دوره 10، شماره 2 - ( خرداد - تیر 1391 )                   جلد 10 شماره 2 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rezaei K, Kouhestani H R, Nejat N, Ebrahimi Fakhar H R. COMPARISON OF THE EFFECT OF CONCEPT MAPPING AND NURSING PROCESS ON SELF-REGULATED LEARNING, SELF-EFFICACY AND COGNITIVE STRATEGIES IN NURSING STUDENTS. Nursing and Midwifery Journal 2012; 10 (2)
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-825-fa.html
رضایی کورش، کوهستانی حمیدرضا، نجات نازی، ابراهیمی فخار حمیدرضا. مقایسه تأثیر نقشه مفهومی و فرایند پرستاری بر یادگیری خود-تنظیم، خودکارآمدی و راهبردهای شناختی دانشجویان پرستاری. مجله پرستاری و مامایی 1391; 10 (2)

URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-825-fa.html


چکیده:   (12230 مشاهده)
  مقایسه تأثیر نقشه مفهومی و فرایند پرستاری بر یادگیری خود-تنظیم، خودکارآمدی و راهبردهای شناختی دانشجویان پرستاری     کورش رضایی [1] * ، حمیدرضا کوهستانی [2] ، نازی نجات [3] ، حمیدرضا ابراهیمی فخار [4]     تاریخ دریافت 20/07/1390 تاریخ پذیرش 03/10/1390   چکیده   پیش زمینه و هدف: موفقیت دانشجویان پرستاری به این بستگی دارد که مفاهیم پیچیده را درک نموده و آن‌ها را در مراقبت‌ها بکار ببرند. فرایند پرستاری یک الگوی خطی است نمی‌تواند ارتباط بین مفاهیم را نشان دهد. نقشه مفهومی یک راهبرد فراشناختی است که با نشان دادن ارتباط بین مفاهیم می‌تواند فرایندهای یادگیری را تقویت نماید. این مطالعه با هدف مقایسه تأثیر نقشه مفهومی و فرایند پرستاری بر یادگیری خودتنظیم، خودکارآمدی و راهبردهای شناختی دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی اراک انجام گرفت.   مواد و روش‌ها: این یک مطالعه نیمه تجربی، با طراحی قبل و بعد و گروه کنترل است که در آن 53 دانشجوی پرستاری به صورت تصادفی به دو گروه مداخله (28) و کنترل (25) تقسیم شدند. آموزش بالینی گروه مداخله با استفاده از نقشه مفهومی و گروه کنترل با فرایند پرستاری انجام گرفت. قبل و بعد از مداخله، یادگیری خودتنظیم، خودکارآمدی و راهبردهای شناختی با پرسش‌نامه راهبردهای انگیزشی برای یادگیری بررسی شد. داده‌ها با SPSS16 و آزمون تی زوجی تجزیه و تحلیل شد.   یافته‌ها: دانشجویان دو گروه از نظر ویژگی‌های دموگرافیک و همچنین نمرات پیش آزمون تفاوت آماری نداشتند. نمره پس آزمون خودکارآمدی و راهبرد شناختی در گروه نقشه مفهومی نسبت به پیش آزمون به طور معنی‌داری افزایش یافت (05/0 P< ). مقایسه نمرات پس آزمون در گروه‌ها نشان داد که خودکارآمدی و استراتژی شناختی در گروه مداخله به طور معنی‌داری بیش از گروه کنترل می‌باشد (05/0 P< ). نمرات یادگیری خودتنظیم تفاوت آماری نداشت   بحث و نتیجه گیری: استفاده از نقشه مفهومی به عنوان یک مداخله فراشناختی موجب افزایش خودکارآمدی و راهبردهای شناختی در دانشجویان پرستاری می‌گردد.   کلید واژه‌ها: نقشه مفهومی، خودکارآمدی، راهبردهای شناختی، یادگیری خودتنظیم، آموزش پرستاری     دوماهنامه دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، دوره دهم، شماره دوم ، پی در پی 37، خرداد و تیر 1391، ص 218-209     آدرس مکاتبه: دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی اراک ، گروه پرستاری ، دورنگار: 08614173524 همراه: 09183677622   Email: k.rezaei@arakmu.ac.ir   [1] مربی، کارشناس ارشد پرستاری، گروه پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی اراک (نویسنده مسئول)   [2] مربی، کارشناس ارشد پرستاری، گروه پرستاری دانشکده پرستاری ساوه دانشگاه علوم پزشکی اراک   [3] مربی، کارشناس ارشد پرستاری، گروه پرستاری، دانشکده پرستاری ساوه دانشگاه علوم پزشکی اراک   [4] مربی، کارشناس ارشد پرستاری، گروه پرستاری، دانشکده پرستاری ساوه دانشگاه علوم پزشکی اراک
متن کامل [PDF 251 kb]   (1835 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پرستاری و مامایی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2023 CC BY-NC 4.0 | Nursing And Midwifery Journal

Designed & Developed by : Yektaweb