دوره 7، شماره 1 - ( بهار 1388 )                   جلد 7 شماره 1 صفحات 49-44 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohammad pour Y, Valizadeh S, Habibzade H, Parvan K, Lak Dizaji S. THE EFFECT OF OUTCOME – BASED EDUCATION IN CLINICAL COMPETENCY NURSE TRAINING IN TABRIZ NURSING AND MIDWIFERY FACULTY. Nursing and Midwifery Journal 2009; 7 (1) :44-49
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-67-fa.html
محمدپور یوسف، ولیزاده سوسن، حبیب زاده حسین، پرون کبری، لک دیزچی سیما. تاثیر اجرای آموزش مبتنی بر دستاورد بر صلاحیت بالینی دانشجویان پرستاری. مجله پرستاری و مامایی 1388; 7 (1) :49-44

URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-67-fa.html


چکیده:   (17648 مشاهده)
  پیش زمینه و هدف : ارتقاء کیفیت آموزش بالینی مستلزم استفاده از روش­های کارآمد است آموزش مبتنی بر دستاورد یکی از حرکت­های اصلاحی آموزشی است که در سالیان اخیر کشورهای بسیاری تحت نفوذ خود قرار داده است علی­رغم پذیرش جهانی آموزش مبتنی بر دستاورد، مستندات تحقیقی در مورد اثر آن بر صلاحیت بالینی (مهارت­های شناختی و رفتاری) بسیار اندک است. هدف از این مطالعه بررسی تاثیر آموزش مبتنی بر دستاورد بالینی دانشجویان پرستاری بود.   مواد و روش­ها: در یک مطالعه نیمه تجربی با طرح دوگروهی پیش آزمون - پس از آزمون 26 دانشجوی پرستاری به­صورت سرشماری انتخاب و به­صورت تصادفی ساده به دو گروه کنترل و دوگروه تجربی تقسیم شدند. هر گروه شامل 7-6 نفر بودند. پس از اجرای پیش آزمون مهارت­های شناختی، دانشجویان گروه­های کنترل با روش سنتی و دانشجویان گروه­های تجربی با روش آموزش مبتنی بر دستاورد به مدت نه روز تحت آموزش بالینی قرار گرفتند. در نهایت مهارت­های شناختی دانشجویان با پس آزمون و مهارت­های رفتاری با چک لیست مورد مشاهده قرارگرفت. دو گروه اول به­عنوان گروه کنترل، آموزش مرسوم را در بخش همودیالیز بیمارستان امام (ره) دریافت نمودند و آموزش دو گروه بعدی به­عنوان گروه تجربی با استفاده از برنامه آموزشی که براساس آموزش مبتنی بر دستاورد طراحی شده بود به همان مدت صورت گرفت. داده­ها با استفاده از نرم افزار SSPS و آزمون ویلکاکسون ومن ویتنیو آزمون دقیق فیشر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.   یافته­ها: یافته­ها نشان داد که آموزش مبتنی بر دستاورد در ارتقای مهارت­های شناختی و رفتاری دانشجویان موثر است میانگین مهارت­های شناختی گروه تجربی به­طور معنی­دار از گروه کنترل بیشتر بود.   بحث و نتیجه‌گیری: روش آموزش مبتنی بر دستاورد بیش از روش سنتی منجر به ارتقای صلاحیت دانشجویان پرستاری شده بنابراین پیشنهاد می­شود از این روش در آموزش بالینی بیشتر استفاده گردد.
واژه‌های کلیدی: پرستاری، بالینی، همودیالیز
متن کامل [PDF 270 kb]   (2150 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پرستاری و مامایی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2023 CC BY-NC 4.0 | Nursing And Midwifery Journal

Designed & Developed by : Yektaweb