1- استادیار پرستاری، گروه آموزش پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی مراغه (نویسنده مسئول) ، ealiafsari@gmail.com
2- دانشیار، پرستاری داخلی جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز
چکیده: (2653 مشاهده)
پیشزمینه و هدف: استرس بالای تجربهشده توسط دانشجویان پرستاری در بالین از موانع مهم یادگیری و حرفهای شدن آنها میباشد. برای حل چنین مشکلی شناسایی و دستهبندی منابع ترس و استرس دانشجویان در محیط بالینی ایران ضروری به نظر میرسد، که مطالعه حاضر باهدف مرور و جمعبندی منابع استرس و ترس دانشجویان پرستاری در بالین انجام شد. روش کار: در مرور متون در پایگاه دادههای Irandoc, Iranmedex, Magiran, SID, Google scholar، Elsevier، ProQuest، Scopus در بازه زمانی سالهای 2000-2017، 28 مقاله معیارهای ورود به مطالعه را کسب کردند که به منابع ترس و استرس دانشجویان پرستاری در بالین پرداخته بودند. یافتهها: بیشتر مطالعات ورود به بالین را بهعنوان یکی از منابع ترس و استرس دانشجویان در دوره تحصیلی یادکرده بودند. ترس از انجام اشتباه کار از منابع مهم ترس و استرس دانشجویان موقع حضور در بالین بود. هرچند ناآشنایی با بخش و یا تجهیزات و حتی ارتباط با بیماران، پرستاران و سایر کادر درمانی نیز از منابع عمده ترس و استرس دانشجویان شناساییشده بود. بحث و نتیجهگیری: احساس نداشتن حامی مناسب در بالین توسط دانشجو و کمبود اعتماد به صلاحیت نظری و عملی در دانشجو برای انجام مراقبت در بالین میتواند ریشه بیشتر ترسها و استرسهای آنها باشد. آشناسازی دانشجویان با محیط بالینی قبل از ورود به بالین، استفاده از مربیان دلسوز و باتجربه و نیز آموزش روشهای مقابله با استرس میتواند در کسب تجارب بالینی مثبت توسط دانشجویان کمککننده باشد.
نوع مطالعه:
مروری |
موضوع مقاله:
پرستاری