده مینمایند. دانشجویان بیشتر انتظار دارند در محوریت فرایند یاددهی - یادگیری قرار گرفته و استقلال و خود راهبری آنان در یادگیری حفظ گردد. کلید واژهها : یادگیری، تدریس اثر بخش، دانشجویان علوم پزشکی دوماهنامه دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، دوره نهم، شماره ششم، پی در پی 35، بهمن و اسفند1390، ص 471-464 آدرس مکاتبه: ارومیه، دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، تلفن:04412754917 و 09144462770 Email: aramfeizi@yahoo.com [1] مربی و عضو هیأت علمی دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه [2] دکتری پرستاری، استادیار دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه (نویسنده مسئول) [3] همطراز هیات علمی، کارشناس ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
پرستاری