 
                     
                     
                    
                    
                    
                    
                     Mosazadeh H,  Sadagianifar A,  Baniadam T. INVESTIGATING THE RELIABILITY AND VALIDITY OF CUSTOMER SATISFACTION QUESTIONNAIRE OF URBAN HEALTH THERAPEUTIC UNITES.  Nursing and Midwifery Journal 2010; 8 (4) 
URL: 
http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-249-fa.html   
                    
					 
					
                 
                
                    
                    
                    
                    
                    
                    
                    :       (22089 مشاهده)
                    
                    
                      پایایی و روایی پرسشنامه رضایتمندی مراجعین به واحدهای بهداشتی درمانی شهری     دکتر حسین موسی زاده ٭ [1] ،دکتر علی صدقیانی فر [2] ، دکتر تورج بنی آدم [3]     تاریخ دریافت20/5/89 تاریخ پذیرش 12/7/89     چکیده   پیش زمینه و هدف: به دلیل اهمیت رضایتمندی مراجعین و نبودن پرسشنامه متناسب با اهداف محققان، این پژوهش با هدف طراحی پرسشنامه برای تعیین میزان رضایتمندی مراجعین به واحدهای بهداشتی درمانی شهری و بررسی پایایی و روایی آن انجام میگیرد.   مواد و روش کار: پرسشنامه شامل 26 پرسش طراحی شد برای تعیین پایایی تعداد 100 نفر از مراجعین انتخاب شدند و پرسشگران، آزمون مجدد را دو هفته بعد انجام دادند. دادهها با آزمونهای آماری ضریب همبستگی، آلفای کرونباخ، آماره کاپا و آزمون T تحلیل شدند.   یاقتهها: ضریب پایایی پرسشنامه به روش باز آزمایی89 درصد بود. اکثر مراجعین زنان بودند و مراجعه به واحد بهداشت خانواده بیش از سایر واحدها بود، رضایتمندی زنان بیش از مردان و اقلیتهای مذهبی کمتر از شیعیان و متاهلها بیش از مجردها بود، این نتایج روایی سازه را تایید میکنند. ضریب همبستگی بالا بین عوامل و نمره کل پرسشنامه و ضریب همبستگی کم بین سوالات و کاپای توافقی قابل قبول در مورد روایی محتوی و سازه پرسشنامه بین روان سنجان و اعضاء هسته تکریم مراجعین و پرسش شوندگان نشان میدهد که پرسشنامه برای رسیدن به اهداف خود پایا و روا میباشد.   بحث و نتیجه گیری: پرسشنامه تعیین میزان رضایتمندی مراجعین به مراکز بهداشتی درمانی شهری و پایگاههای بهداشتی دارای پایای و روایی مناسب میباشد.   کلید واژهها: رضایتمندی، مراجعه کننده، واحدهای بهداشتی درمانی شهری     فصلنامه دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، دوره هشتم، شماره چهارم، زمستان 1389، ص 253-246   آدرس مکاتبه: ارومیه، مرکز تحقیقات توسعه اجتماعی و ارتقاء سلامت ارومیه، تلفن: 09143459408   Email: Hoseinmosazadeh@Gmail.com   [1] پزشک عمومی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه (نویسنده مسئول)   [2] پزشک عمومی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه   [3] پزشک عمومی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه
                    
                    
                    
                     
                    
                    
                    
                    نوع مطالعه:  
پژوهشي |
                    موضوع مقاله: 
                    
پرستاری