دوره 20، شماره 1 - ( فروردین 1401 )                   جلد 20 شماره 1 صفحات 16-1 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hassankhani H, Soheili A, Dehgannezhad J, Powers K. LACK OF EMPATHY IN INTERACTION BETWEEN PATIENT/FAMILY AND HEALTHCARE PROFESSIONALS IN AN IRANIAN EMERGENCY DEPARTMENT: A FOCUSED ETHNOGRAPHIC STUDY. Nursing and Midwifery Journal 2022; 20 (1) :1-16
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-4532-fa.html
حسنخانی هادی، سهیلی امین، دهقان نژاد جواد، پاورز کلی. نقصان همدلی در تعاملات بین بیمار، خانواده و کادر درمان در بخش اورژانس: یک مطالعه مردم‌نگاری متمرکز. مجله پرستاری و مامایی. 1401; 20 (1) :1-16

URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-4532-fa.html


1- استاد گروه پرستاری داخلی و جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، مرکز تحقیقات پزشکی مبتنی بر شواهد، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
2- استادیار گروه پرستاری، دانشکده علوم پزشکی خوی، خوی، ایران (نویسنده مسئول) ، soheili_a@khoyums.ac.ir
3- استادیار گروه پرستاری داخلی و جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، مرکز تحقیقات سوانح و تصادفات جاده‌ای، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
4- استادیار گروه پرستاری، دانشکده پرستاری، دانشگاه کارولینای شمالی در شارلوت، کارولینای شمالی، ایالات متحده آمریکا
چکیده:   (1512 مشاهده)
پیش‌زمینه و هدف: رویکرد دوجانبه و همدلی در ارتباطات بین بیمار، خانواده و کادر درمان در نیل به ”مراقبت بیمار و خانواده محور“ از اهمیت زیادی برخوردار است. مطالعه حاضر باهدف تبیین وضعیت موجود همدلی در تعاملات بین بیمار، خانواده و کادر درمان در بخش اورژانس با تمرکز ویژه بر ویژگی‌های فرهنگی انجام گردید. مواد و روش‌ها: مطالعه مردم‌نگاری متمرکز حاضر بر اساس روش اسپردلی در بخش اورژانس مرکز آموزشی درمانی امام رضا (ع) تبریز انجام گردید. در کل 54 نفر شامل بیماران، همراهان آن‌ها، اعضای تیم درمان و سایر افراد دخیل در ارائه خدمات مراقبت سلامت در مطالعه مشارکت داشتند که با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند تا نیل به اشباع داده‌ها انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها نیز تلفیقی از سه روش مشاهده مشارکتی، مصاحبه مردم نگارانه و بررسی اسناد موجود استفاده گردید. یافته ­ها: الگوی فرهنگی حاصل از تحلیل داده‌ها «نقصان همدلی در دریافت و ارائه خدمات اورژانس» بود که برگرفته از دو درون‌مایه اصلی 1. مسئولیت گریزی (شامل اهمالِ در رفت از مسئولیت، خودبرتربینی و کم‌کاری) و 2. خودمحوری (شامل اول من، بعداً دیگران، ابرازگری هیجانی و همگرایی تخریبی) بود. نتیجه­ گیری: ازآنجایی‌که نقصان همدلی در تعاملات بین بیمار، خانواده و کادر درمان یکی از موانع فرهنگی عمده در ارائه و دریافت خدمات مراقبت سلامت در بخش اورژانس هست، ضروری است که مسئولین نظام سلامت، تمهیداتی جهت تغییر رویکرد تعاملات بیماران، همراهان، و کادر درمان با تمرکز بر تعدیل رفتارهای واگرا و حربه‌های دررفت مسئولیت در راستای ایجاد اعتماد در مردم اتخاذ نمایند.  
متن کامل [PDF 569 kb]   (605 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پرستاری و مامایی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Nursing And Midwifery Journal

Designed & Developed by : Yektaweb