دوره 23، شماره 1 - ( 1-1404 )                   جلد 23 شماره 1 صفحات 101-93 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 162974278
Ethics code: IR.IAU.URMIA.REC.1403.193


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Jabraielzadeh K, Baljani E, Rezaee Moradali M. Comparative Analysis of Hidden Curriculum Implementation Among Nursing Students Across Public, Private, and Social Security Hospitals in Urmia (2024). Nursing and Midwifery Journal 2025; 23 (1) :93-101
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-5372-fa.html
جبرئیل زاده کاظم، بالجانی اسفندیار، رضایی مراداعلی منیره. بررسی مقایسه‌ای وضعیت کوریکولوم پنهان دانشجویان پرستاری در بیمارستان‌های دولتی، خصوصی و تأمین اجتماعی ارومیه در سال 1403. مجله پرستاری و مامایی. 1404; 23 (1) :93-101

URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-5372-fa.html


1- گروه پرستاری، دانشکده علوم پزشکی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران
2- گروه پرستاری، دانشکده علوم پزشکی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران ، baljanies@gmail.com
3- گروه مامایی، دانشکده علوم پزشکی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران
چکیده:   (346 مشاهده)
پیش‌زمینه و هدف: در دانشگاه­های علوم پزشکی، کوریکولوم پنهان، تأثیر بی­بدیلی را در محیط­های آموزش بالینی دارد و به دلیل پایداری و ماندگاری قابل‌ملاحظه در امر یادگیری دانشجویان دارای اهمیت است. این مطالعه باهدف مقایسه وضعیت کوریکولوم پنهان دانشجویان پرستاری در بیمارستان‌های دولتی، تأمین اجتماعی و خصوصی انجام شد.
مواد و روش کار: مطالعه توصیفی از نوع مقطعی-همبستگی بوده که بر روی 150 نفر از دانشجویان پرستاری دانشگاه آزاد ارومیه در سال 1403 انجام شد. جامعه پژوهش دانشجویان پرستاری دوره کارآموزی در بیمارستان‌های دولتی، تأمین اجتماعی و خصوصی بودند. داده‌ها با پرسشنامه‌های اطلاعات جمعیت شناختی و ارزشیابی کوریکولوم پنهان در آموزش پرستاری به‌صورت خود اظهاری جمع‌آوری و با نرم‌افزار SPSS نسخه 23 و آزمون‌های تی مستقل و آنالیز واریانس یک‌طرفه مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: نتایج نشان داد، بین کوریکولوم پنهان و میزان رضایت از رشته، میزان انگیزه و علاقه برای انتخاب رشته پرستاری و وضعیت تأهل ارتباط معنی‌دار وجود دارد (0/05>p). همچنین اختلاف میانگین نمرات کوریکولوم پنهان در مقایسه بیمارستان‌های موردبررسی معنی‌دار بوده (3/585 = F و 0/030 =F) و این اختلاف میانگین در بیمارستان‌های خصوصی، بیشتر از بیمارستان‌های آموزشی-درمانی و تأمین اجتماعی است (0/05>p).
نتیجه‌گیری: دانشجویان پرستاری، کوریکولوم پنهان در بیمارستان‌های آموزشی خصوصی را در مقایسه با بیمارستان‌های تأمین اجتماعی و دولتی بهتر تلقی می‌کنند. یکی از دلایل می‌تواند تعداد کمتر دانشجویان در این بیمارستان‌ها و فرصت یادگیری بیشتر و برقراری ارتباط بهتر با بیماران و خانواده آن‌ها، پرستاران و پزشکان باشد. توجه مدیران بیمارستان‌ها به کوریکوم پنهان می‌تواند محیط بیمارستان را انعطاف‌پذیر نموده و به خلاقیت و نوآوری آموزشی دانشجویان کمک نماید.
متن کامل [PDF 1903 kb]   (132 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری

فهرست منابع
1. Yarmohammadian MH. Fundamentals of Curriculum Development. 2nd ed. Yadvareh ketab; 2018. (Persian) [URL:]
2. Azarfar A, Vakili R, Ravanshad Y, Rabiee M, Mohebi Amin S, Kouzegaran S. Evaluation of the effect of short message service on teaching key points in pediatrics. Future Med Educ J 2015;5(2):22-5. [URL:]
3. Ahola S. Hidden curriculum in higher education: Something to fear for or comply to? In: Innovation In Higher Education Conference; 2000. [URL:]
4. Mehrmohammadi M, Fathi Vajargah K. Position of Hidden Curriculum in Continuing Medical Education. Instruct Strateg Med Sci Dev Cent Med Sci Univ 2007;1(1). (Persian) [URL:]
5. Acker S. The hidden curriculum of dissertation advising. In: The Hidden Curriculum in Higher Education. Routledge; 2002. p. 71-88. [URL:] [DOI:10.4324/9780203901854-6]
6. Alikhani M, Mehrmohammadi M. A Survey of the Unintended Consequences (Hidden Curriculum) Arising from the Social Environment of Esfahan High Schools. J Educ Sci 2006;12(4):121-46. (Persian)
7. Mehrmohammadi M. Curriculum: Views, approaches and perspectives. Mashhad: Astan Quds Razavi Publications; 2002. (Persian) [URL:] [DOI: 10.22055/edus.2006.16001]
8. Mahmoud Mehrmohammadi. Curriculum: Theories, Approaches and Perspectives. Tehran: samt & Behnashr press; 2021. (Persian) [URL:]
9. Glicken AD, Merenstein GB. Addressing the hidden curriculum: understanding educator professionalism. Med Teach 2007;29(1):54-7. [PMID: 17538835] [DOI:10.1080/01421590601182602]
10. Dribeen D. Curriculum. The met curriculum: Guarding the golden apples of university culture. Dissertation 2004;35(1):25-43. Available from: www.uiw.edu/DoctoralDissertation [URL:]
11. Mahram B, Kazemi S. An investigation of the performance of administrators as a component of hidden curriculum in values education. J Curric Stud 2010;5(17):129-52. (Persian) [URL:]
12. Salehi S, Rahimi M, Abedi H, Bahrami M. Survey of students' experiences of hidden curriculum in nurse college of Isfahan medical sciences. J Res Med 2003;9(2):e105293. doi:10.22037/jme.v9i2.721 (Persian) [URL:] [DOI:10.22037/jme.v9i2.721]
13. Taghvaei YZ, Yazd KA, Rahimi H. A study of hidden curriculum in Kashan University of Medical Sciences based on students' views. J Med Educ Dev 2014;6(12):14-23. (Persian) [URL:]
14. Bayanfar F, Maleki H, Seyf A, Delavar A. Explanation of the impact of hidden curriculum on emotional component of learning for middle school students. J Curric Stud 2009;5(17):57-85. (Persian) [URL:]
15. Firouzbakht M, Sharif-Nia H, Nikpour M, Shirvani ZG. Hidden Curriculum Evaluation Scale in Nursing Education: Psychometrics properties of the Persian version. Teach Learn Nurs 2024;19(1):e70-e6. [URL:] [DOI:10.1016/j.teln.2023.09.006]
16. Heidari Gorji AM, Golbandi KA, Hosseini Ashlaghi SM. Investigating the Hidden Curriculum from the Perspective of Mazandaran Para-medical Students. Int J Med Invest 2018;7(3):48-58. [URL:]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پرستاری و مامایی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Nursing And Midwifery Journal

Designed & Developed by : Yektaweb