Purteimure S, Mohammadpuri M, Zeynali J, Ghanipour Badelbuu S. THE EFFECT OF MULTIMEDIA TRAINING ON THE OBSERVANCE OF ASEPTIC PRINCIPLES AND THE USE OF PERSONAL PROTECTIVE EQUIPMENT IN NEONATAL INTENSIVE CARE UNITS AMONG NURSES WORKING IN SHAHID MOTAHARI HOSPITAL IN URMIA IN 2019. Nursing and Midwifery Journal 2021; 19 (7) :558-567
URL:
http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-4372-fa.html
پورتیمور سیما، محمدپوری مهناز، زینالی ژاله، غنی پور بدلبو سیما. تأثیر آموزش مولتیمدیا استفاده از وسایل حفاظت فردی در پروسیجرهای مختلف در عملکرد پرستاران بخش مراقبتهای ویژه کودکان در بیمارستان شهید مطهری (ره) ارومیه در سال 1398. مجله پرستاری و مامایی. 1400; 19 (7) :558-567
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-4372-fa.html
1- دانشجوی دکتری پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران
2- کارشناس ارشد پرستاری سلامت جامعه، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران
3- مربی پرستاری کودکان، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران (نویسنده مسئول) ، ghanipourfrnzvsf@gmail.com
چکیده: (2174 مشاهده)
پیشزمینه و هدف: وسایل حفاظت فردی بهعنوان تجهیزاتی برای حفاظت از انواع صدمات شغلی و پیشگیری از انتقال عفونت به دیگران میباشند، که پرستاران مراقبتهای ویژه کودکان میتوانند با داشتن آموزش مؤثرتر مهمترین نقش را در این پیشگیری از انتقال عفونت داشته باشند. بنابراین مطالعه حاضر با هدف بررسی میزان تأثیر آموزش مولتیمدیا در استفاده از وسایل حفاظت فردی در پرستاران بخش مراقبتهای ویژه کودکان انجام شد.
مواد و روش کار: این پژوهش نیمهتجربی در بخشهای ویژه کودکان بیمارستان مطهری وابسته به دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، به روش نمونهگیری در دسترس در سال 1398 انجام شد. میزان استفاده از وسایل حفاظت فردی توسط پرستاران قبل و بعد از آموزش با استفاده از چکلیست خودساخته دارای روایی و پایایی تأییدشده، با حضور در شیفتهای مختلف، توسط همکار پژوهشگر (بهصورت نامحسوس) مورد مشاهده قرار گرفت. مداخله از طریق سیدی حاوی مولتیمدیا در مورداستفاده از وسایل حفاظت فردی طی پروسیجرهای مختلف شامل دو فیلم آموزشی بود. سپس دادهها با نرمافزار spss نسخه 16 با آزمون آنوای یکطرفه و تیتست آنالیز شدند.
یافتهها: عملکرد کلی پرستاران در استفاده از وسایل حفاظت فردی بعد از آموزش مولتیمدیا ازنظر آماری بهطور معنیداری افزایش یافته بود (012/0p=)، که بیشترین میزان مربوط به استفاده از ماسک (001/0>p)، عینک (012/0p=) و گان (019/0p=)، غیر از دستکش (162/0p=) بود. همچنین بیشترین و کمترین میزان رعایت در پروسیجرهای مختلف بالینی به ترتیب مربوط به پروسیجرهای پونکسیون مغز استخوان (100درصد) و تعویض خون (50درصد) بودند.
نتیجهگیری: برنامه آموزشی مولتیمدیا با توجه به محاسنی که در رفع نیازهای آموزشی پرستاران داشت باعث افزایش میزان استفاده از وسایل حفاظت فردی در انواع پروسیجرها شد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
پرستاری