mohammadpour Y, Ahmadi S, Yazdani S. TOWARD A DEFINITION COMPETENCY FRAMEWORK FOR COMPETENCY-BASED EDUCATION IN NURSING: CRITICAL REVIEW OF EVIDENCE. Nursing and Midwifery Journal 2019; 16 (12) :902-913
URL:
http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-2693-fa.html
محمدپور یوسف، احمدی سلیمان، یزدانی شهرام. در مسیر تعریف چارچوب شایستگیها برای آموزش مبتنی بر شایستگی در پرستاری: مرور نقادانه شواهد. مجله پرستاری و مامایی 1397; 16 (12) :913-902
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-2693-fa.html
1- استادیار آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه(نویسنده مسئول) ، mohammadpur.yousef@gmail.com
2- استادیار، گروه آموزش پزشکی، دانشکده آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
3- دانشیار، گروه آموزش پزشکی، دانشکده آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
چکیده: (3220 مشاهده)
پیشزمینه و هدف: در سالهای اخیر مسائل پیرامونی آموزش مبتنی بر شایستگی (CBE) سبب افزایش توجه و بحث در میان حرفههای بهداشتی شده است و در کنفرانسهای بینالمللی و پروژههای بزرگ بسیاری مطرحشده و توسط تعداد فزایندهای از انتشارات در مجلات آموزش پزشکی موردنقد قرار گرفته است ولی تابهحال چارچوبی مبتنی بر شایستگی در گروه پرستاری ارائه نشده است، ارائه چارچوبی جامع، مبتنی بر شایستگی، بسط و استانداردسازی مفهوم شایستگی در گروه پرستاری یک ضرورت محسوب میشود. در این راستا پژوهشگر بر آن است از طریق مرور نقادانه مقالات بینالمللی آموزش مبتنی بر شایستگی و با عنایت به شفافسازی مفهوم شایستگی، شناخت ابعاد، خصوصیات و عوامل مؤثر بر آن در تعیین معیارها و استانداردسازی چارچوب شایستگیهای پرستاری و آموزش آن مفید باشد.
روش کار: برای این مطالعه مروری انتقادی، کلیه مقالات منتشرشده از سالهای 1990 تا 2015 که مرتبط با تعریف چارچوب شایستگیها برای آموزش مبتنی بر شایستگی در پرستاری بود، به دو زبان انگلیسی و فارسی موردبررسی و تحلیل قرار گرفت. ابتدا سؤال مطالعه تعریف و استراتژی جستجو مشخص گردید. برای جستجوی مطالعات از بانک دادههای بینالمللی و منابع داخلی ازجمله CINAHL,Web of Sciences, Science direct ERIC, Google Scholar، PubMed, SCOPUS, Wiley, Springer، Cochrane, EMBASE، SID, Irandoc،, Iranmedex British Education Index BEI و با استفاده از کلیدواژههای education Competency, competency framework, competency-based Nursing, critical review و ترکیب آنها استفاده گردید. مقالاتی که شرایط ورود به مطالعه را داشتند ازنظر کیفیت با استفاده از چک لیستهای مربوطه ارزیابی شدند.
یافتهها: تعداد 2700 مورد مقاله یافت شد و از بین آنها 217 مقاله وارد مطالعه مروری شدند. سپس با توجه به میزان مرتبط بودن به دودسته مرتبط و غیر مرتبط تقسیم شدند و نهایتاً 84 مقاله از آنها گزینش نهایی شد و سپس مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت.
بحث و نتیجهگیری: هدف اصلی از به کار بردن شایستگیها در آموزش مبتنی بر شایستگی در پرستاری افزایش احتمال انتقال تجارب یادگیری در پیامدهای سازمانی مبتنی بر عملکرد میباشد. برای تحقق این مهم، مؤسسات آموزشی دامنه گستردهای از مطالعات را برای شناسایی شایستگی به کار میبندند که دانشجویان را برای آماده شدن جهت دنیای کار آینده یاری نماید.
نوع مطالعه:
مروری |
موضوع مقاله:
آموزش علوم پزشکی