چکیده: (10543 مشاهده)
ارتباط سبکهای تفکر با سازگاری تحصیلی در دانشجویان پرستاری حیدرعلی زارعی [1] * ، مالک میر هاشمی [2] تاریخ دریافت 29/11/1390 تاریخ پذیرش 10/03/1391 چکیده پیش زمینه و هدف: سازگاری و ابعاد مختلف آن از مباحث بنیادی و بسیار گسترده روان شناسی محسوب میشود. به همین جهت شناسایی عوامل مرتبط با آن، ضمن افزایش حیطه دانش، میتواند کاربردهای زیادی در کاهش مشکلات فردی و بین فردی داشته باشد. در همین راستا هدف پژوهش حاضر بررسی ارتباط انواع سبکهای تفکر با سازگاری تحصیلی است. مواد و روش کار: این پژوهش به صورت توصیفی و همبستگی انجام شد. نمونه پژوهش شامل 65 نفر از دانشجویان پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوی بودند که به روش طبقهای تصادفی انتخاب شدند. برای جمع آوری دادهها از دو پرسشنامه استاندارد سبکهای تفکر استرنبرگ و زانگ و سازگاری تحصیلی بیکر و سریاک استفاده شد. دادهها جمع آوری شده نیز از طریق آزمونهای آماری همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: نتایج نشان داد که سبکهای تفکر قضایی، اجرایی، سلسله مراتبی، آزاد اندیش، بیرونی و سبکهای نوع اول ارتباط مثبت معنیدار و سبک تفکر آنارشیست ارتباط منفی معنیدار با سازگاری تحصیلی دارند و 4/20 درصد از واریانس سازگاری تحصیلی بر اساس سبکهای تفکر قابل تبیین است. همچنین مشخص شد سازگاری تحصیلی دانشجویان پرستاری در حد متوسط به بالا است. بحث و نتیجه گیری: بر اساس نتایج بدست آمده، سازگاری تحصیلی با انواع سبکهای تفکر ارتباط دارد. بنابراین بهبود و ارتقاء مسایل مربوط به سازگاری تحصیلی دانشجویان پرستاری، مستلزم توجه به انواع سبکهای تفکر آنان است. کلید واژهها: سبکهای تفکر، سازگاری تحصیلی، دانشجویان پرستاری دو ماهنامه دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، دوره دهم، شماره سوم، پی در پی 38، مرداد و شهریور 1391، ص 395-389 آدرس مکاتبه : خوی، کیلومتر 5 جاده خوی– سلماس، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوی، گروه علوم تربیتی ، تلفن: 2550002-0461، 09141635210 Email: a lizarei@Iaukhoy.ac.ir [1] دانشجوی دکترای روان شناسی تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن (نویسنده مسئول) [2] استادیار روان شناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن 3 Adjustment 4 Darwin 5 Chaplin,J.P
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
پرستاری