zareie F, Baaghi P, Ghaderian K, shams S, naseri O. THE STUDY ON STUDENT’S SELF-ASSESSMENT OF PHARMACEUTICAL-CARE SKILLS IN NURSING STUDENTS, URMIA UNIVERSITY OF MEDICAL SCIENCES. Nursing and Midwifery Journal 2014; 12 (7) :544-551
URL:
http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-1688-fa.html
زارعی فرزاد، باقی پریسا، قادریان خسرو، شمس شادی، ناصری امید. مطالعهای بر خودارزیابی دانشجویان از مهارتهای مراقبت دارویی در دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی ارومیه. مجله پرستاری و مامایی. 1393; 12 (7) :544-551
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-1688-fa.html
1- دانشگاه علوم پزشکی ارومیه ، zareiefarzad@gmail.com
2- کارشناس مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه
3- دانشجوی کارشناسی ارشد پرستاری ویژه، دانشکده پرستاری و مامایی همدان، دانشگاه علوم پزشکی همدان
4- دانشگاه علوم پزشکی ارومیه
چکیده: (9645 مشاهده)
مطالعهای بر خودارزیابی دانشجویان از مهارتهای مراقبت دارویی در دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی ارومیه
فـرزاد زارعـی[1]٭، پریسا باقی[2]، خسرو قادریان[3]، شادی شمس[4]، امید ناصری[5]
تاریخ دریافت 21/04/1393 تاریخ پذیرش 25/06/1393
چکیده
پیشزمینه و هدف: آموزش داروشناسی در پرستاری بهمنظور کسب مهارتهای لازم در زمینه مراقبتهای دارویی بیماران انجام میشود و کسب این مهارتها یکی از صلاحیتهای ضروری حرفه پرستاری است. هدف از انجام این مطالعه ارزیابی درک دانشجویان پرستاری از مهارتهای مهم مراقبت دارویی خود است.
مواد و روشها: این مطالعه توصیفی-مقطعی با شرکت تمامی دانشجویان سالهای دوم، سوم و چهارم پرستاری انجام شد. دادهها توسط یک پرسشنامه متشکل از مشخصات دموگرافیک، ارزیابی از داشتن یا نداشتن ضعف و جدول مقیاس اندازهگیری خودارزیابی دانشجو (SARS) جمعآوری گردیده و نهایتاً توسط نرمافزار آماری SPSS (Ver.16) و با روشهای توصیفی و تحلیلی (کای دو) آنالیز گردید.
یافتهها: 3/56درصد مشارکتکنندگان مرد و 7/43درصد زن بودند. بهاستثنای مهارت در زمینه آموزش به بیمار در سایر مهارتها بیش از 65درصد دانشجویان ارزیابی ضعیفی از مهارتهای مراقبت دارویی خود داشتند. دانشجویان بیشترین ضعف خود را در تشخیص عوارض جانبی داروها و بیشترین توانایی را در زمینه آموزش به بیمار ذکر نمودند.
بحث و نتیجهگیری: دانشجویان میزان مهارتهای مراقبت دارویی خود را ضعیف ارزیابی میکنند. این یافته یک نقص برجسته را در صلاحیتهای حرفهای دانشجویان نشان میدهد که نیازمند توجه فوری برای رفع آن است. امید است که با بکار گرفتن شیوههای مناسب بتوان در بهبود هرچه بیشتر کیفیت آموزشی دانشجویان پرستاری تلاش مضاعفی نمود.
کلیدواژهها: آموزش پرستاری، خودارزیابی، مراقبت دارویی، داروشناسی، دانشجویان پرستاری
مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، دوره دوازدهم، شماره هفتم، پیدرپی 60، مهر 1393، ص 551-544
آدرس مکاتبه: دانشکده پرستاری بوکان، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، تلفن: 09181767437
Email: ZareieFarzad@gmail.com
[1] کارشناس ارشد آموزش پرستاری، مربی، هیئت علمی دانشکده پرستاری بوکان، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه (نویسنده مسئول)
[2] کارشناس مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه
[3] دانشجوی کارشناسی ارشد پرستاری ویژه، دانشکده پرستاری و مامایی همدان، دانشگاه علوم پزشکی همدان
[4]دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه
[5] دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
پرستاری