زینالی فاطمه، وحدت رقیه، حجتی سید عبداله. یادگیری کوانتومی رویکردی جدید در اجرای برنامه درسی (مطالعهای پیرامون چرایی و چگونگی کاربرد). مجله پرستاری و مامایی 1399; 18 (3) :201-189
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-4101-fa.html
1- گروه علوم تربیتی، واحد مرند، دانشگاه آزاد اسلامی، مرند، ایران
2- گروه علوم تربیتی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران (نویسنده مسئول) ، r.vahdat@iaurmia.ac.ir
3- گروه علوم تربیتی، واحد بناب، دانشگاه آزاد اسلامی، بناب، ایران
چکیده: (2409 مشاهده)
این مقاله باهدف تشریح ماهیت یادگیری کوانتومی بهعنوان یک رویکرد مؤثر آموزشی جدید و بررسی عناصر برنامه درسی با توجه به آن انجام شده است. پژوهش حاضر به روش کیفی از نوع پژوهش فلسفی و با استفاده از روش تحلیل مفهومی انجام یافته است. حوزه مطالعاتی پژوهش شامل کتابها، مقالات چاپی و برخط و پژوهشهای مرتبط با موضوع در داخل و خارج از کشور بود. به علت وسعت و کثرت منابع، برای نمونهگیری از منابع چاپی و دیجیتالی (برخط) که مرتبط با بحث و در دسترس بوده، استفاده گردیده است. در این پژوهش از فیشبرداری جهت گردآوری اطلاعات از نمونه، بهره گرفته شده است. روش تحلیل به شیوه تحلیل مفهوم، تفسیر مفهوم و استنتاج نظری بود. نتایج بررسی نشان داد از طریق تشریح و تحلیل مفهوم یادگیری کوانتومی و عناصر آن در برنامه درسی و نحوه استفاده از آن در آموزش و اجرای برنامه درسی در آموزش عالی میتوان با ایجاد فضایی شاد و لذتبخش به تحقق یادگیری حداکثری با استفاده از توان یادگیرندگان و محیطی غنی امیدوار بود. اما در کنار این یافته، انجام پژوهشهای عمیق در خصوص مبانی فلسفی یادگیری کوانتومی و نسبت آن با فلسفه تعلیم و تربیتی ایرانی _ اسلامی و نحوه اجرایی نمودن آن به تفکیک در برنامه های درسی پایه ها و دوره های تحصیلی مختلف ضروری به نظر میرسد.
نوع مطالعه:
کیفی |
موضوع مقاله:
متفرقه