دوره 20، شماره 5 - ( مرداد 1401 )                   جلد 20 شماره 5 صفحات 455-432 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Parizad N, Radfar M, Alinejad V, Rahdaneh zade sabegh S. THE EFFECT OF LIFE SKILLS EDUCATION ON THE ACCOUNTABILITY OF ADOLESCENT GIRLS WITH A SINGLE PARENT IN HIGH SCHOOLS OF URMIA. Nursing and Midwifery Journal 2022; 20 (5) :432-455
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-4641-fa.html
پریزاد ناصر، رادفر مولود، علینژاد وحید، راهدانه زاده سابق سیما. بررسی تأثیر آموزش مهارت‌های زندگی بر مسئولیت پذیری نوجوانان دختر تک والد مدارس دبیرستان شهرستان ارومیه. مجله پرستاری و مامایی. 1401; 20 (5) :432-455

URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-4641-fa.html


1- استادیار گروه پرستاری، مرکز تحقیقات ایمنی بیمار، پژوهشکده تحقیقت بالینی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران
2- دانشیار روان پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران
3- استادیار آمار زیستی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران
4- دانشجوی کارشناسی ارشد روان پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران ، s.rahdaneh14@gmail.com
چکیده:   (922 مشاهده)
پیش‌زمینه و هدف: نوجوانی یکی از مهم‌ترین و پر ارزش‌ترین دوران زندگی هر فرد محسوب می‌شود، زیرا سر آغاز دگرگونی‌های جسمی و روانی است. با اینحال، جدایی از یک والد به هر طریقی می‌تواند چهارچوب خانواده را به هم بریزد و التهاب این دوران را بیشتر کند. از طرفی از طریق خانواده است که نوجوان یاد می‌گیرد چگونه به جامعه پیرامون خود سامان دهد و مسئولیت اعمال خویش را به عهده بگیرد و به نظر می‌رسد تک والد بودن می‌تواند موجب بروز اختلال در روند مسئولیت پذیری نوجوانان شود. مطالعه حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش مهارت‌های زندگی بر مسئولیت پذیری نوجوانان دختر تک والد انجام شد.
مواد و روش کار: این پژوهش از نوع نیمه تجربی با طرح پیش آزمون- پس آزمون و گروه کنترل بود که در سال 1400 بر روی 100 نوجوان دختر تک والد 18-15 سال صورت گرفت. در این مطالعه، نمونهگیری چند مرحله‌ای و تخصیص دو گروه به روش کنترل و مداخله به روش تصادفی انجام شد. مشارکت کنندگان واجد شرایط ورود به مطالعه اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه مسئولیت پذیری نوجوانان را در دو گروه کنترل و مداخله در شروع مطالعه، پس از مداخله و 6-4 هفته بعد از پایان مداخله تکمیل کردند. جلسات آموزش به شکل مجازی و به صورت گروهی در بستر اسکای روم به مدت 90-60 دقیقه انجام شد. تعداد افراد هر گروه شامل 10-6 نفر و تعداد جلسات آموزش گروهی، 10 جلسه و فاصله برگزاری جلسات یک هفته بود. داده‌ها با استفاده از آزمون‌های تی مستقل وآنالیز واریانس با آزمون‌های تکراری و به کمک نرم افزار SPSS نسخه 22 تجزیه و تحلیل شد. سطح معنی داری 05/0 P< در نظر گرفته شد.
یافته‌ها: نتایج، بیانگر تفاوت آماری معناداری بین میانگین نمره مسئولیت پذیری نوجوانان دختر در دو گروه مداخله و کنترل، پس از پایان مداخله بود (001/0P<).
بحث و نتیجه گیری: بر اساس نتایج این مطالعه، آموزش مهارت‌های زندگی می‌تواند باعث افزایش مسئولیت پذیری آنان گردد. با توجه به اهمیت مسئولیت پذیری برای رشد و سلامت فردی، تحصیلی و اجتماعی دانش آموزان و نهایتاً پیشرفت جامعه، آموزش مهارت‌های زندگی در نوجوانان دختر تک والد توصیه می‌شود.
متن کامل [PDF 588 kb]   (326 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پرستاری و مامایی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Nursing And Midwifery Journal

Designed & Developed by : Yektaweb