Hemmati Maslakpak M, Khalilzadeh H, Rahmani A. Study Of Communicative Skills Of Nursing Senior Students Urmia Facully of Nursing and Midwifery in 1382. Nursing and Midwifery Journal 2004; 2 (1)
URL:
http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-143-fa.html
همتی مسلکپاک معصومه، خلیلزاده حمیده، رحمانی علیرضا. بررسی مهارت های ارتباطی دانشجویان سال آخر پرستاری دانشکده پرستاری و مامائی ارومیه با مددجویان در سال 1382. مجله پرستاری و مامایی. 1383; 2 (1)
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-143-fa.html
چکیده: (20780 مشاهده)
بررسی مهارت های ارتباطی دانشجویان سال آخر پرستاری دانشکده پرستاری و مامائی ارومیه با مددجویان در سال 1382 معصومه همتی مسلکپاک [1] - حمیده خلیلزاده [2] - علیرضا رحمانی [3] فصلنامه دانشکده پرستاری و مامایی سال دوم، اول، بهار 1383 چکیده مقدمه: اساس روح پرستاری ایجاد و برقراری ارتباط بین پرستار و مددجو است. برای ایجاد ارتباط مناسب با مددجو نیاز به دانش، درک و کسب مهارتهای خاص در برقراری ارتباطات انسانی است. دانشجویان پرستاری به منظور داشتن حداکثر کارائی باید دانش و مهارتهای لازم را برای حرفه آینده خود کسب نمایند تا به خوبی از عهده امور محوله برآیند. در همین زمینه جهت شناخت مهارتهای ارتباطی دانشجویان و دادن راهکارهایی برای افزایش مهارت آنان، انجام بررسیها در این زمینه ضروری به نظر میرسد. مواد و روشها: این پژوهش به صورت توصیفی جهت بررسی مهارتهای ارتباطی دانشجویان پرستاری با مددجویان، انجام گرفت ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه تنظیمی توسط گروه تحقیق میباشد. جامعه پژوهش شامل تمام دانشجویان سال آخر دانشکده پرستاری و مامائی ارومیه به تعداد 40 نفر هستند که به روش مبتنی بر هدف انتخاب شدند. نتایجا: نتایج نشان میدهد که اکثر (5/82%) واحدهای مورد پژوهش از سطح متوسط مهارتهای ارتباط با مددجویان برخوردار هستند. یافتهها نشان داد که فقط (72/22% ، 11/11%) دانشجویان به ترتیب در ترم هفت و هشت از سطح خوب مهارتهای ارتباط با مددجویان برخوردار بودند. بحث : با توجه به هدف کلی پژوهش که «تعیین مهارتهای ارتباط با مددجویان در دانشجویان پرستاری سال آخر» میباشد، نتایج نشان میدهد که اکثریت دانشجویان سال آخر، در سطح متوسط ار مهارتهای ارتباط با مددجویان برخوردار بودند. بنابراین نتایج حاصل بیانگر ضرورت توجه بیشتر مدیریت، مسئولان و اساتید مربیان دانشکده پرستاری و مامائی ارومیه به سطح آموزش (تئوری و بالینی) دانشجویان است تا با همت و تلاش آنان ارتقاء قابل توجهی در سطح کیفیت حرفه پرستاری ایجاد شود. واژههای کلیدی: مهارتهای ارتباطی با مددجو، دانشجویان پرستاری [1] - کارشناش ارشد پرستاری و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه [2] - کارشناش ارشد پرستاری و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه [3] - کارشناش ارشد پرستاری و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
پرستاری