دوره 10، شماره 2 - ( خرداد - تیر 1391 )                   جلد 10 شماره 2 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Baghaee R, Nourani D, Khalkhali H R, Pirnejad H. EVALUATING PATIENT SAFETY CULTURE IN PERSONNEL OF ACADEMIC HOSPITALS IN URMIA UNIVERSITY OF MEDICAL SCIENCES IN 2011. Nursing and Midwifery Journal 2012; 10 (2)
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-819-fa.html
بقایی رحیم، نورانی داود، خلخالی حمیدرضا، پیرنژاد حبیب ا.... بررسی وضعیت فرهنگ ایمنی بیمار در کارکنان مراکز آموزشی و درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، در سال 1390. مجله پرستاری و مامایی 1391; 10 (2)

URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-819-fa.html


چکیده:   (17191 مشاهده)
  بررسی وضعیت فرهنگ ایمنی بیمار در کارکنان مراکز آموزشی و درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، در سال 1390     دکتر رحیم بقایی [1] ، داود نورانی [2] * ، دکتر حمیدرضا خلخالی [3] ، دکتر حبیب ا... پیرنژاد [4]     تاریخ دریافت 18/07/1390 تاریخ پذیرش 12/10/1390     چکیده   پیش زمینه و هدف: سازمان‌های بهداشتی درمانی در ایران، همواره برای ارتقاء ایمنی بیمار و کیفیت مراقبت‌های درمانی خود تلاش می‌کنند. و برای این کار لازم است سیستم‌ها و فرآیندهای کاری لازمه را در خود پیاده کرده و فرهنگ ایمنی را مورد توجه قرار دهند. هدف این مطالعه ارزیابی میزان فرهنگی است که ایمنی بیمار را در بیمارستان‌های ارومیه حمایت می‌کند.   مواد و روش کار: مطالعه توصیفی تحلیلی و مقطعی بوده، و به کمک پرسش‌نامه استاندارد HSOPSC انجام یافته است. 500 نمونه از کارکنان چهار بیمارستان امام (ره)- مطهری- طالقانی- سیدالشهدا (س) ارومیه، به روش نمونه گیری چند مرحله‌ای و متناسب با حجم آن‌ها انتخاب و اطلاعات پرسش‌نامه مذکور تکمیل شده است.   یافته‌ها: نمره‌ای که کارکنان به فرهنگ ایمنی در واحد کاری خود داده‌اند 23 درصد مربوط به نمره عالی و خیلی خوب بوده است. 52 درصد نمره قابل قبول، 20 درصد نمره ضعیف، 5 درصد نمره مردودی اعلام کرده‌اند. در حدود 70 درصد افراد گفته‌اند که کارکنان نمی‌توانند آزادانه و به طور راحت تصمیمات و اقدامات مسئولین بیمارستان را مورد سؤال قرار دهند. مناطقی که نقطه قوت محسوب می‌شوند شامل: حیطه کار تیمی درون واحدها در بیمارستان می‌باشد. اما نقاطی که نیاز به ارتقاء و بهبود دارند، شامل پاسخ غیر تنبیهی به اشتباهات - مسائل کاری مربوط به کارکنان- فراوانی گزارش دهی وقایع – باز بودن مجاری ارتباطی - حمایت مدیریت از ایمنی بیمار بودند.   بحث و نتیجه گیری: رهبری یک عنصر کلیدی و حیاتی در اولویت بخشیدن به موضوع ایمنی بیمار محسوب می‌شود. نحوه پاسخ به اشتباهات، تعیین کننده فرهنگ ایمنی در بیمارستان می‌باشد. به منظور ارتقاء و ایجاد فرهنگ ایمنی مطلوب در بیمارستان می‌بایست ترس از سرزنش شدن در قبال اشتباهات را حذف و جوی سرشار از ارتباطات باز و یادگیری مستمر را در بیمارستان پیاده کرد.   کلید واژه‌ها: جو ایمنی، فرهنگ ایمنی بیمار، ایمنی بیمار     دوماهنامه دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، دوره دهم، شماره دوم، پی در پی 37، خرداد و تیر 1391، ص 164-155     آدرس مکاتبه: ارومیه، دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، تلفن:09141404298   Email: nouranid51@yahoo.com این مقاله برگرفته از پایان نامه کارشناسی ارشد می‌باشد  [1] استادیار، عضو هیئت علمی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه   [2] دانشجوی کارشناسی ارشد مراقبتهای ویژه پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه (نویسنده مسئول)   [3] استادیار، عضو هیئت علمی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ارومیه   [4] استادیار، عضو هیئت علمی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ارومیه
متن کامل [PDF 246 kb]   (3311 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پرستاری و مامایی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2023 CC BY-NC 4.0 | Nursing And Midwifery Journal

Designed & Developed by : Yektaweb