[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: English ::
:: دوره 16، شماره 1 - ( فروردین 1397 ) ::
جلد 16 شماره 1 صفحات 12-21 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تأثیر آموزش الکترونیکی بر آگاهی، نگرش و عملکرد دانشجویان پرستاری در مورد پیشگیری از خطاهای دارویی در بخش اطفال
سیما پورتیمور 1، معصومه همتی مسلک پاک2 ، مدینه جاسمی3
1- کارشناسی ارشد مراقبت‌های ویژه نوزادان، مربی هیت علمی، دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران (نویسنده مسئول) ، simapure@yahoo.com
2- دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ارومیه
3- استادیار دانشگاه علوم پزشکی ارومیه
چکیده:   (275 مشاهده)
پیش‌زمینه و هدف: اشتباهات دارویی یک رخداد بالقوه خطرناک برای ایمنی بیمار به‌خصوص کودکان می‌باشد، که به علت بروز آسیب بالا به توجه ویژه از سوی ارائه‌دهندگان خدمات مراقبتی نیاز دارد. لذا این پژوهش باهدف تعیین تأثیر آموزش الکترونیکی بر آگاهی، نگرش و عملکرد دانشجویان پرستاری در پیشگیری از خطاهای دارویی بخش اطفال ارومیه در سال 1395 انجام گرفت.
مواد و روش‌ها: در این مطالعه نیمه تجربی 40 نفر از دانشجویان پرستاری‌ترم 8 دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه به دو گروه مداخله و کنترل تقسیم شدند. گروه مداخله آموزش الکترونیکی به مدت 3 هفته قبل از شروع کارآموزی در عرصه دریافت کردند. از هر دو گروه پیش‌آزمون و پس از آزمون با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته جهت بررسی سطح آگاهی، نگرش و عملکرد در خصوص پیشگیری از خطاهای دارویی به عمل آمد. روایی و پایایی ابزارها تأیید شده بود. تجزیه‌و‌تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار آماری 21SPSS و آزمون‌های ناپارامتریک صورت گرفت.
یافته‌ها: قبل از آموزش بین دو گروه کنترل و مداخله ازنظر آماری تفاوت معنی‌داری در میانگین نمره آگاهی و نگرش مشاهده نشد (05/0< P)، بعد از مداخله آموزشی، میانگین نمره نگرش در گروه مداخله افزایش معنی‌داری نسبت به گروه کنترل داشت (001/0 =(P. بعد از مداخله آموزشی، بین دو گروه مداخله و کنترل اختلاف معنی‌داری در میانگین تغییرات نمره‌ی عملکرد مشاهده گردید (022/0= P).
نتیجه‌گیری: یافته‌های این مطالعه نشان‌دهنده ارتقاء نگرش و عملکرد دانشجویان پرستاری در پیشگیری از خطاهای دارویی بخش اطفال بعد از آموزش الکترونیکی بود. لذا پیشنهاد می‌شود برنامه‌ریزی و اجرای آموزش الکترونیکی برای پیشگیری از خطاهای دارویی در بخش اطفال برای دانشجویان انجام شود.
واژه‌های کلیدی: آموزش الکترونیکی، خطای دارویی، آگاهی، نگرش، عملکرد، دانشجوی پرستاری
متن کامل [PDF 493 kb]   (100 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Pourteimour S, Hemmati maslakpak M, Jasemi M. THE EFFECT OF E-LEARNING ON THE KNOWLEDGE, ATTITUDE AND PRACTICE OF NURSING STUDENTS ABOUT THE PREVENTION OF DRUG ERRORS IN THE PEDIATRIC UNIT. J Urmia Nurs Midwifery Fac. 2018; 16 (1) :12-21
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-3441-fa.html

پورتیمور سیما، همتی مسلک پاک معصومه، جاسمی مدینه. بررسی تأثیر آموزش الکترونیکی بر آگاهی، نگرش و عملکرد دانشجویان پرستاری در مورد پیشگیری از خطاهای دارویی در بخش اطفال. مجله پرستاری و مامایی ارومیه. 1397; 16 (1) :12-21

URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-3441-fa.html



دوره 16، شماره 1 - ( فروردین 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه  Journal of Urmia Nursing And Midwifery Faculty
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3742