دوره 13، شماره 1 - ( فروردین 1394 )                   جلد 13 شماره 1 صفحات 36-25 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khorasani Zavareh D, Mohammadlou F, Bigdeli M. EXPLORING FACTORS AFFECTING QUALITY OF EMERGENCY DEPARTMENT SERVICES DELIVERY BASED ON CLIENT PERCEPTION: FINDING FROM A QUALITATIVE STUDY. Nursing and Midwifery Journal 2015; 13 (1) :25-36
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-1741-fa.html
خراسانی زواره داود، محمدلو فرانک، بیگدلی مریم. اکتشاف عوامل مؤثر بر کیفیت خدمات درمانی بخش اورژانس بر اساس نظرات دریافت‌کنندگان خدمت: یافته‌های یک مطالعه کیفی. مجله پرستاری و مامایی. 1394; 13 (1) :25-36

URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-1741-fa.html


1- مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر برسلامت، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران
2- دانشگاه اصفهان، دانشکده مجازی، گروه مدیریت، اصفهان، ایران (نویسنده مسئول) ، f_mohammadlou@yahoo.com
چکیده:   (6567 مشاهده)
  اکتشاف عوامل مؤثر بر کیفیت خدمات درمانی بخش اورژانس بر اساس نظرات دریافت‌کنندگان خدمت: یافته‌های یک مطالعه کیفی     داود خراسانی زواره [1] ، فرانک محمدلو [2] *، مریم بیگدلی [3]     تاریخ دریافت 15/08/1393 تاریخ پذیرش 25/10/1393     چکیده   پیش‌زمینه و هدف : رضایت بیماران به‌عنوان مشتریان نه‌تنها در جنبه کرامت ایشان اهمیت داشته بلکه می‌تواند نشانه عملکرد صحیح نظام سلامت در بخش اورژانس‌ها باشد. در سال‌های اخیر رضایت بیماران به‌عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل ارزیابی کیفیت خدمات پزشکی بیمارستان‌ها بسیار موردتوجه قرار گرفته است. با توجه به اهمیت و ضرورت ارائه خدمات با کیفیت اورژانسی، مطالعه حاضر باهدف بررسی موانع و عوامل تسهیل‌کننده در ارائه خدمات درمانی باکیفیت از دیدگاه مراجعین اورژانس بیمارستان شهید مطهری ارومیه طراحی و اجرا گردید   مواد و روش کار : مطالعه حاضر یک مطالعه کیفی بوده که اطلاعات آن از طریق مصاحبه چهره به چهره و یادداشت‌های محقق به‌عنوان مشاهده‌گر در عرصه طی شهریور سال 1390 تا آبان ماه 1391 جمع‌آوری گردیده است. انتخاب مشارکت‌کنندگان بر اساس نمونه‌گیری آسان و به تعداد 17 نفر از میان مراجعین بخش اورژانس بیمارستان شهید مطهری ارومیه بوده است . تجزیه‌وتحلیل داده‌ها با استفاده از روش تحلیل محتوا و با انجام کدگذاری و درنهایت استخراج طبقه و زیر طبقه صورت گرفته است.   یافته‌ها : یافته‌های حاصل از پژوهش حاضر نشان داد که بر اساس نظرات دریافت‌کنندگان خدمات مهم‌ترین عوامل مؤثر بر کیفیت ارائه خدمات درمانی شامل شیوه رفتار کارکنان، مهارت و کارایی کارکنان، طول فرایندهای ارائه خدمات، راهنمایی و هدایت صحیح بیماران، تجمع مردم در اورژانس و حفظ کرامت ارباب‌رجوع می‌باشند. راهکارهای پیشنهادی برای بهبود این امر شامل برنامه‌ریزی برای اصلاح و بازنگری در فرایندهای جاری، سهولت دسترسی به پزشکان متخصص، تشخیص به‌موقع و تعیین تکلیف سریع بیماران، کاهش زمان انتظار و توقف بیماران در بخش اورژانس بوده که می‌بایست موردتوجه مدیران ارشد قرار گیرد.   نتیجه‌گیری : این پژوهش نشان داد به‌منظور ارائه خدمات با کیفیت ، می‌بایست اصلاح و بازنگری در فرایندهای جاری، ارائه آموزش‌های مستمر برای کارکنان در تمامی حوزه‌های موردنیاز و آموزش‌های عمومی مردم در خصوص ماهیت خدمات اورژانس و نحوه استفاده از آن موردتوجه مدیران ارشد سازمان قرار گیرند.     مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، دوره دوازدهم، شماره دواز دهم ، پی‌درپی 65، اسفند 1393، ص 35-26     آدرس مکاتبه: دانشگاه اصفهان، دانشکده مجازی، گروه مدیریت، اصفهان، ایران، تلفن: 04432234897   Email: f_mohammadlou@yahoo.com   [1] مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر برسلامت، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران   [2] دانشگاه اصفهان، دانشکده مجازی، گروه مدیریت، اصفهان، ایران (نویسنده مسئول)   [3] مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر برسلامت، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران
متن کامل [PDF 343 kb]   (3388 دریافت)    
نوع مطالعه: کیفی | موضوع مقاله: پرستاری

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پرستاری و مامایی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Nursing And Midwifery Journal

Designed & Developed by : Yektaweb