دوره 14، شماره 11 - ( بهمن 1395 )                   جلد 14 شماره 11 صفحات 951-942 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

moeini B, Babamiri M, Mohammadi Y, Barati M, Rashidi S. RELATIONSHIP BETWEEN HAPPINESS AND MENTAL HEALTH STATUS AMONG HIGH SCHOOL FEMALE STUDENTS: A DESCRIPTIVE – ANALYTIC STUDY. Nursing and Midwifery Journal 2017; 14 (11) :942-951
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-3063-fa.html
معینی بابک، بابامیری محمد، محمدی یونس، براتی مجید، رشیدی سهیلا. بررسی رابطه بین شادکامی و وضعیت سلامت روان در دانش‌آموزان دختر دبیرستانی: یک مطالعه توصیفی- تحلیلی. مجله پرستاری و مامایی. 1395; 14 (11) :942-951

URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-3063-fa.html


1- مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
2- مرکز تحقیقات علوم بهداشتی و گروه ارگونومی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
3- دانشگاه غلوم پزشکی همدان
4- گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران (نویسنده مسئول) ، s.rashidi93@yahoo.com
چکیده:   (9864 مشاهده)
پیش‌زمینه و هدف: توجه به نیازهای سلامت روانی نوجوانان مخصوصاً دختران، از اهمیت خاصی برخوردار است و یکی از مهم‌ترین عواملی که منجر به ارتقای سلامت روان می­شود، شادکامی است. هدف از انجام این پژوهش تعیین رابطه بین شادکامی و سلامت روان در دانش­آموزان دختر دوره دوم دبیرستان شهر کرمانشاه در سال 1394 بود. مواد و روش­ها: این پژوهش یک مطالعه توصیفی- تحلیلی بود که در آن 629 دانش‌آموز دختر مقطع متوسطه در سال تحصیلی 95 - 1394 از بین سه منطقه شهر کرمانشاه به روش نمونه­گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. برای سنجش متغیرها از پرسشنامه‌های استاندارد سلامت عمومی (GHQ28) و شادکامی آکسفورد (29 سؤالی) استفاده شد. جهت تجزیه‌و‌تحلیل داده‌ها از نرم‌افزار SPSS22 و روش­های آماری آنالیز واریانس، همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی استفاده شد. یافته­ها: میانگین نمره شادکامی در دانش‌آموزان 60/39 و میانگین نمره سلامت روان 15/34 به دست آمد. نتایج نشان داد که بین وضعیت نامناسب سلامت روانی و شادکامی همبستگی منفی و معنی­دار وجود داشت (678/0- r =). همچنین بین شادکامی و حیطه­های آن با اضطراب، افسردگی، نشانه‌های جسمانی و کارکرد اجتماعی رابطه معکوس و معنی­دار وجود داشت) 05/0>p) و نیز بین شادکامی و وضعیت سلامت روان با وضعیت اقتصادی ارتباط معنی‌داری وجود داشت (001/0p≤). بحث و نتیجه­گیری: با توجه به اینکه شادکامی و حیطه­های آن با سلامت روانی ارتباط دارند لذا برنامه­ریزی در جهت افزایش شادکامی در دانش­آموزان را می‌توان به‌عنوان یکی از راهکارهای بهبود سلامت روان در این گروه مهم جامعه در نظر گرفت.
متن کامل [PDF 485 kb]   (7444 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش بهداشت

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پرستاری و مامایی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Nursing And Midwifery Journal

Designed & Developed by : Yektaweb