karami Z, hadian M, Amini Rarani M, alavi M, momeni-galeghasemi T. A STUDY ON THE ADAPTATION OF NEWLY FEMALE ARRIVED NURSES TO HOSPITAL ENVIRONMENT: A QUALITATIVE STUDY. Nursing and Midwifery Journal 2018; 16 (4) :262-248
URL:
http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-3422-fa.html
کرمی زهرا، هادیان مهدی، امینی رارانی مصطفی، علوی موسی، مومنی طاهره. تبیین نحوه سازگاری پرستاران زن تازهوارد با محیط بیمارستان: یک مطالعه کیفی. مجله پرستاری و مامایی. 1397; 16 (4) :262-248
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-3422-fa.html
1- کارشناس ارشد مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران (نویسنده مسئول) ، 2009karami.z@gmail.com
2- دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
3- دکتری تخصصی سیاستگذاری سلامت، مرکز تحقیقات مدیریت و اقتصاد سلامت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
4- دانشیار، مرکز تحقیقات مراقبتهای پرستاری و مامایی. دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
5- مربی گروه پرستاری، دانشکده پرستاری – مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده: (4130 مشاهده)
پیشزمینه و هدف: پرستاران با شروع کار در بیمارستان تجربههای متفاوت از زمان تحصیل و کارآموزی را کسب میکنند و هر کدام سعی میکنند خود را به نحوی با شرایط محیط کار تطبیق داده و سازگار شوند. این تحقیق به تبیین سازگاری پرستاران زن تازهوارد در محیط بیمارستان میپردازد.
مواد و روش کار: مطالعه از نوع کیفی است که در آن دادههای موردنیاز از طریق مصاحبههای عمیق نیمه ساختاریافته با 11 پرستار زن تازهوارد به بیمارستان از اردیبهشت 1393 تا تیرماه 1393 جمعآوری شدند. پرستاران به روش نمونهگیری هدفمند از بیمارستانهای تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انتخاب شدند. مصاحبههای ضبطشده، پس از پیادهسازی به روش تحلیل محتوای موضوعی تحلیل شدند.
یافتهها: بر اساس نظر مصاحبهشوندگان پنج مضمون اصلی شامل مواجهه با شرایط محیط کار، قالبگیری حرفهای، پیشبینهای زمینهای، فاصله وضع موجود از مطلوب، نقش مددجو و همکاران در سازگاری حرفهای از دادهها استخراج گردید.
بحث و نتیجهگیری: مضامین بهدستآمده از دادههای تحقیق نشان میدهد که پرستاران تازهوارد به بیمارستان با چالشهای متفاوتی برای سازگاری در محیط کار روبهرو هستند و اگر آنها و نیز مدیران مرتبط با آنها شناخت بهتر و بیشتری با این چالشها داشته باشند گذار از مرحله ورود به بیمارستان و حرفهای شدن آسانتر خواهد شد و اضطراب و تنش کمتری را تجربه خواهند کرد که به دنبال آن ارائه خدمات بهتر و ارتباطات مؤثرتر را فراهم مینماید که منجر به افزایش رضایت گیرندگان خدمت خواهد شد. همچنین با توجه به اینکه برای آموزش پرستاران و حرفهای شدن آنها وقت و هزینه زیادی صرف گردیده است، ماندگاری آنها در شغل پرستاری و تعهد خدمتشان را تضمین خواهد کرد.
نوع مطالعه:
کیفی |
موضوع مقاله:
پرستاری