دوره 11، شماره 8 - ( آبان 1392 )                   جلد 11 شماره 8 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Habibzadeh H, Moradi Y, Rasoli D, Sheikhi N. THE EFFECT OF CONCEPT MAPPING TEACHING METHOD ON THE LEARNING OF HEALTH ASSESSMENT LESSON IN NURSING STUDENTS OF URMIA NURSING AND MIDWIFERY FACULTY 2013. Nursing and Midwifery Journal 2013; 11 (8)
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-1515-fa.html
حبیب‌زاده حسین، مرادی یاسر، رسولی داود، شیخی ناصر. بررسی تأثیر آموزش به روش نقشه مفهومی بر یادگیری درس بررسی وضعیت سلامت در دانشجویان پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه سال 92-1391. مجله پرستاری و مامایی. 1392; 11 (8)

URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-1515-fa.html


چکیده:   (7621 مشاهده)
  بررسی تأثیر آموزش به روش نقشه مفهومی بر یادگیری درس بررسی وضعیت سلامت در دانشجویان پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه سال 92-1391     حسین حبیب‌زاده [1] ، یاسر مرادی [2] *، داود رسولی [3] ، ناصر شیخی [4]     تاریخ دریافت 01/05/1392 تاریخ پذیرش 25/06/1392   چکیده   پیش زمینه و هدف: یادگیری از موضوعات اساسی در آموزش پرستاری و نیازمند استراتژی‌های جدید آموزشی است. تدوین نقشه مفهومی به عنوان یک استراتژی، تسهیل کننده تفکر، آموزش، یادگیری و ارزشیابی است. این مطالعه با هدف تعیین تأثیر آموزش به روش نقشه مفهومی بر میزان یادگیری درس بررسی وضعیت سلامت در دانشجویان پرستاری صورت گرفت.   مواد و روش‌ها: در یک مطالعه نیمه تجربی با طرح دو گروهی قبل- بعد آموزش، 40 نفر از دانشجویان ترم سوم پرستاری با روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب و به روش تصادفی به دو گروه مداخله و کنترل تقسیم شدند. پس از اجرای پیش آزمون، دانشجویان گروه مداخله به مدت شش جلسه دو ساعته و گروه کنترل پنج جلسه دو ساعته به ترتیب تحت آموزش با روش نقشه مفهومی و روش مرسوم و سنتی قرار گرفتند و سپس پس آزمون اجرا شد. ابزار جمع‌آوری داده‌ها آزمون محقق ساخته‌ای متشکل از دو بخش : بخش اول آن شامل مشخصات جمعیت شناختی و بخش دوم مشتمل بر چهل سؤال چهار گزینه‌ای جهت ارزشیابی سطح یادگیری درس بررسی وضعیت سلامت بود. نتایج با استفاده از نرم افزار آماری spss 19 و با روش‌های آمار توصیفی و آمار استنباطی نظیر آزمون‌های تی مستقل و تی زوج و آزمون بای نومینال مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.   یافته‌ها: نتایج نشان داد که آموزش به روش نقشه مفهومی در درس بررسی وضعیت سلامت توانسته است میزان یادگیری دانشجویان را در گروه مداخله نسبت به گروه کنترل ارتقاء ببخشد طوری که اختلاف میانگین قبل و بعد، در گروه مداخله ( 11/3 ± 60/3) و در گروه کنترل (97/0 ± 65/0) خود گویای مطلب مذکور می‌باشد (001/0 P= ).   بحث و نتیجه‌گیری: نتایج این پژوهش مؤید تأثیر روش نقشه مفهومی بر یادگیری دانشجویان پرستاری است. بنابراین توصیه می‌شود زمانی که نیاز به یادگیری عمیق مطالب درسی وجود دارد از این روش آموزشی استفاده گردد.   کلید واژه‌ها : آموزش، نقشه مفهومی، یادگیری، بررسی وضعیت سلامت     مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، دوره یازدهم، شماره هشتم ، پی در پی 49، آبان 1392، ص 592-584     آدرس مکاتبه: دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه ، تلفن: 2754961-0441   Email: pouyesh.ndpmu@yahoo.com   این مقاله برگرفته از پایان نامه کارشناسی ارشد می‌باشد.   [1] استادیار، دکترای پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه   [2] دانشجوی کارشناسی ارشد پرستاری آموزش داخلی – جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ایران(نویسنده مسؤل)   [3] مربی، کارشناس ارشد پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه   [4] کارشناس آمار، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه
متن کامل [PDF 168 kb]   (2516 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: مدیریت پرستاری

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پرستاری و مامایی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Nursing And Midwifery Journal

Designed & Developed by : Yektaweb