eslami R, Sajadi S A, Farsi Z. COMPARING THE EFFECT OF PEER EDUCATION AND ORIENTATION TOUR ON THE STRESS OF PATIENTS CANDIDATE FOR CORONARY ANGIOGRAPHY IN SELECTED HOSPITAL OF AJA UNIVERSITY OF MEDICAL SCIENCES. Nursing and Midwifery Journal 2015; 12 (12) :1119-1127
URL:
http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-2065-fa.html
اسلامی رضا، سجادی سیده اعظم، فارسی زهرا. مقایسه تأثیر آموزش همتا و تور آشنا سازی بر استرس بیماران کاندید آنژیوگرافی عروق کرونر در بیمارستان منتخب دانشگاه علوم پزشکی آجا. مجله پرستاری و مامایی. 1393; 12 (12) :1119-1127
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-2065-fa.html
1- دانشجوی کارشناسی ارشد پرستاری مراقبتهای ویژه، دانشکده پرستاری آجا، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران.
2- مربی، دانشجوی دکتری پرستاری، گروه داخلی-جراحی، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران. ( نویسنده مسئول) ، arasajadi@yahoo.com
3- استادیار، دکتری تخصصی پرستاری، گروه داخلی-جراحی، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران.
چکیده: (8951 مشاهده)
مقایسه تأثیر آموزش همتا و تور آشنا سازی بر استرس بیماران کاندید آنژیوگرافی عروق کرونر در بیمارستان منتخب دانشگاه علوم پزشکی آجا
رضا اسلامی [1] ، سیده اعظم سجادی [2] *، زهرا فارسی [3]
تاریخ دریافت 22/08/1393 تاریخ پذیرش 18/10/1393
چکیده
پیشزمینه و هدف: رویه آنژیوگرافی برای اکثر بیماران تنشزاست. ازآنجاییکه پاسخهای فیزیولوژیک ناشی از استرس، در زمان آنژیوگرافی امکان وقوع دیس ریتمی، اسپاسم یا پارگی عروق کرونری را در پی خواهد داشت؛ لذا، این مطالعه باهدف تعیین تأثیر و مقایسه دو شیوه آموزش همتا و تور آشنا سازی بر استرس بیماران کاندید آنژیوگرافی عروق کرونر طراحی و اجرا شد.
مواد و روشها: طی یک پژوهش نیمه تجربی در سال 93-1392 تعداد 177 بیمار کاندید آنژیوگرافی عروق کرونر مراجعهکننده به بیمارستان منتخب دانشگاه علوم پزشکی آجا در تهران با روش نمونهگیری در دسترس وارد مطالعه شده و بهصورت یک روز در میان به سه گروه آموزش همتا، تور آشناسازی و کنترل (هر گروه 59 نفر) تخصیص یافتند. استرس کلیه بیماران در روز بستری سنجیده شد. در گروه همتا، بیماران توسط فرد همتا و در گروه تور آشناسازی، بیماران در محیط بخش آنژیوگرافی توسط پژوهشگر تحت آموزش قرار گرفتند. در گروه کنترل نیز مراقبت روتین بخش انجام شد. در مرحله بعد استرس، دو ساعت قبل از آنژیوگرافی اندازهگیری گردید. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه اطلاعات خصوصیات فردی و پرسشنامه استانداردشده استرس، اضطراب و افسردگی ( DASS-21 ) بود که روایی و پایایی آن مورد تأیید قرار گرفته است. دادههای جمعآوریشده توسط نرمافزار SPSS نسخه 21 و آزمونهای آماری کایدو، آنووا، کروسکالوالیس، ویلکاکسون و منویتنی، مورد تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: میانگین نمره استرس قبل از مداخله در بین سه گروه بدون اختلاف معنیدار بود (52/0= p ). همچنین میانگین نمره استرس در گروه همتا (از 57/3 ± 92/8 به 40/3 ± 34/5)، در گروه تور آشناسازی (از 41/3 ± 61/9 به 72/3 ± 37/5) کاهش (00/0= P ) و در گروه کنترل (از 03/4 ± 98/8 به 12/4 ± 31/10) افزایش یافت (042/0= P ). مقایسه نمره استرس دو گروه آموزش همتا و تور آشناسازی پس از مداخله حاکی از این بود که این دو گروه اختلاف معنیداری با یکدیگر نداشتند (83/0= P ).
بحث و نتیجهگیری: هر دو روش آموزش همتا و تور آشناسازی در بیماران کاندید آنژیوگرافی عروق کرونر، بدون اختلاف معنیدار با یکدیگر، استرس بیماران را کاهش دادند، بنابراین استفاده از هر یک از این دو رویکرد آموزشی بهتناسب شرایط و امکانات توصیه میشود.
کلیدواژهها: استرس، آنژیوگرافی عروق کرونر، آموزش همتا، تور آشناسازی.
مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، دوره دوازدهم، شماره دواز دهم ، پیدرپی 65، اسفند 1393، ص 1127-1119
آدرس مکاتبه: گروه داخلی-جراحی، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران، تلفن: 77500404-021
Email: ara sajadi@yahoo.com
[1] دانشجوی کارشناسی ارشد پرستاری مراقبتهای ویژه، دانشکده پرستاری آجا، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران.
[2] مربی، دانشجوی دکتری پرستاری، گروه داخلی-جراحی، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران. ( نویسنده مسئول)
[3] استادیار، دکتری تخصصی پرستاری، گروه داخلی-جراحی، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
پرستاری