Khorasani Zavareh D, Mohammadlou F. EXPLORING FACTORS AFFECTING ON QUALITY OF HEALTHCARE DELIVERY SERVICES IN A PEDIATRIC EMERGENCY WARD BASED ON NURSES PERCEPTION: FINDING FROM A QUALITATIVE STUDY. Nursing and Midwifery Journal 2014; 12 (5) :361-372
URL:
http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-1466-fa.html
خراسانی زواره داود، محمدلو فرانک. اکتشاف عوامل مؤثر بر کیفیت خدمات درمانی اورژانس اطفال بر اساس نظرات پرستاران: یافتههای یک مطالعه کیفی. مجله پرستاری و مامایی. 1393; 12 (5) :361-372
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-1466-fa.html
1- استادیار مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر برسلامت، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران (نویسنده مسئول) ، davoud.khorasani@gmail.com
2- فوق لیسانس، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ارومیه، ارومیه، ایران
چکیده: (8255 مشاهده)
چکیده
پیشزمینه و هدف: بیماران و مراجعین بیمارستان بهعنوان مشتریان مراکز درمانی هستند. عوامل مختلفی در به وجود آمدن احساس رضایت و یا عدم رضایت در مراجعین به مراکز درمانی دخیل هستند. با توجه به اهمیت و ضرورت ارائه خدمات با کیفیت اورژانسی، مطالعه حاضر با هدف بررسی مفهوم کیفیت و عوامل مؤثر در ارائه خدمات درمانی با کیفیت از دیدگاه پرستاران اورژانس بیمارستان شهید مطهری ارومیه طراحی گردید.
مواد و روش کار: مطالعه حاضر یک مطالعه کیفی با رویکرد تحلیل محتوی بوده است. ابزار گردآوری دادهها شامل مصاحبه چهره به چهره و بحث گروه متمرکز بوده است. انتخاب مشارکتکنندگان بر اساس نمونهگیری هدفمند و به تعداد 17 نفر از میان پرستاران، بخش اورژانس بوده که دارای تجربه عملی در زمینه ارائه خدمات اورژانسی بودهاند. گردآوری اطلاعات تا زمان حصول اشباع دادهها ادامه یافته است.
یافتهها: پژوهش حاضر نشان داد که از دیدگاه پرستاران کیفیت بهتر خدمات درمانی با تأمین منابع فیزیکی شامل تجهیزات پیشرفته و مکانیزه و فضای فیزیکی مناسب مربوط میشود. مهمترین عوامل مؤثر بر ارائه خدمات درمانی با کیفیت شامل مهارت و کارایی کارکنان و منابع فیزیکی شناسایی شدند و مهمترین موانع در ارائه خدمات با کیفیت اورژانسی نیز مربوط به فضای ناکافی اورژانس، آموزشی بودن بیمارستان، فرایندهای طولانی ارائه خدمات، فرهنگ مردم و دیدگاه ناصحیح ایشان در مورد خدمات اورژانس و ازدحام مردم در اورژانس میباشند.
بحث و نتیجهگیری: پژوهش نشان داد کیفیت بهتر خدمات با تأمین منابع فیزیکی صورت خواهد گرفت جهت حصول این امر و ارائه خدمات با کیفیت، اصلاح و بازنگری در فرایندهای جاری، ارائه آموزشهای مستمر برای کارکنان در تمامی حوزههای موردنیاز و استفاده از راهکارهای تشویقی و انگیزشی برای جلب مشارکت فعالانه کارکنان میبایست موردتوجه قرار گیرند.
کلیدواژهها: مشتری، رضایت مشتری، کیفیت، اثربخشی، رضایت بیمار، تحقیق کیفی
مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، دوره دوازدهم، شماره پنجم، پیدرپی 58، مرداد 1393، ص 372-361
آدرس مکاتبه: مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران تلفن: 814545808-021
Email: Davoud.khorasani@gmail.com
نوع مطالعه:
کیفی |
موضوع مقاله:
مدیریت پرستاری