 
                     
                     
                    
                    
                    
                    
                     Nasiri M,  Rahimian B,  Larihani M,  Norozi S H. SURVEY THE EDUCATIONAL NEEDS AND QUALITY OF LIFE OF THE PATIENTS WITH CHRONIC MYOCARDIAL INFARCTION IN EMAM SAJJAD HOSPITAL IN RAMSAR.  Nursing and Midwifery Journal 2008; 6 (3) :145-150
URL: 
http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-92-fa.html   
                    
                    نصیری محبوبه،  رحیمیان بهناز،  لاریجانی مژگان،  نوروزی شهلا. بررسی نیازهای آموزشی و کیفیت زندگی بیماران مبتلا به انفارکتوس میوکارد مزمن مراجعه کننده به بیمارستان امام سجاد (ع) رامسر.  مجله پرستاری و مامایی. 1387; 6 (3) :145-150
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-92-fa.html
  
                     
					 
					
                 
                
                    
                    
                    
                    
                    
                    
                    :       (23681 مشاهده)
                    
                    
                      مقدمه : امروزه یکی از اهداف برنامه های مراقبتی و درمانی ارتقاء کیفیت زندگی می باشد . تحقیقات نشان می دهد که ارتباط تنگاتنگی بین آموزش و کیفیت زندگی وجود دارد و برای دستیابی به امر آموزش اولین گام تعیین نیازهای آموزشی است . آموزش به بیمار یکی از مراقبت های پرستاری به شمار می رود ، بیماران برای پذیرش رژیم غذایی ، دارویی ، میزان فعالیت ، ماهیت بیماری ، نیاز به دانش کافی دارند تا در امر مراقبت از خود شرکت نمایند . لذا با توجه به روند رو به رشد بیماری های قلبی و ضرورت انجام برنامه های آموزشی بر اساس نیاز آموزشی جهت ارتقاء کیفیت زندگی این پژوهش با هدف کلی تعیین نیاز آموزشی و کیفیت زندگی بیماران مبتلا به انفارکتوس میوکارد مزمن مراجعه کننده به بیمارستان امام سجاد (ع) رامسر در سال 1386 انجام شده است .   مواد و روش ها : این مطالعه یک پژوهش توصیفی - تحلیلی است که بر روی 120 بیمار مبتلا به انفارکتوس میوکارد مزمن در بیمارستان امام سجاد (ع) رامسر انجام شده است . ابزار گردآوری اطلاعات ، پرسشنامه می باشد . پرسشنامه مشتمل برسه قسمت تدوین گردید : 1- مشخصات دموگرافیک 2- سؤالاتی در زمینه سنجش نیازهای آموزشی 3- سؤالاتی در مورد کیفیت زندگی که از طریق مصاحبه تکمیل گردید . جهت تجزیه تحلیل داده ها از آمار توصیفی - تحلیلی ( کای اسکویر مستقل ) استفاده شد .   یافته ها : نتایج پژوهش نشان می دهد که نمونه ها در تمامی زمینه های بیماری ، رژیم غذایی ، دارویی ، فعالیت دارای نیاز آموزشی بالا بودند ، تغییراتی در تمامی زمینه های مختلف زندگی از قبیل کار کردن در منزل ، زندگی اجتماعی ، تفریحی و گذراندن تعطیلات به وجود آمده بود . از طریق کای اسکویر بین تمام جنبه های زندگی با نیاز آموزشی ماهیت بیماری ، فعالیت ارتباط معنی دار بوده است و آزمون تی ارتباط معنی داری را بین جنس با نمرات نیازهای آموزشی ( ماهیت بیماری ، دارو و فعالیت ) نشان می دهد ( به ترتیب 000/0 > p ، 03/0 > p ، 000/0 > p ) .   بحث و نتیجه گیری : در امر مراقبت از بیماران شناخت نیازهای آموزشی آنان حائز اهمیت است تا با تدوین برنامه های آموزشی مناسب علاوه بر کاستن هزینه های اضافی و مشکلات جانبی به بیماران جهت کارآیی بهتر در جامعه و خانواده کمک کرد ، بررسی ها نشان می دهد برگزاری برنامه های آموزشی بیمار توسط پرستاران موفق تر انجام می شود بنابراین لزوم اجرای دوره های باز آموزی و ارتقاء سطح اطلاعات پرستاران و اجرای برنامه ریزی آموزشی برای بیماران باید مد نظر مسئولین امر باشد.
                    
                    
                    
                    
                    
                    نوع مطالعه:  
پژوهشي |
                    موضوع مقاله: 
                    
پرستاری