دوره 10، شماره 3 - ( مرداد و شهریور 1391 )                   جلد 10 شماره 3 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Aliakbari F, Delaram M, Heidari M. EFFECT OF NURSE-LED GROUP EDUCATIONAL SESSIONS ON THE QUALITY OF LIFEAMONG PATIENTS WITH IMPLANTED PACEMAKERS. Nursing and Midwifery Journal 2012; 10 (3)
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-947-fa.html
علی اکبری فاطمه، دل آرام معصومه، حیدری محمد. تأثیر برگزاری جلسات آموزش گروهی توسط پرستار بر کیفیت زندگی بیماران قلبی بعد از تعبیه ضربان ساز. مجله پرستاری و مامایی. 1391; 10 (3)

URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-947-fa.html


چکیده:   (10368 مشاهده)
  تأثیر برگزاری جلسات آموزش گروهی توسط پرستار بر کیفیت زندگی بیماران قلبی بعد از تعبیه ضربان ساز     فاطمه علی اکبری [1] ، معصومه دل آرام [2] ، محمد حیدری [3] *     تاریخ دریافت 30/01/1391 تاریخ پذیرش 10/03/1391     چکیده   پیش زمینه و هدف: آریتمی های قلبی یکی از بیماری‌های قلبی عروقی شایع بوده و یکی از روش‌های درمانی این بیماران، استفاده از ضربان ساز می‌باشد. علی‌رغم فواید زیادی که استفاده از این دستگاه‌ها به دنبال دارند ممکن است عوارضی نظیر مشکلات جسمی و روانی نیز برای بیماران به دنبال داشته و کیفیت زندگی آن‌ها را تحت تأثیر قرار دهند، لذا پیگیری این بیماران پس از ترخیص امری ضروری است. مطالعه حاضر با هدف" تعیین تأثیر برگزاری جلسات آموزش گروهی توسط پرستار بر ابعاد مختلف کیفیت زندگی بیماران دارای ضربان ساز" صورت گرفت.   مواد و روش کار: در این کار آزمایی بالینی 60 بیمار دارای ضربان ساز در دو گروه مطالعه و شاهد مورد بررسی قرار گرفتند. در گروه مداخله، آموزش گروهی به مدت 4 هفته و در گروه شاهد مداخلات روتین (به صورت دادن جزوه آموزشی) انجام شد. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه کیفیت زندگی (AQOL) و sf-36 و روش جمع آوری اطلاعات مصاحبه بود. تجزیه و تحلیل داده‌ها با نرم افزار 13 spss و آزمون‌هایتی مستقل، تی زوج، کای دو و آزمون دقیق فیشر انجام و 05/0 P< معنی‌دار در نظر گرفته شد.   یافته‌ها: میانگین امتیاز ابعاد مختلف کیفیت زندگی قبل از اجرای مداخله در دو گروه اختلاف معنی‌داری نداشت ] (27/19 ± 44/57 در گروه مورد مداخله و 84/15 ± 23/52 در گروه شاهد)،20/0 [P= اما پس از 4 هفته مداخله آزمون تی مستقل تفاوت معنی‌داری را در تمام ابعاد بین دو گروه نشان داد ] 62/15 ± 19/76 در گروه مورد مداخله و 86/14 ± 11/54 در گروه شاهد، 001/0 [P<   بحث و نتیجه گیری: تشکیل جلسات آموزش گروهی موجب ارتقاء کیفیت زندگی بیماران پس از تعبیه ضربان ساز گردید و نتایج این مطالعه اثر بخشی برگزاری جلسات آموزش گروهی در جهت ارتقای ابعاد مختلف کیفیت زندگی را تایید نمود لذا استفاده از این روش پس از ترخیص بیماران می‌تواند به عنوان یک روش کم هزینه به منظور ارتقای سطح کیفیت زندگی این بیماران مورد استفاده قرار گیرد .   کلید واژه‌ها: آموزش گروهی، بیماری قلبی، کیفیت زندگی، ضربان ساز   شماره کار آزمایی بالینی IRCT138805132289N1 می‌باشد.   دو ماهنامه دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، دوره دهم، شماره سوم، پی در پی 38، مرداد و شهریور 1391، ص 410-403     آدرس مکاتبه: شهرکرد، دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، تلفن: 09133814789   Email: Heidari@fkums.ac.ir   [1] مربی،عضو هیئت علمی گروه داخلی جراحی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد   [2] استادیار، عضو هیئت علمی گروه مامایی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد   [3] مربی، عضو هیئت علمی، دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد (نویسنده مسئول)
متن کامل [PDF 221 kb]   (2443 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پرستاری و مامایی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Nursing And Midwifery Journal

Designed & Developed by : Yektaweb