دوره 19، شماره 12 - ( اسفند 1400 )                   جلد 19 شماره 12 صفحات 952-941 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Jabbarimaraghosh G, Yarihagataloo G, Malekivavarsin S. IDENTIFICATION AND ACCOUNTABILITY OF MEDICAL AND PARAMEDICAL INSTRUCTORS BASED ON SPIRITUAL LEADERSHIP MEDIATED BY ORGANIZATIONAL ETHICS. Nursing and Midwifery Journal 2022; 19 (12) :941-952
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-4518-fa.html
جباری مراغوش غلامرضا، یاری حاج عطالو جهانگیر، ملکی اوارسین صادق. هویت‌یابی و پاسخگویی مدرسان علوم پزشکی و پیراپزشکی بر مبنای رهبری معنوی با میانجیگری اخلاق سازمانی. مجله پرستاری و مامایی. 1400; 19 (12) :941-952

URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-4518-fa.html


1- دکترای مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ارومیه، ارومیه، ایران
2- استادیار گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تبریز، تبریز، ایران (نویسنده مسئول) ، john_yari@yahoo.com
3- دانشیار گروه مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تبریز، تبریز، ایران
چکیده:   (1216 مشاهده)
پیش‌زمینه و هدف: امروزه پاسخگویی نقش اساسی در موفقیت دانشگاه‌ها دارد بدین خاطر پژوهش حاضر باهدف بررسی تأثیر رهبری معنوی بر هویت­­یابی و پاسخگویی مدرسان علوم پزشکی و پیراپزشکی با نقش میانجی اخلاق سازمانی در میان واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان غربی در سال 1399 انجام شد. مواد و روش کار: روش پژوهش توصیفی- همبستگی و جامعه آماری به تعداد 75 نفر که 63 نفر از جدول کرجسی مورگان به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات از چهار پرسشنامه استاندارد رهبری معنوی فرای (2005) هویت آشفورث (1992) پاسخگویی هاچ وارتر (2005) و اخلاق سازمانی اینگرید (2004) که روایی و پایایی مناسب داشتند استفاده گردید. روش پژوهش ازنظر هدف، کاربردی و ازنظر نحوه گردآوری اطلاعات توصیفی و از نوع همبستگی و به‌طور مشخص مبتنی بر مدل یابی معادلات ساختاری بود. یافته­ ها: یافته­ های مطالعه حاضر بر اساس قاعده قدر مطلق عدد تی بالاتر از 96/1 ± نشان از رابطه معنی‌دار بین متغیرها است. رهبری معنوی تأثیر معنی­داری با هویت­­یابی و پاسخگویی مدرسان علوم پزشکی و پیراپزشکی داشت، همچنین نقش میانجی اخلاق سازمانی در این رابطه تأیید شد.. نتیجه­ گیری: با توجه به یافته­ها می­توان گفت که توجه به رهبری معنوی و به طبع آن اخلاق سازمانی می­تواند در هویت­­یابی و پاسخگویی مدرسان علوم پزشکی و پیراپزشکی دانشگاه تأثیر مثبت و سازنده­ای داشته باشد.  
متن کامل [PDF 460 kb]   (393 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: متفرقه

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پرستاری و مامایی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Nursing And Midwifery Journal

Designed & Developed by : Yektaweb