Ebadi B, Dehghani F, Barkhordari-Sharifabad M. THE RELATIONSHIP BETWEEN HEALTH-PROMOTING LIFESTYLE AND ACHIEVEMENT MOTIVATION IN NURSING STUDENTS. Nursing and Midwifery Journal 2022; 20 (2) :102-111
URL:
http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-4613-fa.html
عبادی نجمه، فاطمه ، برخورداری شریف آباد معصومه. بررسی ارتباط بین سبک زندگی ارتقاء دهنده سلامتی و انگیزش پیشرفت در دانشجویان پرستاری. مجله پرستاری و مامایی. 1401; 20 (2) :102-111
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-4613-fa.html
1- کارشناسی ارشد پرستاری، گروه پرستاری، دانشکده علوم پزشکی، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران
2- کارشناسی ارشد پرستاری، گروه پرستاری، دانشکده پرستاری میبد، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید صدوقی یزد، یزد، ایران
3- دکترای پرستاری، گروه پرستاری، دانشکده علوم پزشکی، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران (نویسنده مسئول) ، barkhordary.m@gmail.com
چکیده: (2008 مشاهده)
پیشزمینه و هدف: دانشجویان پرستاری، بهعنوان پرستاران آینده، نقش عمدهای در ارتقاء سلامت جامعه دارند. آنها با اتخاذ سبک زندگی ارتقاء دهنده سلامتی میتوانند بر رفتارهای سلامتی و انگیزش پیشرفت، نهتنها در زندگی شخصی خود، بلکه در رفتارها و سبک زندگی افراد دیگر نیز تأثیر بگذارند. هدف از انجام این پژوهش، تعیین ارتباط بین سبک زندگی ارتقاء دهنده سلامت و انگیزش پیشرفت در دانشجویان پرستاری بود.
مواد و روش کار: این پژوهش از نوع توصیفی – مقطعی میباشد که بر روی ۱۶۴ نفر از دانشجویان پرستاری شاغل به تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد در سال ۱۴۰۰ انجام شد. دادهها با استفاده از پرسشنامههای مشخصات دموگرافیک، سبک زندگی ارتقاء دهنده سلامت Walker و انگیزه پیشرفت Hermans گردآوری گردید. دادهها توسط نرمافزار SPSS نسخه 19 با استفاده از روشهای آماری توصیفی و استنباطی تحلیل شد.
یافتهها: میانگین نمره سبک زندگی ارتقاء دهنده سلامت دانشجویان پرستاری ۹۲/۲۰±۳۵/127 و میانگین نمره انگیزش پیشرفت ۴۲/6±۷۰/78 به دست آمد. در بین زیرگروههای سبک زندگی ارتقاء دهنده سلامت، بالاترین میانگین مربوط به بعد خودشکوفایی و پایینترین میانگین مربوط به بعد ورزش بود. همچنین سبک زندگی ارتقاء دهنده سلامت دانشجویان و ابعاد خودشکوفایی و بین فردی با انگیزش پیشرفت رابطه مستقیم و معناداری داشت (05/0>P).
نتیجهگیری: میانگین نمره سبک زندگی ارتقاء دهنده سلامت و پیشرفت تحصیلی دانشجویان پرستاری در حد سطح متوسط بود و بین سبک زندگی ارتقاء دهنده سلامت با انگیزش پیشرفت ارتباط وجود داشت. به بیانی دیگر هر چه سبک زندگی بهتر، انگیزش پیشرفت بالاتر بود. بنابراین میتوان با برنامهریزی در راستای بهبود سبک زندگی ارتقاء دهنده سلامت دانشجویان، انگیزش پیشرفت آنان را افزایش داد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
پرستاری