Parto Azam H, Habib Pour Z, Safar Alizade F, Sadifi R. A SURVEY ON THE RELATIONSHIP BETWEEN KNOWLEDGE OF HIGH SCHOOL STUDENTS OF KHOY AND THEIR MOTHERS ABOUT PREVENTIVE MEASURES OF IRON DEFICIENCY ANEMIA AND THEIR PRACTICE. Nursing and Midwifery Journal 2008; 6 (2) :55-59
URL:
http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-84-fa.html
پرتو اعظم حمیده، حبیب پور زینب، علیزاده فاطمه، صدیفی رقیه. بررسی ارتباط آگاهی دانش آموزان دبیرستان های شهر خوی و مادران آنان با عملکردشان در نحوه پیشگیری از آنمی فقر آهن. مجله پرستاری و مامایی. 1387; 6 (2) :55-59
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-84-fa.html
چکیده: (15538 مشاهده)
مقدمه : آنمی فقر آهن اختلالی است که در آن ذخایر آهن بدن کاهش یافته و ناشی از مصرف ناکافی آهن در حدی که برای سنتز هموگلوبین لازم است ، می باشد ، بر اساس اطلاعات و آمارهای سازمان بهداشت جهانی شیوع آنمی در جهان حدود 30 درصد برآورد شده است که در کشورهای در حال توسعه این رقم به 40 درصد می رسد و تعداد مبتلایان به فقر آهن و آنمی در جهان به ترتیب 2150 و 1200 میلیون نفر تخمین زده میشود . پیامدهای اقتصادی و اجتماعی آنمی فقر آهن قابل توجه بوده و باعث اتلاف منابع آموزشی و مراقبت های بهداشتی و کاهش بهره وری در اثر افزایش میزان مرگ و میر و ابتلاء به بیماری در مادران و کودکان و بالاخره کاهش ظرفیت جسمی و روانی در بخش بزرگی از جامعه میشود . لذا این مطالعه به منظور تعیین ارتباط آگاهی دانش آموزان شهرستان خوی و مادران آنان با عملکرد خود در مورد چگونگی پیشگیری از آنمی فقر آهن انجام گرفته است . مواد و روش ها : پژوهش حاضر از نوع توصیفی همبستگی و یک مرحلهای میباشد ، که ارتباط بین آگاهی دانش آموزان و مادران آنان را با عملکرد خود در مورد چگونگی پیشگیری از آنمی فقر آهن میسنجد . جامعه پژوهش را کلیه دانش آموزان دختر دبیرستان های شهر خوی و مادران آنان تشکیل میدهد که از بین جامعه پژوهش تعداد 80 نفر از دانش آموزان در مقاطع اول تا سوم دبیرستان به همراه مادران آنان به روش تصادفی - خوشهای به عنوان نمونه انتخاب شدند . ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه بود و از آمار توصیفی - استنباطی جهت تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شد . یافتهها : براساس یافتههای پژوهش بیشتر دانشآموزان (80 درصد ) و مادران ( 85 درصد ) از آگاهی زیاد در مورد چگونگی پیشگیری از آنمی فقر آهن برخوردار بودند و در مورد نحوه عملکرد هر دو گروه از عملکرد متوسطی برخوردار بودند ( 2/51 درصد دانش آموزان و 2/91 درصد مادران ) . به طوری که بین آگاهی و عملکرد واحدهای مورد پژوهش ارتباط وجود نداشت و آزمون آگاهی همبستگی مستقیم و ضعیفی را نشان می دهد که از نظر آماری این همبستگی معنیدار نبود یعنی بین آگاهی دانش آموزان و مادران آنان با عملکرد خود ارتباط معنی داری وجود نداشت ( 05/0 < P ) . بحث و نتیجهگیری : نتیجه این که مادران و دانشآموزان با توجه به میزان اطلاعات ، عملکرد مناسبی نداشتهاند و آگاهی آنان متأسفانه به عملکرد ، تبدیل نشده است ، لذا آموزش بیشتر و حساس سازی و ایجاد باور بهداشتی و پیشگیری در این زمینه الزامی میباشد .
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
پرستاری