Baghaee R, Nourani D, Khalkhali H R, Pirnejad H. EVALUATING PATIENT SAFETY CULTURE IN PERSONNEL OF ACADEMIC HOSPITALS IN URMIA UNIVERSITY OF MEDICAL SCIENCES IN 2011. Nursing and Midwifery Journal 2012; 10 (2)
URL:
http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-819-fa.html
بقایی رحیم، نورانی داود، خلخالی حمیدرضا، پیرنژاد حبیب ا.... بررسی وضعیت فرهنگ ایمنی بیمار در کارکنان مراکز آموزشی و درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، در سال 1390. مجله پرستاری و مامایی. 1391; 10 (2)
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-819-fa.html
چکیده: (17823 مشاهده)
بررسی وضعیت فرهنگ ایمنی بیمار در کارکنان مراکز آموزشی و درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، در سال 1390 دکتر رحیم بقایی [1] ، داود نورانی [2] * ، دکتر حمیدرضا خلخالی [3] ، دکتر حبیب ا... پیرنژاد [4] تاریخ دریافت 18/07/1390 تاریخ پذیرش 12/10/1390 چکیده پیش زمینه و هدف: سازمانهای بهداشتی درمانی در ایران، همواره برای ارتقاء ایمنی بیمار و کیفیت مراقبتهای درمانی خود تلاش میکنند. و برای این کار لازم است سیستمها و فرآیندهای کاری لازمه را در خود پیاده کرده و فرهنگ ایمنی را مورد توجه قرار دهند. هدف این مطالعه ارزیابی میزان فرهنگی است که ایمنی بیمار را در بیمارستانهای ارومیه حمایت میکند. مواد و روش کار: مطالعه توصیفی تحلیلی و مقطعی بوده، و به کمک پرسشنامه استاندارد HSOPSC انجام یافته است. 500 نمونه از کارکنان چهار بیمارستان امام (ره)- مطهری- طالقانی- سیدالشهدا (س) ارومیه، به روش نمونه گیری چند مرحلهای و متناسب با حجم آنها انتخاب و اطلاعات پرسشنامه مذکور تکمیل شده است. یافتهها: نمرهای که کارکنان به فرهنگ ایمنی در واحد کاری خود دادهاند 23 درصد مربوط به نمره عالی و خیلی خوب بوده است. 52 درصد نمره قابل قبول، 20 درصد نمره ضعیف، 5 درصد نمره مردودی اعلام کردهاند. در حدود 70 درصد افراد گفتهاند که کارکنان نمیتوانند آزادانه و به طور راحت تصمیمات و اقدامات مسئولین بیمارستان را مورد سؤال قرار دهند. مناطقی که نقطه قوت محسوب میشوند شامل: حیطه کار تیمی درون واحدها در بیمارستان میباشد. اما نقاطی که نیاز به ارتقاء و بهبود دارند، شامل پاسخ غیر تنبیهی به اشتباهات - مسائل کاری مربوط به کارکنان- فراوانی گزارش دهی وقایع – باز بودن مجاری ارتباطی - حمایت مدیریت از ایمنی بیمار بودند. بحث و نتیجه گیری: رهبری یک عنصر کلیدی و حیاتی در اولویت بخشیدن به موضوع ایمنی بیمار محسوب میشود. نحوه پاسخ به اشتباهات، تعیین کننده فرهنگ ایمنی در بیمارستان میباشد. به منظور ارتقاء و ایجاد فرهنگ ایمنی مطلوب در بیمارستان میبایست ترس از سرزنش شدن در قبال اشتباهات را حذف و جوی سرشار از ارتباطات باز و یادگیری مستمر را در بیمارستان پیاده کرد. کلید واژهها: جو ایمنی، فرهنگ ایمنی بیمار، ایمنی بیمار دوماهنامه دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، دوره دهم، شماره دوم، پی در پی 37، خرداد و تیر 1391، ص 164-155 آدرس مکاتبه: ارومیه، دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، تلفن:09141404298 Email: nouranid51@yahoo.com این مقاله برگرفته از پایان نامه کارشناسی ارشد میباشد [1] استادیار، عضو هیئت علمی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه [2] دانشجوی کارشناسی ارشد مراقبتهای ویژه پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه (نویسنده مسئول) [3] استادیار، عضو هیئت علمی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ارومیه [4] استادیار، عضو هیئت علمی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ارومیه
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
پرستاری