دوره 18، شماره 7 - ( مهر 1399 )                   جلد 18 شماره 7 صفحات 566-555 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Asadnejhad N, Adib Y, Yari J, Maleki-Avarsin S. Identifying the characteristics of Flipped curriculum objectives based on Problem-Based Learning. Nursing and Midwifery Journal 2020; 18 (7) :555-566
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-4230-fa.html
اسدنژاد نسرین، ادیب یوسف، یاری جهانگیر، ملکی آوارسین صادق. شناسایی ویژگی‌های اهداف برنامه درسی وارونه از نوع یادگیری مبتنی بر مسئله. مجله پرستاری و مامایی. 1399; 18 (7) :555-566

URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-4230-fa.html


1- دانشجوی دکترای تخصصی برنامه‌ریزی درسی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
2- استاد گروه علوم تربیتی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران(نویسنده مسئول) ، adm1354@yahoo.com
3- دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی و تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، تبریز، ایران
4- گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی و تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، تبریز، ایران
چکیده:   (2334 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر باهدف شناسایی ویژگی‌های اهداف برنامه درسی وارونه از نوع یادگیری مبتنی بر مسئله انجام شد. مواد و روش‌ها: روش پژوهش چندروشی (کمی و کیفی) است که برای پاسخگویی به سؤال پژوهش، داده­ها در دو روش، مرور نظام­مند متون و مصاحبه نیمه­ساختار یافته با صاحب­نظران و اساتید علوم­تربیتی و روانشناسی، جهت شناسایی ویژگی­های عناصر اهداف برنامه درسی وارونه گردآوری شدند. در مرحله­ی آخر نیز با استفاده از روش سنتز پژوهی (ترکیب نتایج مطالعات کیفی و کمی حوزه­های مشترک پژوهش­ها) و با بهره­گیری از شیوه تحلیلی-استنتاجی، اطلاعات جمع‌آوری و موردبررسی قرار گرفتند. جامعه آماری پژوهش در روش اول، شامل همه­ی اسناد و مدارک منتشرشده در دسترس در بازه زمانی 2010 بودند. در روش دوم  مشارکت‌کنندگان شامل 7 نفر از متخصصان علوم تربیتی، و روانشناسی بودند که به‌صورت هدفمند و ملاک­محور انتخاب و از آن‌ها مصاحبه نیمه­ساختاریافته به عمل آمد. برای تحلیل داده­ها از روش کدگذاری سیستماتیک طی چهار مرحله­ای  استفاده گردید که پس از شناسایی کدهای اولیه، نسبت به استخراج کدها، مفاهیم شناسایی‌شده و مقوله­های فرعی در قالب ابعاد موردنظر تدوین گردید. تحلیل­ها در نرم­افزار MAXQDA10 انجام شده است. یافته‌ها: یافته­ها نشان دادند که ویژگی­های عنصر اهداف برنامه درسی وارونه را می­توان در سه مضمون اصلی اهداف عملکردی (شامل زیرمولفه­های «ارتقای مهارت­های حرفه­ای»، «بهبود مهارت‌های بالینی»، «بهبود مهارت­های برقراری ارتباط با ارباب‌رجوع»، و «بهبود عملکرد و خودکارآمدی در انجام وظایف حرفه به‌طور مستقل»)، اهداف آموزشی (شامل زیرمولفه­های «بهبود مهارت­های فراشناختی در فراگیران»، «افزایش مهارت تفکر انتقادی در فراگیران»)، و اهداف رویکردی (شامل زیرمولفه­های «بهبود مهارت­های کسب دانش»، «تقویت و بهبود مهارت­های کاری گروهی»، و «افزایش سطح تاب‌آوری») ارائه نمود. بحث و نتیجه‌گیری: نتیجه­ای که از تحقیق حاضر گرفته می­شود این است که این رویکرد، ضمن تقویت مهارت­های استقلال در یادگیری فراگیران، می­تواند کمک نماید مهارت­های موردنظر در اهداف برنامه درسی به نحو مطلوبی به فراگیران آموزش داده شود.
متن کامل [PDF 3336 kb]   (680 دریافت)    
نوع مطالعه: کیفی | موضوع مقاله: آموزش علوم پزشکی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پرستاری و مامایی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Nursing And Midwifery Journal

Designed & Developed by : Yektaweb