Mirzakhani K, Jahani Shorab N, Golmakani N, Tafazoli M, Ebrahimzadeh S. EVALUATION OF CLINICAL SKILLS IN MIDWIVES GRADUATED FROM MASHHAD NURSING AND MIDWIFERY FACULTY AND EMPLOYED IN MASHHAD HEALTH CARE CENTERS. Nursing and Midwifery Journal 2012; 9 (6)
URL:
http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-635-fa.html
میرزاخانی کبری، جهانی شوراب ناهید، گلمکانی ناهید، تفضلی مهین، ابراهیم زاده سعید. ارزیابی مهارتهای بالینی فارغالتحصیلان مامایی دانشکده پرستاری و مامایی مشهد شاغل در مراکز بهداشتی درمانی مشهد. مجله پرستاری و مامایی. 1390; 9 (6)
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-635-fa.html
چکیده: (13259 مشاهده)
ارزیابی مهارتهای بالینی فارغالتحصیلان مامایی دانشکده پرستاری و مامایی مشهد شاغل در مراکز بهداشتی درمانی مشهد کبری میرزاخانی [1] ٭ ، ناهید جهانی شوراب [2] ، ناهید گلمکانی [3] ، مهین تفضلی [4] ، سعید ابراهیم زاده [5] تاریخ دریافت 7/5/90 تاریخ پذیرش 6/6/90 چکیده پیش زمینه و هدف: با انجام مهارتهای مامایی مناسب میتوان از بسیاری از مرگها و عوارض مادری، جنینی، و نوزادی پیشگیری نمود. کیفیت آموزش مامایی تأثیر عمیقی بر ارائه مهارتهای فوق دارد . لذا مطالعهای با هدف تعیین مهارتهای بالینی فارغالتحصیلان مامایی دانشکده پرستاری و مامایی مشهد شاغل در مراکز بهداشتی درمانی مشهد، انجام شده است. مواد و روش کار: روش مطالعه بررسی مقطعی میباشد. جامعه پژوهش فارغالتحصیلان 3 ساله اخیر رشته مامایی شاغل در مراکز بهداشتی درمانی مشهد (30 نفر) و مسئولین آنها (30 نفر) میباشد. ابزار این پژوهش شامل: 1 پرسشنامه خود ارزیابی ماما 2- پرسشنامه ارزیابی ماما توسط مسئولین. سپس دادههای جمعآوری شده آنالیز آماری گردید. یافتهها : به طور میانگین 8/72درصد فارغالتحصیلان مامایی در حیطه اداره شرایط پر خطر مادر و کودک، گزارش نمودند که این مهارتها در برنامههای درسی به آنها آموزش داده شده است و در زمان فارغالتحصیلی در انجام آنها مهارت کافی داشتند و به طور میانگین 9/56درصد مسئولین مربوطه،عملکرد فارغالتحصیلان را در اداره شرایط پرخطر مادر و کودک، در حد انتظار و یا بالاتر از حد انتظار ارزیابی نمودند. فارغالتحصیلان مامایی نسبت به مسئولین به طور معنیداری عملکرد خود را بالاتر ارزشیابی کردند(01/0 P< ). فارغالتحصیلان مامایی و مسئولین آنها، انجام مهارتهای مامایی در اداره شرایط پر خطر را نسبت به کم خطر به طور معنیداری پایینتر ارزیابی کردند (05/0 P< ). بحث و نتیجه گیری : در برنامه ریزی آموزش مامایی نیاز به برنامه ریزی مطلوب جهت کسب صلاحیت و شایستگی بیشتر در اداره شرایط پر خطر مامایی و نیز کاهش شکاف بین آموزش و بالین وجود دارد. کلید واژهها : ارزیابی، مهارتهای بالینی، فارغالتحصیلان مامایی دوماهنامه دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، دوره نهم، شماره ششم، پی در پی 35، بهمن و اسفند1390، ص 480-472 آدرس مکاتبه: مشهد، خیابان دانشگاه، خیابان ابن سینا، دانشکده پرستاری مامایی، تلفن: 05118591511 E-mail: Mirzakhanik@mums.ac.ir [1] مربی گروه مامایی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دانشکده پرستاری و مامایی مشهد (نویسنده مسئول) [2] مربی گروه مامایی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دانشکده پرستاری و مامایی مشهد [3] مربی ومدیرگروه مامایی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دانشکده پرستاری و مامایی مشهد [4] مربی گروه مامایی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دانشکده پرستاری و مامایی مشهد [5] مربی و مشاور آمار، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دانشکده پرستاری و مامایی مشهد
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
پرستاری